REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesyłkę z e-sklepu zawsze sprawdzaj w obecności kuriera

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Z towarów kupionych w internecie możemy zawsze zrezygnować. Gdy produkt jest uszkodzony lub wadliwy, odsyłamy go z powrotem i otrzymujemy nowy lub zwrot pieniędzy. Nawet kiedy wszystko jest z nim w porządku, mamy zawsze dziesięć dni na jego zwrot bez podania przyczyny.

Wzdecydowanej większości sklepów internetowych sprzedaż towarów odbywa się wyłącznie drogą wysyłkową (nie możemy przyjechać do siedziby sprzedawcy i odebrać zakupów osobiście). Nie unikniemy więc zapłaty kosztów przesyłki, nie będziemy też mogli na miejscu sprawdzić towaru i jego zgodności z zawartą umową. Co zrobić, jeżeli nadesłana paczka będzie uszkodzona lub zamiast oczekiwanego prezentu na święta dostaniemy cegłę?

Trzeba sprawdzić paczkę

Nikt nie lubi kupować kota w worku. Dlatego gdy pojawi się u nas kurier z towarem, możemy sprawdzić, czy dotarł on do nas bez żadnych uszkodzeń i czy rzeczywiście odpowiada zamówieniu. Paczkę możemy otworzyć w obecności kuriera dopiero po tym, gdy za nią zapłacimy i pokwitujemy odbiór. Są one w końcu dostarczane przez niezależne od e-sklepu firmy i kurierzy mogą odmówić sprawdzenia przesyłki przed zapłatą.

Gdy sprawdzimy towar i okaże się, że jest on wadliwy, poprośmy kuriera o spisanie protokołu. Nie może on nam tego odmówić, a taki dokument będzie podstawą do późniejszej reklamacji. Jeżeli tego nie zrobimy, e-sklep może nie uznać skargi i powstałe szkody będą usuwane na nasz koszt (nie będziemy po prostu w stanie udowodnić, że to nie my zniszczyliśmy towar).

Pamiętajmy, że sklepy internetowe zazwyczaj plombują przesyłki (oklejając je najczęściej firmową taśmą). Jeśli zauważymy, że zabezpieczenie będzie naruszone (przerwane, rozerwane) nie wahajmy się odmówić przyjęcia zamówienia. Sklep powinien wysłać następną przesyłkę najszybciej, jak to będzie możliwe.

Do kogo z reklamacją

Uszkodzenia mechaniczne przesyłki, powstałe podczas transportu, to nie jedyny kłopot, z jakim możemy się spotkać. Często wada produktu jest ukryta i wychodzi na jaw dopiero w trakcie użytkowania. Towary, które kupiliśmy w wirtualnym świecie, są najczęściej objęte gwarancją (odpowiedni dokument trafia do nas w paczce). Wskazany w dokumencie gwarant (jest nim najczęściej producent) zobowiązuje się do bezpłatnego usuwania wad lub wymiany towaru na nowy. W razie jakiejkolwiek awarii sprzętu należy kierować się do jednego z autoryzowanych punktów serwisowych. Należy wysłać produkt na adres firmy wraz z opisem przyczyny reklamacji, kserokopią dowodu zakupu i kartą gwarancyjną. Koszt przesyłki pokrywa gwarant. Jeżeli jednak okaże się, że - mimo naszych zastrzeżeń - towar jest sprawny, będziemy musieli zapłacić za wysyłkę i jej zwrot.

Inną podstawą reklamacji, która tym razem będzie skierowana wyłącznie do e-sklepu, jest niezgodność zakupionego towaru z umową. Chodzi tutaj o przypadki, gdy kupiony towar nie ma funkcji czy właściwości, co do których zapewniał nas sklep. Reklamację w tym zakresie możemy zgłosić w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, jednak nie później niż dwa miesiące od momentu, kiedy dowiedzieliśmy się o okoliczności. W piśmie możemy żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub w ogóle odstąpienia od umowy.

Gdy towar nam się nie podoba

Zakupy w sklepach internetowych są klasycznym przykładem sprzedaży na odległość (poza lokalem przedsiębiorstwa). Internauci nie mogą obejrzeć produktu przed jego zakupem, sprawdzić jego funkcji i właściwości. Dlatego osoby, które robią zakupy w e-sklepach, zostały szczególnie uprzywilejowane przez prawo.

Jeśli okaże się, że kupiony towar nie spełnia naszych oczekiwań, możemy zrezygnować z zakupu. Mamy na to dziesięć dni od daty odebrania przesyłki (zakupy trzeba odesłać na własny koszt, w oryginalnym opakowaniu, w takim stanie, w jakim zostały kupione, z paragonem lub fakturą, z kserokopią dowodu zapłaty, instrukcją i gwarancją). Do przesyłki należy dołączyć pismo informujące sklep o odstąpieniu od umowy zakupu i podać numer rachunku, na który e-sklep ma przelać nasze pieniądze (powinniśmy je otrzymać najpóźniej w ciągu 14 dni od momentu doręczenia pisma i towaru sprzedawcy). Sklep internetowy nie może pobierać od nas dodatkowych opłat z tytułu odstępnego czy kary za rezygnację.

JAKI JEST CZAS REALIZACJI ZAMÓWIENIA W E-SKLEPIE

Termin otrzymania paczki = czas realizacji + czas dostawy

Czas realizacji to liczba dni roboczych, w ciągu których produkt zostanie przygotowany do wysyłki z magazynu e-sklepu.

Czas dostawy zależny jest od firmy kurierskiej (najczęściej wynosi on od 24 godzin do 3 dni)

Uwaga! Czas realizacji i dostawy zamówień nie obejmuje sobót, niedziel oraz świąt.

5-5,6 mld zł szacowana wartość rynku e-commerce w Polsce na koniec w 2007 roku

200 mld dol. - szacunkowa wartość e-commerce w USA na koniec 2007 roku

28,4 mld dol. - wartość rynku e-commerce w USA w III kwartale 2007 roku

143 mld dol. - wartość amerykańskiego e-commerce po trzech kwartałach 2007 roku

23 proc. - wzrost wydatków na zakupy w internecie w USA w III kwartale 2007 r. w stosunku do roku 2006

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

• Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

• Ustawa z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz.U. nr 50, poz. 601 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Minimum 3062 zł brutto miesięcznie. Nowa ustawa zmienia zasady gry – koniec darmowych staży?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (obecnie około 3062 zł brutto)” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów?

REKLAMA

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

REKLAMA