REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać dobre CV i list motywacyjny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra

REKLAMA

Pojawia się bardzo dużo ciekawych ogłoszeń o pracę. Wiele osób odpowiada na nie, ale nie otrzymuje zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Ich szansę na znalezienie lepszej pracy często przekreśla złe CV i list motywacyjny. Dlatego dziś podpowiemy, jak je napisać, aby zainteresować pracodawcę swoją ofertą.


Z ankiet przeprowadzonych wśród osób zajmujących się rekrutacją wynika, że do najczęstszych błędów należą:

- mało czytelna, mało przejrzysta forma CV (tekst ciągły, bez wyróżnień, akapitów)

- brak aktualnego zdjęcia

- załączenie zdjęcia z wakacji, a nawet w stroju bikini

- zbyt duża liczba szczegółowych informacji

- zbyt mała liczba konkretnych informacji

- błędy ortograficzne i literówki

- błędna nazwa firmy, do której jest wysyłane CV

- brak stanowiska lub numeru referencyjnego

Takie CV lądują w koszu. Ponadto w przekonaniu pracowników działów personalnych kandydaci wysyłają to samo CV i list motywacyjny na wszystkie oferty. Tymczasem oba dokumenty należy dostosować do treści ogłoszenia, w tym zawartych w nim wymogów oraz profilu firmy. Osoba dokonująca selekcji wybiera te, które na pierwszy rzut oka wydają się czytelne, rzeczowe, podkreślające umiejętności potrzebne na danym stanowisku.

Firma poszukująca

Zanim zacznie się pisać CV, należy dokładnie przestudiować treść ogłoszenia, a także wejść na stronę internetową danej firmy. Pozwoli to szczegółowo określić, kogo dokładnie poszukuje firma, o jakich umiejętnościach i co w związku z tym zawrzeć w CV, a co w liście motywacyjnym. Informacje w tych dokumentach nie powinny się pokrywać. Na przykład pracownika poszukuje firma produkująca narzędzia. Po sprawdzeniu jej w internecie okazuje się, że jest to mała, rodzinna, ale prężna firma mająca sieć własnych sklepów, która zdobyła ostatnio medal na targach w Poznaniu oraz wyróżnienie Przyjazny pracodawca.

Wówczas w CV można wyróżnić pogrubioną czcionką (boldem) nasze umiejętności oraz zdobyte doświadczenie pasujące do profilu firmy, np. zatrudnienie w firmie o podobnej wielkości, mającej również różnorodny asortyment, a w liście motywacyjnym podkreślić, że interesuje nas praca w małej rodzinnej firmie, która została wyróżniona za sposób traktowania swoich pracowników, ponieważ nie chcemy być już jednym z wielu księgowych w dużej korporacji.

Układ i format

CV musi przede wszystkim pokazywać ciągłość. Bardzo duże znaczenie ma kolejność informacji. Na początku w tzw. stopce podajemy:

- imię i nazwisko

- adres zamieszkania (nie trzeba pełnego, wystarczy miasto, ulica)

- telefon kontaktowy

- adres mailowy

CV powinno zająć, zależnie od posiadanego doświadczenia, od jednej do maksymalnie czterech stron A4. Należy unikać ozdobników. Wystarczy prosta, czytelna czcionka, np. Times New Roman, Arial na białej, czystej kartce papieru.

Warto też zamieścić datę urodzenia oraz stan cywilny. Wiele osób unika podawania tych danych, w przekonaniu, że nikt nie będzie chciał zatrudnić pięćdziesięciolatka czy młodej mamy. Z drugiej strony lepiej zostać zaproszonym na rozmowę do firmy, która od razu znała te informacje.

Pod danymi osobowymi ci, którzy mogą, powinni wyraźnie zaznaczyć swój najważniejszy atut, np. autor dwudziestu kampanii marketingowych, księgowa z piętnastoletnim doświadczeniem, praktyk i autor czterech książek o podatku VAT, analityk firm x, y, z (pod warunkiem, że firmy x, y, x są znane i dobrze kojarzone).

Wykształcenie

Należy tu podać zdobyte stopnie naukowe lub zawodowe. Wymienia się je w odwróconym porządku chronologicznym. Najpierw piszemy datę zdobycia, potem wynikające z tego uprawnienia, np. inżynier, ekonomista, polonista, technik elektronik, następnie nazwę uczelni (lub szkoły) oraz informację, na jakim wydziale została obroniona praca magisterska/dyplomowa.

Warto też wymienić dodatkowe uprawnienia, np. doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, kierownika budowy, elektryka od linii wysokiego napięcia. Można je zamieścić pod oddzielnym hasłem: uprawnienia.

Osoby studiujące lub mające już wyższe wykształcenie nie muszą pisać, jakie liceum kończyły, ale kandydaci ze średnim wykształceniem - powinni.

