REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek można uzyskać przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kowalczyk
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często potrzebują z ZUS zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Wciąż niewielu zainteresowanych wie, że złożenie wniosku o wydanie takiego zaświadczenia nie wymaga osobistego stawienia się w ZUS. Posiadając certyfikat kwalifikowany i komputer z dostępem do Internetu, wniosek ten można złożyć elektronicznie.

W lipcu 2007 r. ZUS umożliwił posiadaczom bezpiecznego podpisu elektronicznego składanie przez Internet innych dokumentów niż tylko sformalizowane dokumenty ubezpieczeniowe. Funkcjonalność nazwana Elektronicznym Urzędem Podawczym – EUP (rys. 1) pozwoliła już wówczas na załatwienie kilku typowych spraw w ZUS przez Internet. Dzisiaj, kiedy używanie e-podpisu stało się powszechne w kontaktach z ZUS, warto skorzystać z możliwości składania niektórych wniosków za pośrednictwem EUP.

REKLAMA

Jednym z wniosków, jakie można złożyć za pośrednictwem EUP, jest wniosek ZUS-EWN – „Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek”. To jedno z częściej pobieranych zaświadczeń potrzebnych m.in. przedsiębiorcom biorącym udział w przetargach.

Wypełnienie i przysłanie do ZUS tego wniosku (jak również pozostałych udostępnionych w EUP) nie powinno sprawić kłopotu, tym bardziej że oprogramowanie samo sprawdza poprawność wypełnienia wniosku i ewentualnie zwróci uwagę użytkownikowi na miejsca popełnienia błędów.

Aby wypełnić wniosek, kolejno wykonaj działania:

REKLAMA

1. Otwórz w przeglądarce internetowej stronę: http://eup.zus.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Kliknij w odnośnik „ZUS-EWN – Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek”.

3. Na mapce oddziałów ZUS (rys. 2) znajdź ten, do którego chcesz złożyć wniosek. Możesz również wpisać swój kod pocztowy, a system sam znajdzie właściwy oddział ZUS.

4. Na kolejnej planszy sprecyzuj jednostkę terenową ZUS, do której kierujesz wniosek, a następnie kliknij przycisk Przejdź dalej.

5. Po wybraniu oddziału na ekranie pojawi się interaktywny formularz wniosku ZUS-EWN gotowy do wypełniania (rys. 3). Jeśli wystąpi problem z uzyskaniem widoku formularza, oznacza to brak odpowiedniej wersji oprogramowania Sun Java, bez którego dalsza praca z EUP jest niemożliwa. System zaproponuje jednak aktualizację oprogramowania.

6. Wypełniaj starannie kolejne pola. Wybierz sposób odbioru zaświadczenia. W związku z tym, że druk zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek jest tzw. drukiem ścisłego zarachowania, nie jest możliwe otrzymanie go pocztą elektroniczną (pozostaje odbiór osobisty lub poczta tradycyjna).

Po zakończeniu wypełniania wniosku kliknij na przycisk Sprawdź i wyślij znajdujący się na dole formularza. Jeśli wniosek będzie wypełniony błędnie lub pozostaną puste pola, które powinny być wypełnione, system EUP wyświetli na stronie odpowiedni komunikat, a błędne pola zaznaczy czerwonym kolorem. Po dokonaniu korekty i ponownym sprawdzeniu należy kliknąć przycisk Sprawdź i wyślij.

4. Na kolejnej planszy sprecyzuj jednostkę terenową ZUS, do której kierujesz wniosek, a następnie kliknij przycisk Przejdź dalej.

5. Po wybraniu oddziału na ekranie pojawi się interaktywny formularz wniosku ZUS-EWN gotowy do wypełniania (rys. 3). Jeśli wystąpi problem z uzyskaniem widoku formularza, oznacza to brak odpowiedniej wersji oprogramowania Sun Java, bez którego dalsza praca z EUP jest niemożliwa. System zaproponuje jednak aktualizację oprogramowania.

