REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Definicja „należności” w jednostkach pomocy społecznej

Należności w jednostkach budżetowych powstają przede wszystkim w wyniku zawartych umów (należności cywilnoprawne) oraz wprost z przepisów ustaw (należności publicznoprawne). Dokumentem ewidencjonowanym w księgach rachunkowych jednostki przy należnościach cywilnoprawnych są faktury (jeżeli kontrahentem jest podatnik VAT) lub rachunki (jeżeli kontrahent nie jest podatnikiem VAT).

Odpisy aktualizujące należności w sektorze finansów publicznych

Podstawę prawną dokonywania odpisów aktualizujących należności w sektorze finansów publicznych stanowi rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Zgodnie z tym rozporządzeniem, odpisów aktualizujących należności dokonuje się zgodnie z uor.

O zysku słów kilka

Pojęcie zysku niekoniecznie jest tak jednoznaczne jak by mogło się wydawać. A przecież różne pojmowanie ma wpływ na działanie. Doskonale widać to na przykładzie pojęcia zagrożenia. W tych samych okolicznościach, jeden nie widzi jeszcze powodów do niepokoju, drugi zaczyna już obmyślać najlepszą dla siebie strategię ratunkową. W zależności od tego jak zysk będzie pojmować menager, różnie może wyglądać jego działanie w konkretnych okolicznościach. Różna może też być jego strategia długofalowa.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

Roczne sprawozdanie finansowe za poprzednie trzy lata było badane przez jedną i tę samą firmę audytorską. Jak często należy zmieniać podmiot uprawniony do badania rocznego sprawozdania finansowego?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną

Problem z klasyfikacją budżetową wydatku na obsługę prawną: Czy wydatek za obsługę prawną wykonywaną na podstawie umowy z kancelarią prawną powinien być ujmowany w § 430 „Zakup usług pozostałych” czy w § 439 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii”?

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.

Karta podatkowa dla udzielających korepetycji

Osoby udzielające korepetycji, mogą skorzystać z najprostszej formy opodatkowania, jaką jest karta podatkowa. Wysokość podatku zależy od liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.

Ewidencja planu wydatków na koncie 982

Czy na koncie 982 „Plan wydatków środków europejskich” księguje się plan wydatków z końcówką 7 i 9?

REKLAMA

Lepsze nastroje przedsiębiorców

W trzecim kwartale mikro, mali i średni przedsiębiorcy spodziewają się lekkiego wyhamowania w porównaniu do kwartału drugiego, który okazał się być nadspodziewanie dobry. Wskaźnik KERNA – ilustrujący nastroje w firmach – spadł nieznacznie - do minus 60,83 punktów. Względny optymizm przedsiębiorców studzi ciągła niepewność o przyszłą kondycję gospodarczą kraju i firmy - wynika z najnowszych danych Instytutu Keralla Research, który cyklicznie bada nastroje i koniunkturę w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie może wydawać się dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza na początku działalności. Taka współpraca może być znacznie bezpieczniejsza, niż zatrudnienie osoby z zewnątrz, a jednocześnie prowadzi do odciążenia przedsiębiorcy, który zyskuje więcej czasu. Jednak zatrudnienie współmałżonka jest kosztowne.

Księgowy seniorem - rewolucja w usługach rachunkowych

Od września ruszył w Krakowie, z inicjatywy Stowarzyszenia Podatników w Polsce i Centrum Seniora, nowatorski projekt przygotowujący Seniorów do wejścia na rynek usług księgowych.

Częste zmiany w podatkach szkodzą gospodarce

Częste zmiany w przepisach podatkowych nie służą polskiej gospodarce - to jeden z wniosków, jaki wypływa z najnowszego raportu World Economic Forum o konkurencyjności.

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych – klasyfikacja i aktualizacja

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych podlegają klasyfikacji zgodnej z Klasyfikacją Środków Trwałych. KŚT stanowi usystematyzowany wykaz składników majątku trwałego według funkcji jaką środki trwałe pełnią w procesie wytwarzania dóbr i usług.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Nadrzędne zasady rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Nadrzędne zasady rachunkowości obowiązują jednostki sektora finansów publicznych pomimo obowiązku stosowania szczególnych zasad rachunkowości dla budżetu określonych w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o finansach publicznych.

Umowa zlecenie z małżonkiem lub innym członkiem rodziny

Czy członkowie rodziny przedsiębiorcy, pomagający w prowadzeniu tej działalności, podlegają obowiązkowi zgłoszenia do ZUS jako osoby współpracujące, czy też mogą być zatrudnieni na podstawie umowy cywilnoprawnej?

Zbieg tytułów ubezpieczeń - umowa o pracę, zlecenie, działalność gospodarcza

Zdarza się, że ta sama osoba jest zatrudniona w różnych formach (np. umowa o pracę, zlecenie) u dwóch lub więcej podmiotów, a być może prowadzi też działalność gospodarczą. Taka sytuacja to tzw. zbieg tytułów ubezpieczeń. W takim przypadku należy ustalić przede wszystkim, z jakiego tytułu składki będą dobrowolne, a z jakiego obowiązkowe.

Składki za zleceniobiorcę w okresie zawieszenia jego działalności gospodarczej

Umowa zlecenia jest stosowana na szeroko rozumianym rynku pracy niemal tak często jak sama umowa o pracę. Powszechne jej stosowanie, może jednak budzić pewne wątpliwości. Jakie składki opłacić za osobę wykonującą zlecenie w okresie zawieszenia własnej działalności gospodarczej?

Klasyfikacja środków trwałych - grupa 0

Grupa 0 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) obejmuje grunty według ich przeznaczenia użytkowego, takie jak użytki rolne, grunty leśne oraz znajdujące się na nich sady, zasadzenia wieloletnie, plantacje, drzewostany; grunty zabudowane i zurbanizowane; użytki ekologiczne, nieużytki; tereny wód morskich wewnętrznych i śródlądowych; pozostałe tereny; prawo użytkowania wieczystego gruntu, sklasyfikowane w odpowiednich grupowaniach, w zależności od rodzaju gruntu, którego dotyczy.

Klasyfikacja środków trwałych

Klasyfikacja środków trwałych została opublikowana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10.12.2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Przedmiotowe rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2011 r.

Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych"

Prezentujemy Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych", zgodnie z uchwałą nr 5/11 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie przyjęcia poprawionego krajowego standardu rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych".

Klasyfikację budżetową trzeba zbudować od podstaw: Forum Od-nowa

Całość gospodarki finansowej danego samorządu – wpływ i wypływ środków finansowych – powinien znajdować swoje odzwierciedlenie w jego budżecie. Ze względu na głównie usługowy charakter działalności wspólnot trzeba zbudować od podstaw klasyfikację budżetową, dostosowaną do potrzeb tego sektora.

Rolnicy i obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych

Problem obowiązku prowadzenia przez rolników pełnych ksiąg rachunkowych nie jest prosty. Co najmniej z 3 powodów. Po pierwsze dlatego, że mało się o tym mówi i pisze, również w Internecie.

Zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych od 1 stycznia 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r. w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych ulegnie zmianie definicja „osób prowadzących pozarolniczą działalność”.

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?

Koszty przesyłki nie zawsze opodatkowane VAT

Koszty przesyłki nie zawsze muszą rodzić obowiązek podatkowy u sprzedającego. Przesyłka może odbywać się za pośrednictwem pełnomocnika, czyli kupującego. W takiej sytuacji koszty przesyłki nie będą uznane za element składowy towaru, a co za tym idzie, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla mikrospółek

Ministerstwo Finansów pracuje nad wprowadzenie uproszczeń w zakresie sprawozdawczości finansowej dla najmniejszych spółek (tzw. mikrospółek). Zmiany pozwolą na sporządzanie przez te spółki znacznie skróconego sprawozdania finansowego składającego się jedynie z podstawowych informacji w bilansie i rachunku zysków i strat.

Wykorzystywanie informacji księgowej i analizy wskaźnikowej w bieżącej działalności firmy.

Problemy ze spłatą zobowiązań, w małych i średnich firmach, według moich obserwacji zawodowych, to zjawisko częste, nieomal powszechne. W dużej mierze, potwierdza taką opinię raport NBP, który podaje, że blisko 5% podmiotów gospodarczych mających kredyty bankowe, nie ma zdolności kredytowej. Porównując dane z czerwca 2012 z informacją z czerwca bieżącego roku, nastąpił tu wzrost, aż o blisko 14% (z 4,3% do 4,9%).

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych wierzyciela

Od 1 stycznia 2013 r. zmieniły się przepisy ustawy o VAT dotyczące ulgi na złe długi. Wiele artykułów prasowych opisywało ten temat, niewiele jednak dotyczyło ujęcia w księgach rachunkowych tego przywileju. W niniejszym materiale prezentujemy ewidencję księgową ulgi u wierzyciela.

Leasing w przepisach rachunkowych

Zasady ujmowania leasingu w polskich przepisach rachunkowych oparte są na Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości nr 17 (MSR 17). Jakie są zasady ujmowania należności i zobowiązań wynikających z umów leasingowych od strony rachunkowej?

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych powinna przede wszystkim zawierać określenie roku obrotowego oraz wchodzących w jego skład okresów. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330) z uwzględnieniem zasad szczególnych zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885). W myśl art. 40 ust. 4 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów określa w drodze rozporządzenia szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu.

Reklamacje produktów spożywczych

Najczęstszym powodem zgłoszeń reklamacyjnych są złe warunki przechowywania produktów spożywczych w hurtowni lub sklepie. Uważam, że tego typu reklamacje powinien uwzględniać sprzedawca bez potrzeby zgłaszania się wprost do producenta. Jak to zrobić?

Usługa prawnicza obniży kwotę podlegającą opodatkowaniu

Wydatki związane z korzystaniem z usług kancelarii prawnej mogą obniżyć wysokość podatku należnego. Fakt ten potwierdzają interpretacje wydawane przez Urzędy Skarbowe. Fiskus podkreśla jednak, że przedsiębiorca będzie miał obowiązek wykazania związku pomiędzy poniesioną na te usługi kwotą a osiągniętymi przychodami.

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

W każdym polskim mieście rozwija się prywatna przedsiębiorczość w formie start-up. Firmy te mają stać się innowatorami na polskim rynku. Poprzez nowe formy prezentacji, sprzedaży, logistyki oraz współpracy rynkowej start-up powinien stać się nowym, innowacyjnym sektorem MSP. Dla realizacji tego projektu w ostatnich latach wprowadzano dofinansowania, preferencyjne kredyty oraz wsparcie szkół wyższych i instytucji, instytutów.

Sukcesja podatkowa przy przekształceniu działalności w spółkę kapitałową

W wyniku zmian, które weszły w życie od 1 stycznia 2013 r., w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową nie następuje pełna sukcesja podatkowa, ponieważ nie obejmuje ona zobowiązań, a jedynie prawa.

Jak rozpocząć współpracę z doradcą podatkowym

Współpraca z doradcą podatkowym jest bardzo często koniecznością przy prowadzeniu działalności. Pomoc doradcy podatkowego, z uwagi na wysoki poziom skomplikowania regulacji podatkowych, stanowi niejednokrotnie istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstwa. Jak podjąć współpracę z doradcą podatkowym?

Postępowanie cywilne - zmiany dotyczące przedsiębiorców

W ostatnich latach dokonano wielu zmian w postępowaniu cywilnym, które mogą okazać się istotne z punktu widzenia osób prowadzących działalność gospodarczą. Kluczowymi przekształceniami jest zniesienie odrębnego postępowania w sprawach gospodarczych, a także precyzyjniejsze określenie czasu, w którym strony powinny składać wnioski dowodowe.

Wydatki strukturalne: prace modernizujące drogę

Czy jeśli drogę wyremontowano np. w 2010 r. (ułożenie nowej nawierzchni), a prace zostały przerwane ze względu na ograniczone środki finansowe, natomiast w następnych latach wykonywano dodatkowe prace modernizujące drogę, np. odtworzenie rowów, wykonanie chodników, wykonanie zatok przystankowych, to pozostałe prace wykonywane przy drogach można zaliczyć do wydatków strukturalnych?

Tłumaczenia - zatrudniać czy outsourcować?

Tłumaczenia są nieodzowną częścią działalności wielu przedsiębiorstw w Polsce. Nie da się też ukryć, że profesjonalny wizerunek firmy zależy w dużej mierze od jakości i estetyki dokumentów. Co zrobić, aby efekt tłumaczenia był jak najlepszy? Można zatrudnić tłumacza na etat, albo powierzyć prace agencji translatorskiej. W obliczu decyzji, kto ma wykonywać tłumaczenia, warto rozważyć trzy elementy: ilość tekstów do tłumaczenia, ich treść oraz stopień poufności.

Pożyczki i kredyty a odsetki w sprawozdaniu Rb-N i Rb-Z

Jednostka wykazuje w wierszu N.2.2. – „Pożyczki długoterminowe” w układzie przedmiotowym sprawozdania Rb-N odsetki naliczone od pozostałych do spłaty rat pożyczek. Czy takie postępowanie jest właściwe?

Należności rozłożone na raty a sprawozdanie Rb-N

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować rozłożone na raty kwoty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność?

Faktura korygująca po zakończeniu roku

Jak należy rozliczyć fakturę korygującą wartość sprzedaży usługi z roku poprzedniego, jeżeli nabywca zakwestionował ją dopiero w czerwcu br.? Zeznanie roczne z podatku dochodowego jest już sporządzone. Sprawozdanie zostało zatwierdzone. Jak ująć w księgach fakturę korygującą po zakończeniu roku u kupującego, a jak u sprzedającego?

Zasady rachunkowości wynikające z opisów kont występujących w jednostkach budżetowych

Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont zawiera konta występujące wyłącznie w jednostkach budżetowych lub wyłącznie w samorządowych zakładach budżetowych.

Szczególne zasady rachunkowości jednostek budżetowych

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 uofp). Odstępstwa od tych zasad przewidziano w odniesieniu do państwowych (art. 11a) i samorządowych (art. 223 uofp) jednostek budżetowych wykonujących zadania określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), które mogą gromadzić zrealizowane dochody na wydzielonym rachunku bankowym i przeznaczać te dochody na wydatki tych jednostek.

Rachunkowość sektora publicznego - jednolite standardy

Rachunkowość sektora publicznego zostanie ujednolicona. Europejskie Standardy Rachunkowości dla sektora publicznego zostały zarekomendowane przez Komisję Europejską.

Szczególne zasady rachunkowości - normy ogólne

Szczególne zasady rachunkowości wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Reprezentacja i reklama obciążają koszty operacyjne

Wydatki, które mają pomóc w zwiększeniu sprzedaży (zarówno reprezentacyjne, jak i reklamowe), mogą być ujmowane na koncie 460 – Pozostałe koszty rodzajowe. W jego zakresie można wyodrębnić szczegółową analitykę, która rozdziela wydatki reprezentacyjne od reklamowych.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Gospodarowanie majątkiem trwałym w jednostkach budżetowych

Zasady gospodarowania majątkiem trwałym w samorządowych jednostkach budżetowych wynikają z uregulowań wewnętrznych kierownika jednostki, wydanych na mocy art. 68 i 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych. Generalną zasadą jest, że jednostka budżetowa ma obowiązek gospodarowania swoim majątkiem w sposób racjonalny i oszczędny oraz utrzymywania mienia w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem normalnego zużycia.

REKLAMA