REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każdy polski e-sklep odpowiada za towar przez dwa lata od zakupu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Konsument internetowy ma takie same prawa, jak konsument robiący zakupy w sklepie tradycyjnym. Niezależnie od tego, gdzie i w jaki sposób coś kupujemy, zawsze mamy prawo złożyć reklamację u sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową.

Zanim zabierzemy się do robienia wirtualnych zakupów, musimy znać kilka zasadniczych reguł, które są kluczem do udanych transakcji. Po pierwsze: nigdy nie wybierajmy pochopnie e-sklepu i dostępnego w nim towaru. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję, porównajmy oferty i ceny produktów oferowanych w sieci. Można to zrobić w kilka minut, korzystając np. z bezpłatnych internetowych porównywarek cenowych.

Zastanów się, kogo wybierasz

Gdy wybierzemy towar i sklep, w którym chcemy wydać pieniądze, przyjrzyjmy się bliżej sprzedawcy. Na stronie internetowej powinny być informacje, takie jak: nazwa i adres przedsiębiorcy, forma prawna jego przedsiębiorstwa (np. spółka cywilna) oraz o organie, który zarejestrował jego działalność. Jeżeli ich nie znajdziemy, powinniśmy być ostrożni. Radzimy sprawdzić opinie o sprzedawcy (np. na forach internetowych). Gdy i one nie przekonają nas do rzetelności sprzedawcy, lepiej nie korzystajmy z jego oferty.

Zwróćmy uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię. Przegląd asortymentu, który znajdziemy na stronie e-sklepu, nie jest ofertą handlową. Samo złożenie zamówienia nie jest więc wiążące i nie może być podstawą do reklamacji. Może okazać się, że zdecydowaliśmy się na konkretny produkt, a sprzedawca po pewnym czasie poinformuje nas o braku towaru lub zmianie jego ceny. Pamiętajmy, że w przypadku zakupów internetowych ostatecznie liczy się potwierdzenie przyjęcia zamówienia za daną cenę przez sprzedawcę (otrzymujemy je pocztą elektroniczną na wskazany adres).

Uważaj, za co płacisz

Sklepy internetowe kuszą nas atrakcyjnymi cenami. Warto jednak przyjrzeć się, o jaką sumę chodzi sprzedającemu. Często e-sklepy, chcąc przyciągnąć internautów, podają cenę bez VAT (cena netto), który i tak później jest doliczany. Pamiętajmy, że do ceny zakupu musimy doliczyć też koszt dostawy (najczęściej kilkanaście, kilkadziesiąt złotych) czy koszty obsługi płatności przez internet.

W e-sklepach można płacić na różne sposoby - przelewem, kartą płatniczą, za zaliczeniem pocztowym. Najbezpieczniejszą, chociaż może nie najwygodniejszą, formą zapłaty jest płatność przy odbiorze.

Dobrze sprawdźmy, kiedy otrzymamy zamówiony towar. Jeżeli jest to prezent na szczególną okazję, warto, by trafił do naszych rąk na czas. Musimy więc wiedzieć, ile wynosi okres realizacji zamówienia (a później, ile sam czas dostawy). Jeśli e-sklep podaje, że trwa to 14 dni roboczych - nie liczymy niedziel i dni świątecznych. Poza tym mamy prawo do realizacji umowy zawartej na odległość w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia, zaś o wszelkich opóźnieniach musimy być od razu informowani przez sprzedawcę (tak mówią przepisy).

Prawo do reklamacji

Towary kupione w e-sklepie objęte są dwuletnią odpowiedzialnością sprzedającego za niezgodność towaru z umową. Nie chodzi tutaj nawet o zwykłe wady fizyczne, ale również o sytuacje, kiedy zakupiony sprzęt (np. Hi-Fi czy nawet suszarka do włosów) nie ma funkcji lub właściwości, co do których zapewniał nas sklep. Reklamację w tym zakresie możemy zgłosić w ciągu dwóch lat od dnia zakupu (jednak nie później niż dwa miesiące od momentu, kiedy dowiedzieliśmy się o okoliczności). W piśmie możemy żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub w ogóle odstąpienia od umowy.

Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową to nie jedyna podstawa naszej reklamacji. Może być nią równie dobrze wystawiona gwarancja na towar (sprzedawca nie ma obowiązku nam jej udzielać). Jest to zobowiązanie przedsiębiorcy do bezpłatnego usuwania wad lub wymiany towaru na nowy. Przy zakupie towarów za granicą trzeba uważać, czy sklep zapewnia dostępność usług gwarancyjnych w Polsce.

 

Odstąpienie od umowy

Mało kto wie, że towar kupiony w sklepie internetowym można zwrócić bez podania jakiejkolwiek przyczyny w ciągu dziesięciu dni od otrzymania przesyłki. Sklep internetowy musi nas o takim prawie poinformować. W przeciwnym razie możemy odesłać towar nawet do trzech miesięcy od wykonania umowy.

Jeżeli chcemy zrezygnować z zakupionego towaru, musimy najpierw wysłać do siedziby e-sklepu oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Należy przygotować je na piśmie i przesłać listem poleconym na adres firmy (najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi lub daty otrzymania zamówionego towaru). Przed wysłaniem warto zrobić ksero oświadczenia oraz zachować potwierdzenie nadania listu. Będzie to dowód, że zachowaliśmy przewidziane prawem terminy.

W razie odstąpienia od umowy, transakcja jest uważana za niezawartą, a kupujący jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie trzeba również odesłać otrzymany towar. Jeżeli dokonaliśmy jakichkolwiek przedpłat, należą się nam od nich odsetki ustawowe (liczone od dnia ich wpłaty).

Koszty odesłania towaru ponosi internauta. Inaczej jest w przypadku reklamacji, gdy zakupiony towar zawiera wady i chcemy, żeby zostały one usunięte lub żeby przesłano nam produkt bez żadnych usterek. Jeżeli reklamacja zostanie uznana, sklep musi oddać nam koszty przesyłki. Z prawa do rezygnacji w ciągu dziesięciu dni nie możemy jednak skorzystać, gdy zakupione rzeczy były robione według indywidualnego zamówienia czy w przypadku produktów, które ulegają szybkiemu zepsuciu.

SPRAWDŹ ZANIM ZROBISZ E-ZAKUPY

• adres i numer telefonu do przedsiębiorcy (nie zakładaj, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że adres internetowy ma skrót.pl)

• poszukuj witryn internetowych, które zapewniają bezpieczne sposoby płatności (w szczególności bezpieczne połączenia) - sygnalizowane poprzez symbol (ikonkę) kłódki na spodzie ekranu monitora, gdy dokonujesz zapłaty

• czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będzie przetwarzał twoje dane osobowe

• pamiętaj, że nie zawsze zawierając umowę on-line możesz korzystać z pełni praw konsumenckich (np. prawa do odstąpienia nie stosuje się do umów o usługi turystyczne, zakwaterowania, transportu)

• czy nabywany towar - np. urządzenie elektryczne - odpowiada wymogom w twoim kraju (np. sprzęt działa przy niższym napięciu elektrycznym)

• czy gwarancja jest honorowana w twoim kraju, a jeżeli będziesz musiał zwrócić towar sprzedawcy w jego kraju, to czy zwrot będzie stanowił jakiś problem

• wysokość dodatkowych kosztów zakupu (podatki, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki)

5,6mld zł szacowana wartość handlu internetowego w 2007 roku

3000 co najmniej tyle jest dziś sklepów w polskim internecie

36 proc. internautów, którzy robią zakupy w sieci, zna i korzysta z serwisów porównujących ceny

32 proc. internautów robiących zakupy w sieci nie słyszało o porównywarkach cen

Źródło: Genius

Prawo

Podstawa prawna

• Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

• Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA