REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć niechcianych zachowań w pracy

Sylwia Szykuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W pracy nie wybieramy sobie towarzystwa. Nigdy nie wiadomo z kim nas posadzą w pokoju i jakich zachowań doświadczymy. Spróbujmy zdefiniować uciążliwe zachowania i nauczmy się z nimi żyć lub przed nimi bronić.

 

 

Każdy z nas doświadczył zachowań, które są rażące, przygnębiające, denerwujące lub po prostu mało kulturalne. Przyczyny są różne: począwszy od cech charakteru danego człowieka, poprzez zaburzenia komunikacji w grupie pracowniczej, aż po wpływ zarządzania.

Negatywne postawy wobec innych

Zacznijmy więc od problemów, jakie stwarzamy sami. Najczęstszym usprawiedliwieniem naszych negatywnych zachowań jest zazdrość. To niskie poczucie wartości, niemożność akceptacji sukcesów innych, obsesyjne dążenie do bycia lepszym poprzez niszczenie drugiego człowieka. Osoby cechujące się „manią wyższości”, chęcią panowania nad innymi i bycia najlepszymi nie potrafią przyznać się do własnych błędów, bowiem z reguły ich nie dostrzegają. Upatrują błędów w otoczeniu, a nie w sobie. Osoby zazdrosne rozsiewają plotki, wypowiadają nieprawdziwe zdania lub wysnuwają oskarżenia wobec innych (współpracowników i szefów, ale nigdy twarzą w twarz). Taki typ ludzi cierpi na nadmierną chęć kontrolowania sytuacji. Zadaje sporo pytań, oczekuje ciągłego raportowania i wykonuje wiele czynności, mających na celu sprawowanie władzy. Inną grupą zachowań są gadulstwo, agresja, krzyk, głośne słuchanie radia czy bałaganiarstwo. W pracy mamy też do czynienia z osobami nerwowymi, wierzącymi w stereotypy, ujawnia się brak umiejętności organizacyjnych, lęki czy problemy osobiste, które powodują wypracowanie działań obronnych.

Negatywne postawy mogą występować też jako zachowania grupowe. Takie grupy tworzone są w oparciu o wspólne cele czy wspólnego przeciwnika. Zdarza się, że osoba konfliktowa doskonale manipuluje otoczeniem, a grupa pod jej wpływem może zachowywać się nieracjonalnie. Rozpatrując działania grupowe wpływające na zachowanie się w firmie warto podkreślić brak zaufania lub istnienie tzw. cichego donosiciela, co wywołuje poczucie zagrożenia, zamiast poczucia wspólnoty.

Ważną przyczyną negatywnych zachowań w miejscu pracy jest nieumiejętne zarządzanie, brak jasnego zakresu obowiązków i możliwości decyzyjnych. Zdarza się, że pracownicy nie są informowani o zmianach, nie wiedzą za co odpowiadają i co należy do ich zadań. Istotna jest rotacja pracowników, na przykład w firmie liczącej 25 osób, w ciągu roku zwalnianych jest 15 osób. Dlaczego pracownik, mimo osiągnięć, nagle po roku staje się nieprzydatny? Dlaczego na jego miejsce zatrudniani są znajomi szefa? Podobnie z systemem wynagradzania, przyznawaniem awansów i uznaniem przez pracodawcę. Trudno, aby taka firma funkcjonowała zdrowo. Prędzej czy później u pracowników pojawi się strach i frustracja.

Niepożądane zachowania w miejscu pracy

Lista zachowań, których nie akceptujemy i nie lubimy, jest długa. Dzielą się one na uciążliwe, choć niezłośliwe (nr 1), na takie, które mogą stać się przyczyną wielu problemów (nr 2) i na niebezpieczne, które niszczą pracownika (nr 3). Poniżej lista najbardziej powszechnych negatywnych zachowań, z którymi mamy do czynienia w miejscu pracy.

Negatywne skutki niektórych zachowań

- obniżenie jakości pracy, a tym samym wzrost kosztów dla firmy (przełożony powinien dbać o atmosferę w firmie i porozmawiać z osobą konfliktującą i frustrującą innych),

- rozłam wśród grupy pracowniczej,

- irytacja, frustracja,

- problemy emocjonalne pojawiające się pod wpływem stresu,

- problemy zdrowotne,

- załamania psychiczne (molestowanie),

- zwolnienia i odejścia dobrych pracowników z pracy.

