REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się w sytuacjach służbowych

Joanna Szen-Ziemiańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W pracy oczekuje się i wymaga odpowiednich zachowań. Nasze prawdziwe oblicze najczęściej ukazuje się w sytuacjach zaskakujących, w których górę biorą emocje. Dlatego warto pokazywać dobre wzorce zachowań.      

 

Poruszyliśmy tematykę zachowań ludzkich, przedstawiając kanony kultury osobistej i pokazaliśmy, jak należy zachowywać się w różnych sytuacjach w pracy, a także, czego należy unikać. Teraz zastanowimy się, czym się kierujemy zachowując się w taki, a nie inny sposób.

 

REKLAMA

Każde zachowanie jest działaniem, a skoro działamy, to robimy to w jakimś celu: wykonujemy różne czynności, zadania, komunikujemy się wymieniając informacje. Ale ważne jest nie tylko to, co robimy, ale również w jaki sposób. Świadome działanie ma to do siebie, że kontrolujemy siebie i sytuację. Wiemy, co mamy robić albo szukamy sposobów realizacji celu, kierujemy wrażeniem wywieranym na innych, staramy się kreować siebie.

Z drugiej strony zachowanie nie zawsze jest do końca przemyślane. Mamy wtedy do czynienia bardziej z reakcją niż świadomym postępowaniem. Z takimi zachowaniami spotykamy się zazwyczaj przy pobudzeniu emocjonalnym, w stresie lub przy dużym przemęczeniu. Mówimy: „zachowałam się tak pod wpływem emocji”, „nie wiedziałem, co mówię, teraz tego żałuję”. Jednak tym, co łączy działanie i reakcję jest fakt, że zachowanie jest zawsze widoczne i odczuwalne dla osób przebywających w otoczeniu. Poprzez zachowanie kształtujemy otaczający nas świat. Kształtujemy relacje z innymi, zarówno pracując nad kontaktami w sposób świadomy, jak i reagując spontanicznie. Dajemy się poznać, a także sami poznajemy i oceniamy innych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachowanie na świeczniku

REKLAMA

W pracy oczekuje się i wymaga odpowiednich zachowań, tzw. służbowych lub formalnych. Asystentki i sekretarki przez to, że są blisko szefa, często znajdują się jakby „na świeczniku”, przez co ich zachowanie może decydować o wielu ważnych sprawach. Budują nie tylko swój wizerunek, ale także wizerunek przełożonego i całej organizacji.

Pośród cech powszechnie wymaganych na stanowisku sekretarki i asystentki są rozwinięte umiejętności interpersonalne. Na pewno jest to otwartość, wykazywanie chęci do nawiązywania kontaktów, nastawienie na współpracę, kultura osobista, ale również umiejętność rozwiązywania konfliktów (w tym mediacje), oddzielanie problemów od ludzi, czy też właściwe radzenie sobie z krytyką. Do umiejętności interpersonalnych należy również komunikatywność: płynne i poprawne wypowiadanie się, adekwatne reagowanie na rozmówcę, świadczące o rozumieniu przekazywanych treści i uważnym słuchaniu. Lecz na pewno w wielu firmach są jeszcze inne wymagania dotyczące radzenia sobie ze służbowymi zadaniami. Wymagania formalne w stosunku do tego stanowiska ukazują, że nie można sobie pozwolić na lekkomyślność czy zachowania niejednoznaczne. Trzeba być osobą samodzielną, zawsze gotową do nowych zadań, mieć nienaganną kulturę osobistą i odpowiednie wyczucie sytuacji.

