REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawco, to musisz zrobić! Krok po kroku

REKLAMA

Wprowadzenie pracowniczych planów kapitałowych to dla pracodawców spory wysiłek organizacyjny. Tym większy, że determinowany kolejnymi ustawowymi terminami. Ich przekroczenie wiążę się zaś z karami.

Dlatego przedsiębiorcy, których obowiązek wprowadzenia PPK obejmie od przyszłego roku, już powinni ruszać z przygotowaniami. Zadań stojących przed pracodawcami jest na tyle dużo, że powinni także możliwie szybko rozejrzeć się za instytucją finansową, której powierzą zarządzanie PPK. Najlepiej taką, która dysponuje odpowiednim potencjałem i wystarczająco dużą liczbą doradców, by służyć radą i wsparciem na każdym etapie tego skomplikowanego procesu.

REKLAMA

Warto też rozpisać sobie harmonogram zadań, realizując go krok po kroku. Pomocą może służyć nasz przewodnik.

1. Zaplanuj budżet

Jeszcze przed uruchomieniem PPK pracodawcy muszą zaplanować budżet i uwzględnić w nim dodatkowe koszty związane z wpłatami na rzecz zatrudnionych, którzy zdecydują się na oszczędzanie w ramach PPK. Jeśli pracodawca postanowi finansować tylko podstawową składkę (1,5 proc. wynagrodzenia brutto pracownika), to najpóźniej od czerwca 2020 roku musi powiększyć fundusz wynagrodzeń o mniej więcej 1,5 proc.

"Mniej więcej", ponieważ do PPK zapisuje się tylko pracowników w wieku 18-55 lat. Starsi (do 70 lat) mogą zostać objęci programem, jeśli wyrażą taką wolę. Nie ma przy tym znaczenia, czy pracownik ma pełen etat czy tylko część, czy jest zatrudniony na umowę o pracę czy umowę zlecenie. Najprostszą dla pracodawców metodą, by sprawdzić, kto zostanie objęty programem, jest ustalenie, czy za pracownika płacą obowiązkowe składki do ZUS. Jeśli tak - to muszą się liczyć z tym, że będą na jego rzecz odprowadzać także wpłaty do PPK.

REKLAMA

W budżecie trzeba ponadto uwzględnić ewentualne koszty przebudowy systemu kadrowo-płacowego, a być może także opłacenia osoby, która będzie koordynować cały proces związany z PPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Przygotuj system kadrowo-płacowy

Do obowiązków pracodawców będzie należeć m.in.: zgłaszanie pracowników do PPK, prawidłowe i terminowe naliczanie oraz przekazywanie wpłat, przekazywanie dyspozycji składanych przez pracowników, prowadzenie wymaganej przez prawo dokumentacji, jej archiwizacja, dostarczanie na czas wymaganych informacji pracownikom, instytucjom prowadzącym PPK i organom nadzorczym. Te obowiązki obciążą pracodawców na lata, ponieważ stan załogi będzie się zmieniał (trzeba będzie wypisywać odchodzących z pracy i zapisywać nowych), zatrudnieni będą mogli rezygnować z oszczędzania i do niego wracać, zmieniać wysokość swoich wpłat itp. To rodzi mnóstwo dodatkowych obowiązków.

W uporaniu się z nimi może pomóc instytucja zarządzająca PPK. A jeśli dysponuje odpowiednimi narzędziami, które udostępnia klientom, będzie dla nich tym większym wsparciem. W przypadku PZU taką rolę pełni bezpłatny internetowy serwis e-PPK, który umożliwia zawieranie umów o zarządzanie i prowadzenie PPK, a także bieżącą obsługę planów (jego możliwości opisujemy na str. 4-5). Serwis e-PPK można zintegrować z większością używanych w Polsce systemów kadrowo-płacowych. Jeśli pracodawcy zdecydują się na inne rozwiązanie, będą musieli zadbać o aktualizację swoich systemów tak, by prawidłowo naliczały wszelkie zobowiązania związane z PPK. Niektórzy dostawcy oprogramowania aktualizują swoje produkty na potrzeby PPK bezpłatnie, inni oczekują wynagrodzenia.