6. Wypełniaj starannie kolejne pola. Wybierz sposób odbioru zaświadczenia. W związku z tym, że druk zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek jest tzw. drukiem ścisłego zarachowania, nie jest możliwe otrzymanie go pocztą elektroniczną (pozostaje odbiór osobisty lub poczta tradycyjna).

Po zakończeniu wypełniania wniosku kliknij na przycisk Sprawdź i wyślij znajdujący się na dole formularza. Jeśli wniosek będzie wypełniony błędnie lub pozostaną puste pola, które powinny być wypełnione, system EUP wyświetli na stronie odpowiedni komunikat, a błędne pola zaznaczy czerwonym kolorem. Po dokonaniu korekty i ponownym sprawdzeniu należy kliknąć przycisk Sprawdź i wyślij.

7. W sytuacji gdy wniosek został wypełniony bez błędów, na kolejnej stronie otworzy się w formie już nieedytowalnej (rys. 4). Wniosek należy jeszcze sprawdzić, ewentualnie wydrukować na swoje potrzeby klikając na ikonę drukarki. Jeśli wszystko jest w porządku, można rozpocząć proces składania bezpiecznego podpisu. Upewnij się, że karta kryptograficzna z e-podpisem jest umieszczona w czytniku i kliknij przycisk Podpisz.

8. Kilka kolejnych komunikatów dotyczy już samego podpisu elektronicznego. Najpierw należy wskazać wystawcę naszego certyfikatu (rys. 5). Po dokonaniu wyboru właściwej opcji trzeba kliknąć przycisk Dalej.

9. W kolejnym oknie wyświetlą się szczegóły certyfikatu umieszczonego na karcie znajdującej się aktualnie w czytniku. Upewnij się, czy certyfikat jest właściwy, a następnie kliknij Podpisz.

Na następnym formularzu podaj kod PIN i kliknij przycisk OK. Podpis został złożony. Prawidłowość złożenia podpisu zostanie potwierdzona stosownym komunikatem. Teraz kliknij przycisk Wyślij dokument.

10. W przeglądarce wyświetli się strona z potwierdzeniem przesłania wniosku. Podobne potwierdzenie, zatytułowane automatycznie, zostanie wysłane na Twój adres poczty elektronicznej podany na wypełnionym wcześniej formularzu. Kilka chwil później (do około godziny po przesłaniu wniosku) otrzymasz na swoją skrzynkę e-mail Urzędowe Poświadczenie Odbioru. W tym momencie to najważniejszy dokument, który stanowi ostateczny dowód na przekazanie wniosku do ZUS.

Urzędowe Poświadczenie Odbioru zawsze zawiera następujące informacje:

● dane podmiotu przyjmującego dokument,

● dane podmiotu składającego dokument,

● informacje o dokumencie,

● informacje o certyfikacie,

● informacje o wystawcy certyfikatu.

Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru znajduje się m.in. również numer naszej korespondencji i elektroniczny numer dokumentu (tzw. skrót z dokumentu), dzięki któremu w każdej chwili na stronie http://eup.zus.pl (odnośnik: „Sprawdzanie stanu sprawy”) można sprawdzić, na jakim etapie załatwiania znajduje się nasz wniosek.

Wnioskodawca otrzymuje z ZUS zaświadczenie w formie wskazanej na formularzu wniosku ZUS-EWN – ma do wyboru odbiór osobisty albo przesyłkę pocztową.

Wniosek ZUS-EWN to tylko jeden z kilku, które można wypełnić za pośrednictwem EUP. Przez Internet można również złożyć wnioski:

● ZUS-EZS – Wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek,

● ZUS-ERU – Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej,

● ZUS-EWZ – Wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

● ZUS-EPW – Wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność),

● ZUS-EWP – Wniosek płatnika składek o udostępnienie programu Płatnik.

Niedawno ZUS umożliwił poświadczanie autentyczności wydanych przez ZUS zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek przy użyciu strony internetowej.

WAŻNE!

Istnieje możliwość internetowego sprawdzenia autentyczności zaświadczenia wydanego przez ZUS.