Z głębi serca i umysłu

Nasze prawdziwe oblicze najczęściej ukazuje się w sytuacjach zaskakujących i nowych, w których górę biorą emocje. Najwięcej mówią o tym, jak sobie radzimy w trudnych sytuacjach. Gdy ktoś nas słownie atakuje, poddaje krytyce lub okazuje swoje niezadowolenie, najlepiej odroczyć reakcję. Wziąć głęboki oddech, policzyć do 10 (w myśli), pozwolić, aby ta osoba skończyła i dopiero po chwili odpowiedzieć. Fakt, że nasza reakcja zostanie na kilkanaście sekund odroczona, nie wyrządzi tyle złego, co natychmiastowa, emocjonalna odpowiedź. Dobrym sposobem jest też wyrobienie sobie w takich sytuacjach nawyku mówienia: „przepraszam, muszę pozbierać myśli”, „proszę dać mi chwilkę na przemyślenie”, po czym spokojnie wrócić do rozmowy.

Na nasze zachowania wpływa sposób wychowania, temperament i indywidualne doświadczenia. Jeśli uzmysłowimy sobie jacy jesteśmy, zrozumiemy, że posiadamy predyspozycje do pewnych zachowań. To ważne zarówno z naszego punktu widzenia, jak i z punktu widzenia pracodawcy. Praca będzie efektywna, a my zadowoleni, jeśli charakter zadań będzie odpowiadał naszym cechom i kompetencjom. I przeciwnie - niezadowolenie lub odczuwalny dyskomfort w pracy może wynikać właśnie z tego, że musimy zachowywać się wbrew sobie. W takiej sytuacji są dwa rozwiązania: albo trzeba przemyśleć w czym jesteśmy dobrzy i zmienić pracę na bardziej odpowiadającą lub uznać, że nasza osobowość jest elastyczna, podlega procesom uczenia się i podjąć pracę nad sobą. I tak na przykład osoba zamknięta w sobie może nauczyć się komunikatywności. To tylko sprawa odpowiednich ćwiczeń.

Oprócz cech osobowości, istotnymi czynnikami kierującymi zachowaniem są potrzeby. Jeżeli jesteśmy głodni - potrzebujemy jedzenia. Jeżeli nasza sytuacja życiowa wymaga wzmożonych wysiłków finansowych, bo spłacamy raty za mieszkanie - bardziej będzie nam zależało na dobrze płatnej i stałej pracy niż na rozwojowej, ale tymczasowej. Jest to też związane z uznaniem hierarchii wartości. Spełnienie indywidualnych potrzeb najsilniej motywuje do pracy. Jeśli potrzebujemy uznania, będziemy lepiej pracować, gdy szef i współpracownicy będą nas doceniać, chwalić dokonania i powierzać nam odpowiedzialne zadania. Jeżeli pragniemy się rozwijać, to szczególnie motywujące będą nowe wyzwania, kontakty ze specjalistami i autorytetami, a także udział w szkoleniach. Mądry szef na pewno nie zlekceważy naszych potrzeb.

Ważne są okoliczności

Sytuacje w pracy często mają większy wpływ na nasze zachowanie niż nasza osobowość. Jeżeli ktoś traktuje nas jako osobę niesamodzielną, to często stajemy się bezradni. Jeżeli jesteśmy traktowani jak osoby kompetentne, swoim zachowaniem dążymy do potwierdzenia tej oceny. Również, jeśli jesteśmy ciągle krytykowani, a atmosfera w pracy jest nerwowa, sami stajemy się krytyczni, niezadowoleni i zdenerwowani. Warto też wiedzieć, że nie zawsze jesteśmy oceniani jako konkretne osoby, lecz jako role, które nam przypisano. Jeśli zostaliśmy uznani za fachowca w jakiejś dziedzinie, to możemy być pytani o rady. Jeśli dano nam etykietę żartowniś, jest ryzyko, że przy poważnych sprawach nie będziemy brani pod uwagę.

Niektóre zachowania nie miałyby miejsca, gdyby nie okoliczności. Każda sytuacja jest zbiorem czynników, które modelują zachowania. W pierwszej kolejności mają znaczenie obowiązki - ich rodzaj, charakter, ponieważ to one kierują naszą aktywnością. Ważny jest także sposób przekazywania i odbierania zadań przez przełożonego oraz charakter wzajemnych relacji. Łatwiej jest pracować, gdy ma się jasność sytuacji, świadomość oczekiwań i kryteriów oceny. Niestety, nie zawsze mamy taki komfort. Sytuacje niepewne, niedookreślone bywają powodem stresów, niewłaściwych zachowań, a nawet konfliktów. Jak radzić sobie z takimi sytuacjami? Jeśli czegoś nie wiemy lub nie jesteśmy pewni - dowiedzmy się! Lepiej zdobyć się na odwagę i zapytać, niż działać po omacku.