3. Zadbaj o informacje dla pracowników

Pracownicze plany kapitałowe pomyślano tak, by jak najmniej angażować pracownika. To pracodawca bierze na siebie cały ciężar organizacyjny: obligatoryjnie zapisuje do PPK wszystkich zatrudnionych w wieku od 18 do 55 lat, za których opłaca obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne. Od pracowników zależy jednak, czy zdecydują się na oszczędzanie.

Dlatego pracodawca musi im dostarczyć możliwie pełne informacje o zasadach funkcjonowania pracowniczych planów kapitałowych. Powinien im uświadomić, że odkładane pieniądze mają w przyszłości uzupełniać ich emeryturę z ZUS. Najkorzystniejsze warunki oszczędzania dotyczą więc tych, którzy wypłacą pieniądze po ukończeniu 60. roku życia. Mogą je podjąć wcześniej, tracąc jednak m.in. dopłaty od państwa.

Pracownicy powinni się także dowiedzieć, że jeśli mają mniej niż 55 lat, zostaną zapisani do planu z automatu, a starsi mają taką możliwość, jeśli wyrażą ochotę. Pracownikom należy ponadto uświadomić, że wpłaty do PPK będą potrącane z ich pensji - zależnie od decyzji oszczędzających może to być od 2 do 4 proc. wynagrodzenia brutto. Jeśli zdecydują się ponosić te koszty, pracodawca z własnej kieszeni dopłaci im minimum 1,5 proc. wynagrodzenia brutto, a może nawet 4 proc. Przystąpienie do programu budżet państwa wynagrodzi każdemu pracownikowi dodatkową, tzw. powitalną wpłatą w wysokości 250 zł i później co roku "premią" po 240 zł. Ważną informacją dla załogi jest także to, że własna wpłata pracownika będzie obliczana od wynagrodzenia brutto, a potrącana z pensji netto i że wpłata od pracodawcy zostanie potraktowana jako dodatkowy przychód, od którego pracownik zapłaci podatek.

Obowiązek informacyjny wobec załogi pracodawcy mogą wypełniać sami, np. organizując zebrania i prelekcje, ale mogą też skorzystać z gotowych materiałów i szkoleń oferowanych przez niektóre instytucje zarządzające Planami. Mogą to być szkolenia e-learningowe, które proponuje np. PZU. Kończą się testem i wydaniem pracownikom certyfikatów, które dla pracodawców są potwierdzeniem, że dopełnili swoich obowiązków i przekazali załodze wymaganą wiedzę.

4. Wybierz zarządzającego

Ustawa o PPK stanowi, że pracowniczymi planami kapitałowymi mogą zarządzać towarzystwa funduszy inwestycyjnych, towarzystwa funduszy emerytalnych i zakłady ubezpieczeń. W praktyce wybór jest ograniczony do 20 instytucji, które uzyskały stosowne uprawnienia i znalazły się w ewidencji PPK prowadzonej przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR).

Wybór instytucji zarządzającej PPK to ważna decyzja, ponieważ od niej może zależeć, jaki ciężar codziennych obowiązków związanych z prowadzeniem PPK spadnie w przyszłości na samych pracodawców, a jaką część zadań przejmie ta instytucja. Od wyboru będzie też zależeć, jakie zyski z zainwestowanego kapitału uda się osiągnąć w przyszłości.

Dlatego podejmując decyzję o tym, komu powierzyć w swojej firmie prowadzenie PPK, warto kierować się wiarygodnością i doświadczeniem instytucji zarządzającej. Trzeba mieć na uwadze dotychczasowe wyniki funduszy zarządzanych przez tę instytucję, jej stabilność i rynkową pozycję.

