REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Bezpieczeństwo pracy, Telepraca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jadalnia w zakładzie pracy

Pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pomieszczenie do spożywania posiłków, z wyjątkiem zakładów pracy, w których wykonywane są prace wyłącznie o charakterze biurowym.

Cele i zasady normalizacji krajowej

Normalizacja jest działalnością zmierzającą do uzyskania optymalnego, w danych okolicznościach, stopnia uporządkowania w określonym zakresie, poprzez ustalanie postanowień przeznaczonych do powszechnego i wielokrotnego stosowania, dotyczących istniejących lub mogących wystąpić problemów.

Awaria klimatyzacji w pracy


Od tygodnia nie działa klimatyzacja, w pomieszczeniu w którym pracuje temperatura sięga 30 stopni, po godzinie nie da się normalnie pracować, pracodawca każdego dnia zapewnia mnie, że zostanie ona naprawiona, jednak bez skutku. Gdzie mogę zgłosić się z tym problemem?

Kodeksowa ochrona telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę i przekazuje pracodawcy wyniki pracy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Należy podkreślić, że Kodeks pracy chroni telepracownika przed bezprawnym postępowaniem ze strony pracodawcy.

REKLAMA

Od czego zależy zakres kontroli telepracownika?

Jak wiemy telepracownik wykonuje swoją pracę poza siedzibą firmy, w związku z czym pracodawca i pracownik mogą w odrębnej umowie określić sposób i formę kontroli wykonywania pracy.

Elementy umowy o telepracę oraz informacje o warunkach zatrudnienia

Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia.

Zalety i wady telepracy po stronie pracodawcy

Należy podkreślić, że telepraca jest korzystna nie tylko dla pracodawców czy pracowników, ma także inne zalety takie jak; zmniejszenie ilości wypadków drogowych czy zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.

Zalety i wady telepracy po stronie pracownika

Telepraca jest formą zatrudnienia, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w celu wykonywania obowiązków pracowniczych poza siedzibą firmy.

REKLAMA

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec telepracownika?

Przepisy Kodeksu pracy zawierają katalog obowiązków jakie ciążą na pracodawcy wobec telepracownika.

Co to jest i na czym polega telepraca?

Zgodnie z art. 675 § 1 Kodeksu pracy telepraca jest pracą, która może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu telepracownika

Jednym ze sposobów obniżenia kosztów zatrudnienia przez pracodawców jest możliwość stosowania telepracy. Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawca ma mniejsze obowiązki w zakresie bhp niż w przypadku zwykłych pracowników. Nie musi bowiem zapewniać pracownikom odpowiednich pomieszczeń pracy. Jednak zatrudnianie telepracowników wiąże się dla pracodawcy z licznymi obowiązkami.

Obowiązki pracodawcy z zakresu szkoleń BHP

Pracodawca zobowiązany jest do przeszkolenia pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenia okresowych szkoleń w tym zakresie.

Obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków pracy

Każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Art. 15 kodeksu pracy, wyrażający jedną z podstawowych zasad prawa pracy, nakłada na pracodawcę bezwzględny obowiązek zapewniania pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Podstępowanie kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy

Podczas czynności kontrolnych inspektor pracy oraz osoby, obowiązani są do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Praca w formie telepracy nie jest pożądana

Tylko 11,2 proc. pracowników chciałoby być zatrudnionych w formie telepracy. Uznają ją za mniej bezpieczną, wiążącą się z umową na zlecenie czy o dzieło; nie chcą też tracić kontaktów z kolegami - wynika z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Wpływ organizacji związkowej na charakter telepracy w zakładzie pracy (art. 67(6))

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.

Równe traktowanie telepracownika (art. 67(15))

Pomimo odrębności zarówno dotyczących sposobu świadczenia pracy, jak i miejsca jej wykonywania pracownikowi świadczącemu pracę w formie telepracy przysługują - tak jak pozostałym pracownikom - wszystkie prawa wynikające ze stosunku pracy, na przykład prawo do urlopu wypoczynkowego.

Kontrolowanie telepracownika (art. 67(14))

Tak jak w przypadku wszystkich pracowników, tak i w odniesieniu do telepracowników pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie przez nich pracy. Kontrola ta, dotyczy nie tylko rezultatów pracy, ale także sposobu jej wykonywania.

Dodatkowe postanowienia umowne w przypadku telepracy (art. 67(11))

W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające obowiązki wszystkich pracowników. Analogicznie określając obowiązki pracodawcy względem telepracownika należy stosować odpowiednio przepisy prawa pracy odnoszące się do wszystkich pracodawców.

Czym jest telepraca i kim jest telepracownik? (art. 67(5))

Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Takie wykonywanie obowiązków służbowych będzie się nazywać telepracą.

Zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy (art. 67(8))

W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy, każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy.

Telepraca – dlaczego warto zatrudniać na odległość?

Telepraca jest jednym ze sposobów na zmniejszenie bezrobocia i efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Główną zaletą wynikającą z udostępnienia pracownikom możliwości pracy na odległość są oszczędności wynikające z ograniczenia wydatków na bieżące funkcjonowanie biura. Ocenia się, że zmniejszenie wydatków z tego tytułu może wygenerować oszczędności rzędu 30-40 proc.

Kiedy można posłużyć się sms-em?

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że korespondencja wewnątrz firmy najczęściej odbywa się za pomocą poczty elektronicznej. Jednak w pewnych sytuacjach wysyłamy też sms-y.

Jakie zdarzenie kwalifikuje się jako wypadek przy pracy?

Ustalenie czy zdarzenie w jakim uczestniczył pracownik jest wypadkiem przy pracy często budzi spory i wątpliwości. Ustalenie czy dane zdarzenie stanowi wypadek przy pracy należy do pracodawcy.