Doświadczenie zawodowe

W odwróconym porządku chronologicznym należy wymienić zajmowane stanowisko i zakres obowiązków. Aby informacja była czytelna, warto zastosować taką kolejność:

- okres zatrudnienia (luty 2004 - marzec 2007),

- zajmowane stanowisko (analityk finansowy),

- zakres obowiązków (przygotowywanie comiesięcznych raportów ze sprzedaży, zestawień kosztów z podziałem na kategorie, poniesionych strat, opracowanie zrealizowanego planu oszczędnościowego, zysk dla firmy xx tys. zł, opracowanie nowej strategii sprzedaży). Warto też wymienić projekty, przy których pracowaliśmy, np. analiza finansowa kampanii reklamowej szamponu Łupież. Można tu też umieścić znane, dobrze kojarzące się marki, np. nazwę produktu, firmy lub nazwisko osoby o dużym autorytecie,

- nazwa firmy (nie należy podawać adresu, NIP-u, wystarczy aktualna nazwa. Jeśli firma jest mało znana w danej branży, można też dodać jej profil, np. Arko - producent elementów do mebli).

W CV nie można zawierać wszystkich doświadczeń zawodowych, trzeba przedstawić te, które są najważniejsze przy ubieganiu się o dane stanowisko. Należy używać zrozumiałego, prostego słownictwa. Nie można stosować zdań podrzędnie złożonych. Jeśli ktoś był odpowiedzialny za duże pieniądze, np. nadzorował budżet, dokonywał przelewów albo kierował dziesięcioosobowym zespołem albo projektem, to także powinien o tym napisać. Najlepiej bezosobowo: nadzorowanie pracy pięciu osób z działu personalnego. Należy przy tym unikać ogólników. Lepiej się czyta konkretne liczby i fakty. Pracodawca bowiem wie generalnie, co należy do zadań analityka, z CV chce się dowiedzieć, jakie namacalne osiągnięcia ma osoba, którą zatrudni.

Kursy

Należy umieścić tylko te szkolenia, które naprawdę mają znaczenie przy wykonywaniu pracy i są wciąż aktualne. Mając kilkuletnie doświadczenie zawodowe, nie warto wspominać o praktykach z czasów studiów, ponieważ jest to już przeszłość. One były ważne przy ubieganiu się o pierwszą pracę. Z kolei analityk nie powinien pisać, że ukończył kurs Excela, ponieważ doskonała znajomość tego programu jest niezbędna do wykonywania jego pracy. Podobnie obowiązkiem księgowego jest śledzenie przepisów prawnych. Jednak handlowiec może dokształcać się m.in. z technik sprzedaży, komunikacji interpersonalnych, tworzenia baz danych. Przy kursach warto podać czas jego trwania i organizatora.

Dodatkowe informacje

Pod tą kategorią warto wyliczyć wszystkie nasze zalety, w tym znajomość specjalistycznych programów komputerowych, znajomość języków obcych. Umiejętności te powinny jednak wiązać się z oferowanym stanowiskiem - nie ma sensu pisać o uprawnieniach operatora wózka widłowego, jeśli celem jest praca w reklamie.

Referencje

Powinny być podawane tylko wtedy, gdy w ofercie pracy jest taki wymóg. Nie warto jednak dołączać pisma z referencjami, bo potencjalny pracodawca nie potraktuje go wiarygodnie. Jeśli będzie chciał poznać opinię innych osób, skontaktuje się telefonicznie. Dlatego w CV można podać imię i nazwisko pracodawcy czy współpracownika oraz ew. firmę, jaką reprezentują, pracodawcy czy współpracownika. Wcześniej jednak trzeba uzyskać od nich zgodę. Nie można zamieszczać numeru telefonu ani adresu e-mailowego.


JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważny apel ZUS do Polaków. Nie róbcie tego w czerwcu, bo stracicie duże pieniądze

Nadal pracować czy już nie. Z tym dylematem mierzą się ci, którzy osiągnęli emerytalny wiek. Jeśli już ktoś zdecyduje się na pożegnanie z zawodowym życiem, nie bez znaczenia jest moment przejścia na zasłużony odpoczynek. Niektóre miesiące pod tym względem są po prostu fatalne. Do takich należy czerwiec. Decyzja o przejściu teraz na ZUS-owską pensję może oznaczać stratę nawet kilkuset złotych w skali miesiąca. W skali roku to naprawdę duże pieniądze.

WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

REKLAMA

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

REKLAMA

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

ZUS, urlop, PIT i ryzyko. Umowa o pracę czy B2B? Porównanie na przykładach z 2025 roku

Coraz więcej osób rozważa przejście z etatu na własną działalność. Równie często pracodawcy zamiast umowy o pracę proponują współpracę w modelu B2B. W 2025 roku po zmianach w składkach ZUS i podatkach ten wybór staje się jeszcze bardziej istotny. W artykule porównujemy te formy współpracy, pokazując różnice w wynagrodzeniu, zabezpieczeniach i ryzykach na konkretnych liczbach i przykładach.

REKLAMA