Chociaż sami nie stworzymy właściwej atmosfery w pracy, miejmy świadomość, że nasze właściwe zachowania mogą pozytywnie na nią wpłynąć. Warto pokazywać dobre wzorce zachowań, warto współdziałać, a nie rywalizować, ponieważ to poprawia stosunki i kształtuje zachowania innych.

Joanna Szen-Ziemiańska

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

Do 31 maja 2024 r. rolnik musi poinformować KRUS o podatku dochodowym z działalności gospodarczej za 2023 r.

31 maja 2024 roku upływa termin złożenia zaświadczenia lub oświadczenia do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) w sprawie wysokości należnego podatku dochodowego za 2023 rok. Wysokość rocznej kwoty granicznej za rok ubiegły wynosi 4.088 zł.

MRiT: Usługa Firma już w aplikacji mObywatel 2.0. W czym może pomóc przedsiębiorcy?

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało w komunikacie z 23 maja 2024 r., że do aplikacji mObywatel wprowadzono nową usługę, która znacząco ułatwi życie przedsiębiorcom. Usługa Firma pozwala na wygodne gromadzenie i zarządzanie danymi dotyczącymi działalności gospodarczej oraz informacji o zarejestrowanej firmie, co może dać przedsiębiorcy oszczędność czasu i lepszą organizację pracy.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Nauczyciele i wykładowcy jako podatnicy VAT. Kiedy są zwolnieni z podatku? Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 20 maja 2024 r.

W dniu 20 maja 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) świadczeń polegających na przekazywaniu wiedzy w ramach procesu kształcenia, przez osoby fizyczne (wykładowców, nauczycieli) będące podatnikami VAT, na podstawie umów zawieranych z uczelniami. W tej interpretacji Minister odniósł się do możliwych zwolnień podatkowych z VAT tych osób i usług przez nich świadczonych.

Przechodzisz na emeryturę? Kiedy korzystnie?

Osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego i udowodnienie okresu ubezpieczenia to podstawowe warunki przejścia na emeryturę. Jednak wybór momentu, w którym złożysz wniosek o emeryturę, jest także ważny. Wysokość emerytury z ZUS zależy bowiem także od miesiąca, w którym zdecydujesz się przejść na emeryturę. Kiedy najbardziej opłaca się przejść na emeryturę?

Czy podatek VAT naliczony od zakupionego sprzętu medycznego podlega odliczeniu?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji potwierdziła, że podatek VAT naliczony od zakupionego sprzętu medycznego wykorzystywanego wyłącznie do czynności zwolnionych z tego podatku nie kwalifikuje się do odliczenia. 

Rekrutacja do szkół średnich 2024 – zasady, terminy, wnioski

Do kiedy trwa rekrutacja do szkół ponadpodstawowych? Kiedy jest rekrutacja uzupełniająca? Do ilu szkół można złożyć dokumenty?

REKLAMA

Producenci owoców i warzyw twardo o Zielonym Ładzie. Oberwą rolnicy, ale też inne grupy społeczne

Producenci owoców i warzyw mówią, że Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne. Nie sprzeciwiają się idei produkcji żywności wyróżniającej się wyższą jakością, zwracają jednak uwagę na szereg problemów, które przy okazji mogą poważnie uderzyć w ich działalność. Wśród nich znalazła się biurokracja.

Wynagrodzenie lekarzy: Wkrótce będzie podwyżka. Ile i dla kogo?

Zwiększy się wynagrodzenie lekarzy odbywających specjalizację w ramach rezydentury. W ministerstwie zdrowia trwają prace nad nowym rozporządzeniem.

REKLAMA