Komisja BHP jako forma udziału pracowników w przeglądzie warunków pracy w zakładzie pracy

Przepisy kodeksu pracy nakładają na pracodawcę zatrudniającego powyżej 250 pracowników obowiązek powołania komisji bhp. Jest to organ doradczy i opiniodawczy, który składa się z równej liczby przedstawicieli pracodawcy, i co ważne pracowników. Taki skład ma zapewnić przede wszystkim obiektywny punkt widzenia.

Prawa i obowiązki pracodawcy względem telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną) i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem tychże środków komunikacji.

Telepraca – wizerunek pracownika

Pracujesz w domu, więc masz poczucie, że jesteś bardziej anonimową osobą niż koledzy i koleżanki z pracy, którzy spotykają się osobiście z klientami. Jeśli tak myślisz to jesteś w błędzie.

PFRON nie uruchomił programu wspierającego niepełnosprawnych

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie uruchomił w bieżącym roku programu pod nazwą „Telepraca oraz inne elastyczne formy zatrudniania osób niepełnosprawnych”.

Obowiązki organów sprawujących nadzór (art. 237(14))

Organy, które sprawują nadzór nad przedsiębiorcami lub innymi jednostkami organizacyjnymi, również mają pewne obowiązki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Organizacja i zadania komisji BHP (art. 237(13))

Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników ma obowiązek powołać komisję do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązek powołania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 237(12))

Kodeks pracy określa sytuacje, kiedy pracodawca jest zobligowany do powołania komisji do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązek konsultacji z pracownikami w zakresie BHP (art. 237(11a))

Pracodawca ma obowiązek konsultować ze swoimi pracownikami działania, jakie podejmuje lub ma zamiar podjąć w zakresie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązek utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 237(11))

Kodeks pracy określa sytuacje, kiedy pracodawca musi powołać odpowiednie służby z zakresu BHP, kiedy może wykonywanie tych zadań zlecić innemu pracownikowi, a kiedy może wykonywać je samodzielnie.

Odpowiednie przechowywanie skażonej odzieży ochronnej (art. 237(10))

Ustawodawca nałożył na pracodawcę obowiązek właściwego przechowywania skażonych środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia ochronnego.

Zakaz dopuszczenia do pracy bez środków ochrony indywidualnej (art. 237(9))

Na pracodawcy ciąży obowiązek niedopuszczenia lub odsunięcia od pracy pracownika, który nie ma wymaganych na danym stanowisku pracy środków ochrony indywidualnej, odzieży lub obuwia roboczego.

Obowiązek dostarczenia obuwia i odzieży roboczej (art. 237(7))

Pracodawca ma obowiązek, w niektórych przypadkach, dostarczyć pracownikowi odpowiednie do pracy obuwie ochronne i odzież roboczą.

Obowiązek zapewnienia pracownikowi środków ochrony indywidualnej (art. 237(6))

Obowiązek dostarczenia środków ochrony indywidualnej dotyczy tych pracowników, którzy są narażeni na działanie niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników.

Szczegółowe zasady dotyczące szkoleń z zakresu BHP (art. 237(5))

Pracodawca nie ma dowolności w ustalaniu, jakie konkretne szkolenie BHP musi przejść pracownik, aby móc rozpocząć wykonywanie swoich obowiązków.

Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące konkretnego stanowiska pracy (art. 237(4))

Oprócz wyrażonego w artykule poprzedzającym obowiązku ogólnego szkolenia z zakresy BHP, Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek szczegółowego szkolenia pracowników na konkretnych stanowiskach.

Dopuszczenie pracownika do pracy (art. 237(3))

W omawianym artykule Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek odpowiedniego przygotowania pracownika, zanim zacznie on wykonywać swoje obowiązki.

Obowiązek zgłoszenia choroby zawodowej (art. 235)

Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek zgłoszenia do odpowiednich służb każdego przypadku choroby zawodowej, lub podejrzenia o taką chorobę.

Wypadek przy pracy (art. 234)

Kodeks pracy wyraźnie określa zasady, według jakich ma postępować pracodawca w przypadku wystąpienia w jego zakładzie pracy wypadku przy pracy.

Odpowiednie urządzenia higieniczno – sanitarne (art. 233)

W ramach przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, Kodeks pracy nakłada na pracodawcę także obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich środków i urządzeń sanitarnych.

Bezpłatne posiłki i napoje (art. 232)

Pracodawca ma obowiązek w pewnych sytuacjach zapewnić pracownikom nieodpłatne posiłki i napoje.

Przeniesienie do pracy odpowiedniej w przypadku choroby zawodowej (art. 231)

Pracodawca ma obowiązek przenieść pracownika na inne stanowisko pracy, jeżeli zostanie u niego stwierdzona choroba zawodowa lub pracownik ulegnie wypadkowi przy pracy.

Stwierdzenie choroby zawodowej u pracownika (art. 230)

Kodeks pracy określa sposób, w jaki powinien zachować się pracodawca, kiedy u jego pracownika zostanie stwierdzona choroba zawodowa.

Badania lekarskie pracowników (art. 229)

Pracodawca ma obowiązek dbać o stan zdrowia swoich pracowników. Przejawia się to między innymi w postaci kierowania pracowników na różnego rodzaju badania.

Komisja do spraw najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (art. 228)

Kodeks pracy ustanowił upoważnienie dla Prezesa Rady Ministrów, na podstawie którego powołana została specjalna komisja do spraw najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Zapobieganie chorobom zawodowym (art. 227)

Jednym z obowiązków pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest odpowiednia profilaktyka w zakresie chorób zawodowych.

Ryzyko zawodowe (art. 226)

Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek badania ryzyka zawodowego i informowania o nim pracowników.

REKLAMA