Aby poświadczyć autentyczność zaświadczenia, należy wprowadzić w formularz umieszczony na stronie https://ssl.zus.pl/zn (rys. 6) takie informacje, jak:

● numer zaświadczenia,

● seria i numer druku, na którym jest wydane zaświadczenie,

● NIP podmiotu,

● data wydania zaświadczenia.

Po wprowadzeniu danych należy kliknąć przycisk Szukaj – wtedy usługa potwierdzi fakt wydania przez ZUS zaświadczenia (wyświetli się komunikat o pozytywnej weryfikacji wraz z danymi płatnika, który otrzymał zaświadczenie, oraz danymi dotyczącymi samego zaświadczenia) albo pojawi się informacja o braku takiego zaświadczenia w ewidencji ZUS.

DGP
DGP
DGP
DGP
DGP
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Dlaczego warto udzielić pełnomocnictwa do konta bankowego? Jakie prawa ma pełnomocnik a jakie współwłaściciel konta?

Choć nikomu tego nie życzymy, to niespodziewane zdarzenia mogą przytrafić się każdemu. Na skutek choroby, niesprawności, dłuższego wyjazdu czy innych okoliczności właściciel konta może nie być w stanie dostać się do banku i skorzystać ze swoich pieniędzy. Jak można się przygotować na taką sytuację? Rozwiązaniem może być ustanowienie pełnomocnictwa dla innej zaufanej osoby.

Bon ciepłowniczy 2025/2026: dopłaty od 500 do 3500 zł. Zamrożenie cen prądu do końca 2025 r. Rada Ministrów podjęła decyzję

Rada Ministrów przyjęła 9 września 2025 r. projekt ustawy o bonie ciepłowniczym i zamrożeniu cen prądu dla gospodarstw domowych w IV kwartale 2025 r. na poziomie 500 zł za MWh netto - poinformował na konferencji prasowej minister energii Miłosz Motyka. Bon ciepłowniczy ma być przyznawany dwukrotnie - za II połowę 2025 r. i cały 2026 r. - w kwotach od 500 zł do 3500 zł (w zależności od płaconej ceny za tzw. ciepło systemowe).

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA

Na kontach pracowników powinno już być dodatkowe 2000 złotych. Czas złożyć kolejny wniosek. Nie każdy wie, że ma prawo do tych pieniędzy

Wakacje to nie tylko czas wypoczynku, ale również dodatkowych wydatków. Nie dziwi więc to, że pracownicy chętnie korzystają z możliwości uzyskania w tym okresie dodatkowych świadczeń. Nie zawsze jednak wiedzą, jakie mają w tym zakresie możliwości.

5 147 zł miesięcznie dla seniora, który nie przeszedł na emeryturę od razu. Zobacz, ile można zyskać, jeśli odłożysz decyzję

Praca po osiągnięciu wieku emerytalnego może być wyjątkowo opłacalna i to nie tylko dla portfela, ale również dla przyszłego bezpieczeństwa finansowego. ZUS pokazuje na konkretnych przykładach, że odroczenie decyzji o przejściu na emeryturę skutkuje realnym wzrostem świadczenia. Nawet o kilkadziesiąt procent. Niektórzy seniorzy zyskali ponad 2 600 zł miesięcznie więcej tylko dlatego, że nie złożyli wniosku od razu po uzyskaniu uprawnień.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

Urlop wychowawczy na dziecko niepełnosprawne 2025-2026

Jakie są przepisy dotyczące urlopu wychowawczego na dziecko niepełnosprawne? Rodzicom dzieci z niepełnosprawnością przysługuje dłuższy urlop wychowawczy, tzw. dodatkowy urlop wychowawczy. Ile miesięcy wolnego można łącznie uzyskać? Czy urlop wychowawczy na dziecko niepełnosprawne jest płatny?

REKLAMA

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Czy pracownik musi zapłacić pracodawcy za stłuczony wyświetlacz telefonu? To wcale nie jest oczywiste. Sprawdź zasady

Zasady odpowiedzialności materialnej pracownika wcale nie są proste. Choć może to wydawać się oczywiste - zepsułeś, to zapłać, to jednak obowiązujące w tym zakresie przepisy są bardziej skomplikowane i uwzględniają wiele dodatkowych okoliczności.

REKLAMA