5. Skonsultuj wybór z załogą

Instytucję finansową, która będzie zarządzać pracowniczym planem kapitałowym, pracodawcy muszą wybrać w porozumieniu z pracownikami. Ustawa o PPK zobowiązuje pracodawców do konsultacji z działającą w firmie organizacją związkową, a jeśli jej nie ma - z reprezentacją załogi. Czas na uzgodnienia jest limitowany - w przypadku firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników termin upływa 24 marca 2020 r. Jeśli pracodawca nie dogada się z załogą, ma wolne ręce. Decyzje o wyborze instytucji zarządzającej PPK może podjąć samodzielnie.

6. Podpisz umowę o zarządzanie

Na podpisanie umowy o zarządzanie PPK pracodawcy zatrudniający od 50 do 249 osób mają czas do 24 kwietnia 2020 r. Zawartość umowy jest precyzyjnie opisana w ustawie o PPK. Powinna określić m.in.: warunki gromadzenia środków i zarządzania nimi, sposób deklarowania wpłat dodatkowych finansowanych przez pracodawcę i pracownika, wysokość wynagrodzenia za zarządzanie i innych opłat obciążających pracownika, warunki zmiany i wypowiedzenia umowy.

Umowy mogą być zawierane online. Tę wygodną możliwość oferuje np. serwis e-PPK, dostępny pod internetowym adresem ppk.pzu.pl/umowa/start, w którym podpisanie umowy jest zatwierdzane kodem przesyłanym SMS-em.

7.  Zgłoś pracowników

Do 11 maja 2020 r. firmy, które obowiązek organizacji PPK obejmie 1 stycznia, muszą podpisać z wybraną instytucją finansową umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz swoich pracowników. W praktyce oznacza to ich zgłoszenie jako uczestników programu. Nie ma konieczności zawierania umów dla każdego pracownika z osobna - wystarczy załącznik z listą przystępujących do PPK. Ci, którzy zdecydują się na współpracę z PZU, mają możliwość zawierania umów o prowadzenie PPK i zgłaszania pracowników online poprzez serwis e-PPK.

Obligatoryjny zapis do PPK dotyczy wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę i umów zleceń, ale umów o dzieło - już nie. Ograniczeniem jest tylko wiek pracownika (od 18 do 55 lat) i jego staż w firmie - musi być dłuższy niż trzy miesiące. Zapisowi do PPK podlegają również zatrudnieni cudzoziemcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r. ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił zmiany w harmonogramie grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku.

Świadczenie wspierające - na jak długo? Przepisy w 2025 i 2026 roku

„Moje orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności zostało wydane na stałe. Zamierzam ubiegać się o świadczenie wspierające. Czy ono również będzie bezterminowe?” – pyta Czytelnik.

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

REKLAMA

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Masz znaczny stopień niepełnosprawności lub opiekujesz się taką osobą? W 2026 roku wzrośnie renta socjalna, zmienią się progi dochodowe do świadczenia uzupełniającego, a część dodatków podwyższy się automatycznie wraz z waloryzacją. Osoby ze znacznym stopniem mogą liczyć na wsparcie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, w tym dopłaty PFRON, ulgi transportowe, podatkowe i szereg dodatkowych praw ułatwiających codzienne funkcjonowanie.

Awaria Cloudflare: wiele platform cyfrowych przestało dzisiaj działać

Awaria usługi chmurowej firmy Cloudflare spowodowała dzisiaj problemy techniczne u wielu platform cyfrowych m.in. X, Instagram i OpenAI - wynika z danych strony Downdetector. Użytkownicy zgłaszali także problemy z innymi stronami internetowymi. Firma przekazała, że usterka została już usunięta.

Włodzimierz Czarzasty - kim jest nowy marszałek Sejmu? Ile ma lat

Włodzimierz Czarzasty został nowym marszałkiem Sejmu po Szymonie Hołowni. Kim właściwie jest członek Nowej Lewicy? Ile ma lat? Jakie ma wykształcenie?

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA