REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać dobre CV i list motywacyjny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra

REKLAMA

Pojawia się bardzo dużo ciekawych ogłoszeń o pracę. Wiele osób odpowiada na nie, ale nie otrzymuje zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Ich szansę na znalezienie lepszej pracy często przekreśla złe CV i list motywacyjny. Dlatego dziś podpowiemy, jak je napisać, aby zainteresować pracodawcę swoją ofertą.


Z ankiet przeprowadzonych wśród osób zajmujących się rekrutacją wynika, że do najczęstszych błędów należą:

- mało czytelna, mało przejrzysta forma CV (tekst ciągły, bez wyróżnień, akapitów)

- brak aktualnego zdjęcia

- załączenie zdjęcia z wakacji, a nawet w stroju bikini

- zbyt duża liczba szczegółowych informacji

- zbyt mała liczba konkretnych informacji

- błędy ortograficzne i literówki

- błędna nazwa firmy, do której jest wysyłane CV

- brak stanowiska lub numeru referencyjnego

Takie CV lądują w koszu. Ponadto w przekonaniu pracowników działów personalnych kandydaci wysyłają to samo CV i list motywacyjny na wszystkie oferty. Tymczasem oba dokumenty należy dostosować do treści ogłoszenia, w tym zawartych w nim wymogów oraz profilu firmy. Osoba dokonująca selekcji wybiera te, które na pierwszy rzut oka wydają się czytelne, rzeczowe, podkreślające umiejętności potrzebne na danym stanowisku.

Firma poszukująca

Zanim zacznie się pisać CV, należy dokładnie przestudiować treść ogłoszenia, a także wejść na stronę internetową danej firmy. Pozwoli to szczegółowo określić, kogo dokładnie poszukuje firma, o jakich umiejętnościach i co w związku z tym zawrzeć w CV, a co w liście motywacyjnym. Informacje w tych dokumentach nie powinny się pokrywać. Na przykład pracownika poszukuje firma produkująca narzędzia. Po sprawdzeniu jej w internecie okazuje się, że jest to mała, rodzinna, ale prężna firma mająca sieć własnych sklepów, która zdobyła ostatnio medal na targach w Poznaniu oraz wyróżnienie Przyjazny pracodawca.

Wówczas w CV można wyróżnić pogrubioną czcionką (boldem) nasze umiejętności oraz zdobyte doświadczenie pasujące do profilu firmy, np. zatrudnienie w firmie o podobnej wielkości, mającej również różnorodny asortyment, a w liście motywacyjnym podkreślić, że interesuje nas praca w małej rodzinnej firmie, która została wyróżniona za sposób traktowania swoich pracowników, ponieważ nie chcemy być już jednym z wielu księgowych w dużej korporacji.

Układ i format

CV musi przede wszystkim pokazywać ciągłość. Bardzo duże znaczenie ma kolejność informacji. Na początku w tzw. stopce podajemy:

- imię i nazwisko

- adres zamieszkania (nie trzeba pełnego, wystarczy miasto, ulica)

- telefon kontaktowy

- adres mailowy

CV powinno zająć, zależnie od posiadanego doświadczenia, od jednej do maksymalnie czterech stron A4. Należy unikać ozdobników. Wystarczy prosta, czytelna czcionka, np. Times New Roman, Arial na białej, czystej kartce papieru.

Warto też zamieścić datę urodzenia oraz stan cywilny. Wiele osób unika podawania tych danych, w przekonaniu, że nikt nie będzie chciał zatrudnić pięćdziesięciolatka czy młodej mamy. Z drugiej strony lepiej zostać zaproszonym na rozmowę do firmy, która od razu znała te informacje.

Pod danymi osobowymi ci, którzy mogą, powinni wyraźnie zaznaczyć swój najważniejszy atut, np. autor dwudziestu kampanii marketingowych, księgowa z piętnastoletnim doświadczeniem, praktyk i autor czterech książek o podatku VAT, analityk firm x, y, z (pod warunkiem, że firmy x, y, x są znane i dobrze kojarzone).

Wykształcenie

Należy tu podać zdobyte stopnie naukowe lub zawodowe. Wymienia się je w odwróconym porządku chronologicznym. Najpierw piszemy datę zdobycia, potem wynikające z tego uprawnienia, np. inżynier, ekonomista, polonista, technik elektronik, następnie nazwę uczelni (lub szkoły) oraz informację, na jakim wydziale została obroniona praca magisterska/dyplomowa.

Warto też wymienić dodatkowe uprawnienia, np. doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, kierownika budowy, elektryka od linii wysokiego napięcia. Można je zamieścić pod oddzielnym hasłem: uprawnienia.

Osoby studiujące lub mające już wyższe wykształcenie nie muszą pisać, jakie liceum kończyły, ale kandydaci ze średnim wykształceniem - powinni.

Doświadczenie zawodowe

W odwróconym porządku chronologicznym należy wymienić zajmowane stanowisko i zakres obowiązków. Aby informacja była czytelna, warto zastosować taką kolejność:

- okres zatrudnienia (luty 2004 - marzec 2007),

- zajmowane stanowisko (analityk finansowy),

- zakres obowiązków (przygotowywanie comiesięcznych raportów ze sprzedaży, zestawień kosztów z podziałem na kategorie, poniesionych strat, opracowanie zrealizowanego planu oszczędnościowego, zysk dla firmy xx tys. zł, opracowanie nowej strategii sprzedaży). Warto też wymienić projekty, przy których pracowaliśmy, np. analiza finansowa kampanii reklamowej szamponu Łupież. Można tu też umieścić znane, dobrze kojarzące się marki, np. nazwę produktu, firmy lub nazwisko osoby o dużym autorytecie,

- nazwa firmy (nie należy podawać adresu, NIP-u, wystarczy aktualna nazwa. Jeśli firma jest mało znana w danej branży, można też dodać jej profil, np. Arko - producent elementów do mebli).

W CV nie można zawierać wszystkich doświadczeń zawodowych, trzeba przedstawić te, które są najważniejsze przy ubieganiu się o dane stanowisko. Należy używać zrozumiałego, prostego słownictwa. Nie można stosować zdań podrzędnie złożonych. Jeśli ktoś był odpowiedzialny za duże pieniądze, np. nadzorował budżet, dokonywał przelewów albo kierował dziesięcioosobowym zespołem albo projektem, to także powinien o tym napisać. Najlepiej bezosobowo: nadzorowanie pracy pięciu osób z działu personalnego. Należy przy tym unikać ogólników. Lepiej się czyta konkretne liczby i fakty. Pracodawca bowiem wie generalnie, co należy do zadań analityka, z CV chce się dowiedzieć, jakie namacalne osiągnięcia ma osoba, którą zatrudni.

Kursy

Należy umieścić tylko te szkolenia, które naprawdę mają znaczenie przy wykonywaniu pracy i są wciąż aktualne. Mając kilkuletnie doświadczenie zawodowe, nie warto wspominać o praktykach z czasów studiów, ponieważ jest to już przeszłość. One były ważne przy ubieganiu się o pierwszą pracę. Z kolei analityk nie powinien pisać, że ukończył kurs Excela, ponieważ doskonała znajomość tego programu jest niezbędna do wykonywania jego pracy. Podobnie obowiązkiem księgowego jest śledzenie przepisów prawnych. Jednak handlowiec może dokształcać się m.in. z technik sprzedaży, komunikacji interpersonalnych, tworzenia baz danych. Przy kursach warto podać czas jego trwania i organizatora.

Dodatkowe informacje

Pod tą kategorią warto wyliczyć wszystkie nasze zalety, w tym znajomość specjalistycznych programów komputerowych, znajomość języków obcych. Umiejętności te powinny jednak wiązać się z oferowanym stanowiskiem - nie ma sensu pisać o uprawnieniach operatora wózka widłowego, jeśli celem jest praca w reklamie.

Referencje

Powinny być podawane tylko wtedy, gdy w ofercie pracy jest taki wymóg. Nie warto jednak dołączać pisma z referencjami, bo potencjalny pracodawca nie potraktuje go wiarygodnie. Jeśli będzie chciał poznać opinię innych osób, skontaktuje się telefonicznie. Dlatego w CV można podać imię i nazwisko pracodawcy czy współpracownika oraz ew. firmę, jaką reprezentują, pracodawcy czy współpracownika. Wcześniej jednak trzeba uzyskać od nich zgodę. Nie można zamieszczać numeru telefonu ani adresu e-mailowego.


JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA