REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Biznesowa komunikacja obfituje w angielskie nazwy stanowisk. Czy wszystkie są jednak zrozumiałe dla wszystkich? Sprawdzamy, co oznacza enigmatyczny skrót CPA. Wcale nie taki oczywisty.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że spółka nie jest zobowiązana do wydruku ani wydawania paragonów fiskalnych klientom w przypadku sprzedaży internetowej, jeżeli klient wyraził zgodę na otrzymanie faktury w formie elektronicznej.
Anglicyzmy i skróty od nich w nazwach stanowisk weszły już na stałe do korporacyjnego języka. I chociaż używamy ich swobodnie, wciąż niekiedy mamy problem z ich odszyfrowaniem. Kim jest COO? Sprawdzamy!
Język korporacji to nie tylko skróty używane w mailach czy mowie potocznej, to także nazwy stanowisk w firmie, coraz częściej zresztą zastępujące polskie odpowiedniki. Wyjaśniamy, kim jest CFO.
REKLAMA
Od anglicyzmów uciec coraz trudniej, zwłaszcza w wielkich korporacjach. Co oznaczają tajemnicze skróty w nazwach stanowisk? Wyjaśniamy! Na początek rozszyfrujemy skrót CEO.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że w przypadku wykorzystania lokali do świadczenia usług najmu na cele mieszkaniowe, usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, co oznacza, że spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od kosztów związanych z budową lokali.
Coraz częściej sięgamy po rzeczy „z drugiej ręki”. Czynimy to z różnych pobudek, ale najważniejszą z nich jest możliwość zaoszczędzenia pieniędzy. Optymalizacja budżetów w trudnych dla portfela czasach dotyczy jednak nie tylko osób fizycznych, ale też firm i wszelkiego rodzaju podmiotów publicznych. Świadczą o tym liczby – jak wynika z danych sieci sprzedaży aut używanych AAA Auto, już co piąty klient to podmiot korporacyjny i biznesowy. A skoro firmy coraz chętniej sięgają po używane auta, to dlaczego nie miałyby pomyśleć o używanym oprogramowaniu? To nie tylko w pełni legalne, ale i bardzo korzystne dla portfela, bo zakup używanej licencji pozwala wygenerować oszczędności na poziomie nawet 70 proc. w stosunku do kupna nowego software’u.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że faktura nie musi być wystawiana dokładnie w momencie wykonania usługi medycznej, a opóźnienie w wystawieniu faktur jest akceptowane, zwłaszcza w branży opieki zdrowotnej ze względu na skomplikowane procedury diagnostyczne i leczenia.
REKLAMA
Informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa nie są dostępne powszechnie, a dla przedsiębiorcy ich wartość gospodarcza jest kluczowa. W zależności od charakteru relacji stron, odpowiedzialność za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może mieć inną postać.
Chmura obliczeniowa. Jeszcze wielu szefów firm nie do końca zdaje sobie sprawy z tego, że biznes już powszechnie przenosi się na chmury IT i korzysta z nowych technologii. Z drugiej strony firmy wykupują miejsce w chmurach i nie wykorzystują go. Czy można pogodzić potrzebę rozwoju z oszczędnościami?
10 października 2023 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła nabór do konkursu „Gospodarka o obiegu zamkniętym w MŚP. Etap I” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW). Program ma na celu wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z Polski Wschodniej w realizacji kompleksowych projektów na rzecz wdrożenia modelu biznesowego GOZ-transformacji.
Polisa dla firmy. Do jakich zdarzeń losowych dochodzi najczęściej? Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu ubezpieczenia dla firmy? O czym nie zapomnieć?
Małe i średnie firmy (MŚP) wciąż na początku drogi do zrównoważonego rozwoju i ESG. Napotykają znacznie więcej barier niż duże podmioty.
Jakie będą składki ZUS przedsiębiorcy w 2024 roku? Zgodnie z przyjętymi założeniami projektu budżetu państwa na 2024 r., przeciętne wynagrodzenie wyniesie 7 824 zł. Oznacza to wzrost aż o 12,8 proc. w porównaniu z rokiem 2023. O tyle wzrośnie też wysokość składek ZUS dla firm.
Aż 2/3 zadłużonych firm widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Są winni wierzycielom 4,92 mld zł – o 442 mln zł więcej niż w końcówce ub.r. i o 604 mln zł niż rok temu. Sami mają do odzyskania od klientów 900 mln zł – najwięcej od dużych firm.
Dyrektor KIS potwierdził, że w momencie wpłaty części ceny sprzedaży nieruchomości powstaje przychód podatkowy w podatku CIT odpowiednio w miesiącu lipcu 2023 r. oraz styczniu 2024 r., w dniu wystawienia faktury VAT. Z kolei wartość niezamortyzowanej części środków trwałych jest kosztem uzyskania przychodu w momencie podpisania aktu notarialnego.
To nie granty pozwalają przyciągać najlepsze startupy do Polski – przyciągają „grant turystów”. Wokół startupów wciąż jest wiele niezrozumienia. Traktujemy je jako projekty technologiczne, albo oczekujemy, że będą zatrudniać jak korporacje. Zdaniem założyciela Maverick Nation, dopóki nie nauczymy się, na czym polega ich wartość, nie zbudujemy prawdziwej innowacyjności.
Osoba prawna może domagać się finansowego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła opinię w internecie. Tak wynika z wtorkowej uchwały Sądu Najwyższego.
Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście? Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?
Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór do konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach”. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie i w jakim terminie? Na co można przeznaczyć otrzymane środki?
W nadchodzących wyborach podatkowe obietnice stają się kluczowym elementem programów wyborczych największych partii w Polsce. Czy obietnice te są realne? Czy mogą przynieść korzyści dla polskich przedsiębiorców i obywateli? W poniższym artykule przyjrzymy się propozycjom podatkowym trzech komitetów wyborczych: Konfederacji, Polski 2050 oraz Prawa i Sprawiedliwości. Eksperci dokładnie przeanalizowali te propozycje, aby dać czytelnikom klarowny obraz tego, co mogą oczekiwać po ewentualnym wyborze każdej z tych partii. Zapraszamy do lektury!
Jak wygląda obecnie sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych? Ile wniosków o otwarcie działalności wpłynęło w pierwszym półroczu? Ile odnotowano zawieszeń, wznowień i wniosków dotyczących zamknięcia? Jak to wyglądało w poszczególnych województwach?
Co zmieni nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii? Kto chce inwestować w OZE? Jak firmy mogą skorzystać na nowych regulacjach?
Otrzymaliśmy fakturę za przelot pracownika na trasie Warszawa-Paryż. Dokument wystawił unijny przewoźnik, który wskazał na fakturze swój francuski numer VAT UE. Czy w tej sytuacji musimy rozliczyć import usług, jeśli faktura jest wystawiona na naszego pracownika, który nie prowadzi działalności gospodarczej?
Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?
Jednym z najistotniejszych kryteriów wyboru projektu, mającego otrzymać dofinansowanie jest innowacyjność. Jak ocenić, czy projekt jest innowacyjny i ma szansę na otrzymanie grantu? Podpowiadają eksperci do spraw pozyskiwania dotacji.
Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.
Fisku nie przedstawiły wystarczających argumentów pozwalających na podważenie związku pomiędzy nabytym przez firmę alkoholem a wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Sporadyczne wydatki na organizację zwyczajowo przyjętych świąt dla pracowników wykazują pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi sprzyjając integracji zespołu – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Wskazał dodatkowo, że to organy podatkowe muszą wykazać brak tego związku, jeśli chcą pozbawić przedsiębiorcę możliwości odliczenia podatku.
Bezpodstawne podnoszenie cen i zwlekanie z płatnościami to najczęściej wskazywane przez przedstawicieli małych i średnich firm nieetyczne zachowania kontrahentów z powodu inflacji - podano w badaniu "Skaner MŚP". Niemal co piąty ankietowany wskazuje też na zjawisko „podbierania klientów".
Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) ma usprawnić procesy księgowe, ale wpłynie także na inne działy w firmie. Rozwiązanie zapowiada nową erę efektywności m.in. w logistyce i sprzedaży.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to coraz ważniejszy element budowania wizerunku marki. Wartości płynących z zatrudniania rodziców jest jednak więcej.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację indywidualną, w której wyjaśnił, że świadczoną na rzecz kontrahenta holenderskiego usługę polegającą na wykonaniu prac wykończeniowych łodzi wnioskodawca powinien udokumentować fakturą, która nie będzie zawierała stawki i kwoty podatku.
W przypadku osób fizycznych będącymi podatnikami brak NIP na otrzymanej fakturze nie wyklucza możliwości odliczenia wykazanego na tej fakturze VAT.
Zakładanie własnej działalności gospodarczej to ważny krok w życiu każdego przyszłego przedsiębiorcy. Jednym z kluczowych etapów tego procesu jest rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W poniższym artykule znajdziesz najważniejszych informacji o CEIDG.
Czy jednostka budżetowa może odliczać VAT od faktur zakupowych mediów, jeśli wystawia fakturę sprzedaży Warsztatowi Terapii Zajęciowej? Ekspert odpowiada na pytanie.
W artykule omawiamy obowiązek wymiany kasy fiskalnej na kasę rejestrującą online dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Opierając się na interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej, dowiadujemy się, że w przypadku, gdy kontrahentami są tylko firmy, nie ma takiej konieczności. Przedstawiamy szczegóły i wnioski z tej interpretacji.
Ponad 60% firm w Polsce prowadzi obecnie rekrutacje na zielone miejsca pracy. Takk wynika z najnowszych danych ManpowerGroup.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, dotyczącą systemu numeracji faktur sprzedaży VAT w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dyrektor KIS wskazał, że proponowany przez Spółkę system nie spełnia wymogów ustawy o podatku od towarów i usług, co wymaga dostosowania systemu do przepisów podatkowych.
Zielona energia bez inwestycji? Aby zmniejszyć emisje CO2 swojego przedsiębiorstwa nie trzeba budować własnych źródeł wytwórczych. Jak to zrobić?
Niektóre systemy księgowe używane przez podatników numerują nie tylko faktury, ale także inne dokumenty wystawione w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (np. noty księgowe). W takim przypadku może zdarzyć się sytuacja, w której dwie wystawione po sobie faktury, nie będą posiadały kolejnych numerów nadanych przez system księgowy. Czy taki sposób numeracji jest zgodny z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT)? Wyjaśnień w tym zakresie udzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydając indywidualną interpretację podatkową.
Działalność sezonowa to specyficzna forma działalności gospodarczej, która prowadzona jest przez ograniczony czas w roku, np. przez wakacje. Sezonowi przedsiębiorcy dostosowują się do preferencji i zachowań klientów, wykorzystując tym samym okazję na dodatkowy zarobek. Ekspertka tłumaczy, z jakimi konsekwencjami podatkowymi wiąże się działalność sezonowa oraz wyjaśnia, czy prowadząc ją, trzeba otwierać działalność gospodarczą.
Faktyczne zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji mogą być mniej ekscytujące niż sugerowałby ogromny szum wokół tego zjawiska. Sukces w tym obszarze nie musi zależeć od przełomowego sposobu myślenia, ale od realistycznych oczekiwań, skrupulatnego planowania i odpowiedniego zarządzania ryzykiem. Dobrym przykładem są roboty przemysłowe wspierane sztuczną inteligencją.
Compliance to termin pochodzący z języka angielskiego, który odnosi się do stanu zgodności z określonymi standardami, regulacjami, prawem, polityką, procedurami czy też kodeksem etyki.
Korzystanie z Internetu może być groźne dla użytkowników i firm, bo cyberprzestępcy korzystają z coraz nowszych rozwiązań do kradzieży danych. Jak się zabezpieczyć?
Compliance to system procedur, działań i rozwiązań organizacyjnych, które mają zapewnić funkcjonowanie firmy zgodnie z przepisami prawa krajowego i unijnego, z regulacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi czy też kodeksami dobrych praktyk. Compliance officer zajmuje się prowadzeniem firmy przez gąszcz przepisów, zarządzaniem ryzykiem czy weryfikacją i raportowaniem potencjalnych zagrożeń.
Podwyżka płacy minimalnej w 2024 roku zwiększy wydatki pracodawców związane m.in. ze składkami na ZUS. W lipcu 2024 roku koszt pracownika ponoszony przez pracodawcę będzie o ponad 800 zł wyższy od tego w lipcu 2023 roku. Jak wylicza ekspert, pięcioro pracowników w 2024 roku będzie kosztowało pracodawcę tyle, co sześcioro zatrudnionych w 2023 roku.
Popularność procedury upadłościowej w ostatnich latach malała. Zaskoczeniem jest 1 kw. 2023 r. który może zapowiadać odwrócenie trendu, jak pokazuje raport MGBI, firmy badającej rynek upadłości i restrukturyzacji w Polsce.
Ogłoszenie upadłości jest jednym ze sposobów na poradzenie sobie ze spłatą zobowiązań firmy. Nie jest on jednak dostępny dla wszystkich. Od kilku lat obserwujemy systematyczny spadek liczby firm, które decydują się na ogłoszenie upadłości.
W związku z planowanym odwołaniem od dnia 1 lipca 2023 r. stanu zagrożenia epidemicznego, przedsiębiorcy powinni przygotować się na szereg zmian. Dotyczą one przede wszystkimi przepisów, które uchwalane były „na czas obowiązywania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego”.
REKLAMA