- Gadulstwo bywa irytujące i nierzadko ma podłoże „nerwicowe”. Gaduła zapomina o swoich problemach albo lepiej sobie z nimi radzi, gdy przekazuje informacje innym. Gadulstwo może być także reakcją na sytuację stresową. Trzeba słuchać ludzi, bowiem i nam może być potrzebne wsparcie. Nie możemy jednak zaniedbywać swoich obowiązków. Nie należy zanudzać nikogo opowieściami o problemach z mężem, gdy ktoś jest zajęty.

- Muzyka - zdarza się, że przydzielono cię do pokoju, w którym ciągle gra głośno radio. Zdarza się też, że masz pilne zadania, a koleżanki słuchają swoich ulubionych utworów (często też podśpiewują wraz z piosenkarzem). To bywa absorbujące i irytujące, ale trudno po prostu wyłączyć radio i uciszyć współpracowników, bo na pewno im się narazisz. Najlepiej jeśli w biurze panuje po prostu zakaz głośnego słuchania radia.

- Brak higieny osobistej - to bardzo delikatna sprawa, lecz spotykana w biurze, zwłaszcza w lecie. Nie wiadomo jak problem rozwiązać, aby nikogo nie urazić i jak bronić się przed nieprzyjemnym zapachem.

- Zapachy kuchni - wonie gotowanej kapusty czy chińszczyzny są w biurze niedopuszczalne. W firmie powinno być miejsce, w którym pracownik może spokojnie zjeść nawet bardziej aromatyczne potrawy, a jeśli je przy biurku, to jego posiłek nie powinien wydzielać mocnych zapachów.

- Krzyk - wiele osób wyraża swoje frustracje krzykiem. Osoby mówiące stale podniesionym głosem są problemem dla innych, gdyż wprowadzają do firmy nerwową atmosferę.

- Kłamstwa - okłamują nas współpracownicy: „tak, wykonałem to zadanie”, które tak naprawdę nie zostało nawet zaczęte, „dowiedziałem się o twoim zwolnieniu dopiero dziś”, mimo że prawda jest inna, oszukuje szef: „rozmawiałem w sprawie kursu dla ciebie, musisz poczekać miesiąc” - a taka rozmowa wcale nie miała miejsca.

- Docinki o podtekście seksualnym - żarty żartami, lecz w pewnym momencie masz już tego dość. Takie sytuacje mogą być zapowiedzią molestowania seksualnego.

- Konflikty - nie zawsze prowadzą do konstruktywnych wniosków. Jeśli strony konfliktu nie mają chęci jego rozwiązania, problemy będą rosnąć i źle wpłyną na atmosferę w firmie.

- Agresja i atak - niektórzy reagują często przy pomocy takich radykalnych zachowań. Wdanie się w ostrą dyskusję wywoła skutki negatywne. Warto wspomnieć o agresji, jaką żywią uczestnicy grupy wobec jednej osoby, tzw. kozła ofiarnego. Wtedy mamy do czynienia z patologią.

- Nadmierna kontrola - to podważanie zaufania i wywoływanie u pracowników negatywnych emocji, a tym samym - zmniejszenie wydajności pracy. Odrobina kontroli nie szkodzi, bowiem bardziej skupiamy się na swoich działaniach i mamy większą mobilizację, ale łatwo przekroczyć cienką granicę.

- Lenistwo i lekceważenie obowiązków - jeśli poczynania osoby, która zachowuje się w taki sposób, mają wpływ na ciebie, to nie możesz pozwolić, żebyś wykonywała za kogoś zadania i ponosiła za nie odpowiedzialność, podczas gdy laury zbierze ktoś inny.

- Zwolnienia z pracy - czasem pracownik nie sprawdza się na danym stanowisku i musi rozstać się z pracą. Jednak każde zwolnienie to stres i pracodawca ma obowiązek zachować się fair w stosunku do pracownika. Zdarza się jednak, że firmy zachowują się nieetycznie, zwalniając ludzi z dnia na dzień. Czasem przez zastraszenie i oskarżanie pracownik zmuszony jest do samodzielnego wypowiedzenia stosunku pracy.

- Wydawanie sprzecznych poleceń - często ilość pomysłów szefa nie jest adekwatna do sytuacji. To może całkowicie zaburzyć pracę.

- Unikanie dania możliwości decyzyjnych pracownikowi - szef czasem obawia się poróżnić pracowników, stara się więc nie awansować nikogo. To prowadzi do głębszych problemów, bowiem nikt nie wie komu podlega, za co odpowiada, a to tworzy niepotrzebne konflikty.

- Plotki - każdy wie jak ogromną siłę mogą mieć pozornie niewinne „ploteczki” - ośmieszanie, upokarzanie, oczernianie, kłamstwa i oszczerstwa. Mogą zniszczyć karierę, zdrowie, a nawet życie rodzinne.

- Molestowanie seksualne i mobbing - to zachowania patologiczne, które nierzadko istnieją w polskich firmach. Przy tych zachowaniach jedynym rozwiązaniem jest zmiana pracy.

Przeciwdziałanie i obrona

Jak radzić sobie z niepożądanymi zachowaniami w pracy? Sposobów jest wiele. Niekiedy wystarczy powiedzieć zwykłe: „przestań, proszę”, ale często potrzeba miesięcy parafrazowania i sugestii. Wszystko zależy od charakteru i od stopnia uciążliwości zachowań. Musisz zwrócić uwagę na ton głosu oraz dobór słów, np. atak i zastraszenie w połączeniu z agresją nie dadzą pożądanego efektu (tylko krótkotrwały). Pomocne są zachowania asertywne. Warto też pokusić się o zrozumienie własnego „wroga” i postawić się w jego położeniu, może akurat jest w ciężkiej sytuacji (nic jednak nie uprawnia go do agresji wobec innych, kłamstwa i plotek). Musisz też określić swoje przyzwolenie na niepożądane zachowania. Na przykład śpiew i grające w biurze radio można zaakceptować (jeśli nie jest to zbyt głośne). W przypadku głośnej muzyki w pokoju można poprosić o ściszenie radia na czas wykonywania trudnego zadania. Warto też nauczyć się „wyłączać” i zajmować swoimi sprawami i nie wymagać, aby w kilkuosobowej grupie wszyscy podporządkowali się tobie.

Podobnie jest z gadulstwem. Czasem nawet rozluźnia atmosferę i po chwili pogaduszek ponownie można przystąpić do wykonywania obowiązków. Jeśli jednak „gaduła” przesadza, lepiej zaproponować rozmowę po pracy w pubie.

Jeśli ktoś wytyka twoje wady, nie reaguj od razu agresywnie, postaraj się najpierw go wysłuchać, może rzeczywiście warto coś zmienić. Jeśli jednak sytuacja będzie się powtarzać lub ton głosu kolegi będzie zbyt podniesiony, możesz powiedzieć: „porozmawiamy później, jak opadną twoje emocje” lub zastosować parafrazę: „mówisz więc, że nie widzisz efektów mojej pracy; ważne, że widzi je mój przełożony, ty nie musisz”. Jeśli ktoś próbuje cię nadmiernie kontrolować, zaznacz, że nie ma takiego prawa.

W zależności od sytuacji można wpleść w rozmowę odrobinę ironii, a niekiedy wystarczy powiedzieć: „tak, masz rację”, aby uciszyć agresora. Z pewnością nie warto wdawać się w zbędne dyskusje, chyba że pozwolą one wyjaśnić problem. Jest to szczególnie ważne w przypadku współpracy z klientami, nie warto negować ich zdania, tylko podjąć kroki w celu poprawy sytuacji. Szukać rozwiązań, a nie winnych. Bardzo istotne jest opanowanie, zdecydowanie i spokojny ton głosu. Pamiętaj też, że pomocny jest uśmiech. W wiele spraw nie warto za bardzo angażować się emocjonalne. Czasem lepiej coś zignorować i zaakceptować sytuację, bo w wielu przypadkach nie jesteśmy w stanie nic zmienić. Pamiętaj także o swoich racjach; jeśli sytuacja jest podbramkowa i inni próbują zrzucić winę na ciebie, zastosuj jasne, klarowne argumenty, wypowiedziane w spokoju. Staraj się także nie ulegać presji szefa i współpracowników, jednak rób to z dystansem, ponieważ jesteś częścią firmy i twoim zadaniem jest współdziałanie dla jej dobra.

Jeśli ktoś zarzuca ci kłamstwa lub szef nie wierzy, że zadanie wykonane zostało prawidłowo, pisz e-maile. Deklaracja na piśmie może okazać się pomocna w wielu sytuacjach, odnosi naprawdę pozytywny skutek.

Czasem warto poprosić o zmianę pokoju, a w sytuacjach skrajnych niekiedy jedynym wyjściem jest zmiana firmy. Nie obwiniaj wyłącznie siebie, tylko realnie rozpatrz okoliczności i udział innych osób w sprawie. Bądź pozytywnie nastawiona do życia i pracuj nad samooceną, a dzięki temu na część zachowań nie będziesz zwracała uwagi, a na inne nauczysz się odpowiednio reagować.



Sylwia Szykuła

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA