REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Internet, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Informatyka śledcza - znane przypadki (część II)

Prezentujemy drugą część zestawienia najciekawszych przypadków dotyczących informatyki śledczej, zanotowanych przez firmę Kroll Ontrack.

Informatyka śledcza - znane przypadki (część I)

Prezentujemy pierwszą część zestawienia najciekawszych przypadków dotyczących informatyki śledczej, zanotowanych przez firmę Kroll Ontrack.

Proces odzyskiwania danych w firmie Kroll Ontrack

Profesjonalne odzyskiwanie danych to proces wielostopniowy i skomplikowany. Aby udało się go skutecznie przeprowadzić konieczne jest zachowanie chronologii i postępowanie zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem. Sprawdź, jak taki proces wygląda w przypadku firmy Kroll Ontrack.

Co zrobić, gdy dane zaleje woda?

Kontakt nośnika danych z wodą to sytuacja krytyczna, w której użytkownicy komputerów w sposób szczególny narażeni są na utratę danych. Prawidłowe zachowanie w takiej sytuacji gwarantuje odzyskanie nawet 99% utraconych danych. Optymalnym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do specjalistycznej firmy posiadającej laboratorium odzyskiwania danych. Zanim to zrobisz, sam zadbaj o prawidłowy stan zalanego nośnika, z którego chcesz odzyskać dane. Pamiętaj, że ważny jest czas reakcji, ponieważ elementy nośników wskutek działania wody ulegają korozji.

REKLAMA

Wykonanie umowy zawartej przez internet

Zakupiłem w e-sklepie laptopa. Od momentu złożenia przez mnie zamówienia minęło 3 tygodnie, a ja nadal nie otrzymałem towaru. Czy mogę zrezygnować z tej umowy?

Od kiedy liczy się termin do odstąpienia od umowy

Zakupiłam wózek dziecięcy w sklepie internetowym. Niestety po dokładnym go obejrzeniu stwierdziłam, że mi nie odpowiada i chcę go zwrócić. Sprzedawca nie chce mi go przyjąć ponieważ twierdzi, że minął termin 10 dni od momentu złożenia zamówienia.

Zwrot towaru zakupionego na licytacji

Kupiłem telefon komórkowy w sklepie internetowym. Następnego dnia chciałem go oddać korzystając z prawa do namysłu. Sprzedawca powiedział mi jednak, że nie odstąpić od umowy ponieważ telefon został zakupiony na licytacji. Czy miał racje?

Czy trzeba płacić za niezamówioną przesyłkę

Co zrobić, jeśli otrzymasz przesyłkę, której nie zamawiałeś?  Czy trzeba za nią zapłacić, odesłać czy zostawić w domu? Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy.

REKLAMA

Niewykonanie umowy w terminie

Niewykonanie umowy w terminie to nie dostarczenie towaru konsumentowi w terminie. Termin wykonania umowy może wynikać albo z regulaminu przedsiębiorcy albo z zapisu ustawy. Zgodnie z nim umowa zawarta przez internet powinna być wykonana najpóźniej w terminie 30 dni.

Prawo do namysłu, czyli odstąpienie od umowy

Konsumenci, którzy  nabywają towary w sieci nie mają możliwości sprawdzenia ich przed zakupem. W przeciwieństwie do sprzedaży dokonywanej bezpośrednio w sklepie. Dlatego też kupujący zostali wyposażeni w prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni i zrezygnowania z zakupu.

Rezygnacja z usług finansowych zawartych w internecie

Tak samo jak w przypadku zwykłych zakupów w internecie, z umowy dotyczącej usług finansowych można zrezygnować. Konsument ma na to 14 dni.

Umowy dotyczące usług finansowych

W sieci oprócz dokonywania zakupów istnieje również możliwość zawierania umów bardziej skomplikowanych. Jeżeli chcemy zawrzeć umowę z bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym czy inną instytucją finansową możemy tego dokonać nie wychodząc z domu. 

Kiedy można zrezygnować z umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

Nabycie towaru poza lokalem przedsiębiorstwa ma tę zaletę, że można z niego zrezygnować. Jeżeli kupujący po przemyśleniu podjętej decyzji dojdzie do wniosku, że była ona zbyt pochopna, to może się z niej wycofać. Co do zasady konsument ma 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny.

Jak nie stracić danych?

Utrata danych jest zawsze sytuacją stresującą, po doświadczeniu której zazwyczaj przypominasz sobie o tym, że mogłeś wcześniej zabezpieczyć swoje cenne zasoby informatyczne. Dzięki stosowaniu się do poniższych zaleceń możesz zapobiec tragedii i kolejnej utraty danych.  

Socjotechnika - zabójcza broń cyberprzestępców

Nawet najdoskonalsze systemy zabezpieczeń nie pomogą, kiedy zawiedzie czynnik ludzki. Doskonale wiedzą o tym autorzy wirusów, trojanów oraz robaków internetowych, wśród których zaczyna dominować trend do coraz częstszego wykorzystywania socjotechniki w celu prowokowania użytkowników do samodzielnego pobierania niebezpiecznych plików lub przekazywania poufnych danych. Mimo rosnącej świadomości w zakresie wiedzy o niebezpieczeństwach związanych z korzystaniem z Internetu, nadal duża grupa ludzi daje się złapać na tę przysłowiową "elektroniczną przynętę".

Jak ukryć partycję (dla zaawansowanych)

Jak ukryć partycję twardego dysku przed niepożądanymi użytkownikami w taki sposób, aby nadal mieć dostęp do znajdujących się na niej plików?

Jak zareagować na komunikat "no boot device" (dla zaawansowanych)

Co zrobić kiedy po włączeniu komputera na ekranie pojawia się komunikat "no boot device"? Możesz samodzielnie dokonać ekspertyzy i odpowiedzieć na pytanie skąd wziął się taki komunikat.

Umowa sprzedaży w obrocie konsumenckim

Kupno - sprzedaż to jedna z najpopularniejszych umów zawieranych na rynku. Ze względu na to jaki jest jej cel i charakter może być ona uregulowana innymi przepisami. Ze sprzedażą konsumencką mamy do czynienia, gdy stronami są przedsiębiorca i konsument.

Umowa sprzedaży - co to jest?

Umowa sprzedaży zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu tej rzeczy, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę sprzedaży.

Zawarcie umowy

Zawarcie umowy następuje pomiędzy dwoma stronami. Przyjęto, że umowa obejmuje zgodny zamiar stron, który ma wywołać powstanie, zmianę lub ustanie skutków prawnych. Istotne jest więc uzgodnienie oświadczeń woli podmiotów.

Forma zawarcia umowy

Forma zawarcia umowy, co do zasady, jest dowolna, nawet ustna. Co innego może wynikać z woli stron lub przepisów ustawy.

Kiedy sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru?

Zdarza się, że konsument kupuje towar a następnie zmienia zdanie i chce go zwrócić. Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami i w jakim terminie?

Ujednolicone prawa dla wszystkich konsumentów w UE

Wczoraj Komisja Europejska zaproponowała nowe rozstrzygnięcia dla konsumentów z całej Unii. Wszyscy kupujący w sklepach internetowych mieliby prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, a nie tak jak do tej pory - 10 dni dla zakupów dokonanych w Polsce.

Pokaż swoje konto, a powiem Ci kim jesteś...

Bez wątpienia serwisy społecznościowe przeżywają teraz w Polsce swoje pięć minut. Nie ma w tym nic dziwnego - w końcu pozwalają na łatwe i szybkie nawiązywanie nowych znajomości, odnajdywanie starych znajomych, których nie widzieliśmy od wielu lat. Pod tym względem są o wiele efektywniejsze od forów internetowych czy komunikatorów. Musimy jednak pamiętać, że dla nieświadomych użytkowników mogą być równie niebezpieczne.

Ad-Aware Anniversary Edition - rocznicowy antyspyware

Mija właśnie okrągła 10. rocznica działalności firmy Lavasoft, znanej szerzej użytkownikom komputerów dzięki narzędziu o nazwie Ad-Aware. Jeden z najpopularniejszych programów antyspyware ukazał się właśnie w nowej, specjalnej edycji. 

Jak sklepy internetowe informują konsumentów

Sklepy internetowe przyzwyczaiły nas do niskich cen i szybkich dostaw. Jednak często nie informują konsumentów o prawie zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od nadejścia przesyłki i innych uprawnieniach.

Najczęstsze problemy przy korzystaniu z uprawnień gwarancyjnych

Gdy chcemy złożyć reklamacje z tytułu gwarancji należy pamiętać o tym, że to czego możemy się domagać wynika z dokumentu gwarancyjnego. Przepisy w tym zakresie są bardzo skąpe. To powoduje, że niekiedy uprawnienia konsumenta nie są dla niego korzystne.

Najpopularniejsze szkodliwe programy września 2008

Przedstawiamy listę szkodliwych programów, które najczęściej atakowały użytkowników we wrześniu 2008 r.

Co i jak reklamujemy

Z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKIK wynika, że większość konsumentów nie zdarzyło się w poprzednim roku nabyć wadliwego lub niezgodnego z umową produktu. Jeśli respondent kupił wadliwy produkt, to najczęściej była to żywność. Być może dlatego, że żywność kupuje się najczęściej. Bardzo często badani kupowali także wadliwe obuwie. Nieco rzadziej wady ujawniały się w nabytym sprzęcie RTV i AGD oraz w odzieży.

Czy trzeba płacić część abonamentu

Chcę podpisać umowę o dostęp do Internetu. Jednak w jej treści zauważyłem niepokojący mnie zapis. Zgodnie z nim mogę czasowo zawiesić korzystanie z sieci, jednak za ten czas i tak muszę zapłacić jedną trzecią wartości abonamentu. Czy jest to zgodne z prawem?

Czy trzeba płacić część abonamentu

Chcę podpisać umowę o dostęp do Internetu. Jednak w jej treści zauważyłem niepokojący mnie zapis. Zgodnie z nim mogę czasowo zawiesić korzystanie z sieci, jednak za ten czas i tak muszę zapłacić jedną trzecią wartości abonamentu. Czy jest to zgodne z prawem?

Brak dostępu do Internetu

W kwietniu wyjechałem za granicę. Gdy wróciłem okazało się, że mam odcięty dostęp do Internetu. Po dokładnym przejrzeniu zaległej korespondencji  nie zauważyłem w niej upomnienia dotyczącego niezapłaconej faktury. W biurze obsługi klienta poinformowano mnie, że muszę zapłacić zaległe opłaty z odsetkami i uregulować należność za ponowne podłączenie. Czy operator nie powinien mnie najpierw poinformować o zaległościach?

Ukarani za reklamy wprowadzające w błąd

Dostęp do jasnej i rzetelnej informacji to jedno z podstawowych praw konsumentów, o którym spółki telekomunikacyjne nie zawsze pamiętają. Można to zaobserwować szczególnie w reklamach. Niektóre z nich wprowadzają konsumentów w błąd.  W tej sprawie Prezesa UOKiK wydał ostatnio decyzję uznając działanie trzech operatorów telekomunikacyjnych za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Lista najbardziej charakterystycznych szkodliwych programów - sierpień 2008

Poznaj najbardziej charakterystyczne szkodniki sierpnia 2008 r..

Cyberprzestępczy wyścig zbrojeń

Przestępczość zadomowiła się równiez w internecie. Stała się dochodowym "biznesem" prowadzonym przez wykwalifikowanych "profesjonalistów". Musimy mieć świadomość metod jakie stosują cyberprzestępcy.

Sprawdź komu płacisz

Okienko pocztowe, przelew bankowy, agencja pośrednictwa finansowego – możliwości uregulowania naszych zobowiązań jest wiele. Przekonujemy się również do innych, nowych form – tak wynika z najnowszych badań UOKiK.

Rynek telekomunikacyjny

Czy rynek usług telekomunikacyjnych nadal zdominowany jest przez monopolistę? Czy istnieje konkurencja i czy ma ona wpływ na pozycję konsumentów? Jakie praktyki  stosują przedsiębiorstwa? Przeczytaj i sprawdź.

Towar promocyjny też można reklamować

Często, zwabieni dobrą ceną, zakupujemy towary promocyjne. Jeżeli promocja nie była spowodowana uszkodzeniem produktu, a jedynie sezonową wyprzedażą, to mamy prawo oczekiwać, że zakupiony przez nas produkt będzie sprawny. W przypadku gdyby okazał się niezgodny z umową możemy składana niego reklamacje do sklepu.

Czas trwania gwarancji

Gwarancja zawsze trwa rok. To jest hasło, którym często posługują się konsumenci. Nie jest ono jednak prawdziwe. Gwarancja trwa tyle, na ile została wydana.

Co przysługuje konsumentowi za niezgodną z umową wycieczkę

Niekiedy wyobrażenia o pięknej plaży i cudownym hotelu pozostają tylko marzeniami. W szczególności jeśli jadąc na wycieczkę jesteśmy przekonani, że wszystko będzie w odpowiedni sposób wykonane. Problemy zaczynają się gdy w miejscu basenu są krzaki, plaża jest oddalona od hotelu 2 km , a nie 200 m, a w pokoju nie ma klimatyzacji.

Lista najbardziej charakterystycznych szkodliwych programów - lipiec 2008

Oto najbardziej charakterystyczne szkodliwe programy lipca w podziale na kategorie.

Najpopularniejsze szkodliwe programy sierpnia 2008

Przedstawiamy listę szkodliwych programów, które najczęściej atakowały użytkowników w sierpniu 2008 r.

Rozprawa w stałym polubownym sądzie konsumenckim

Rozprawa ta jest prowadzona w podobny sposób co w sądzie powszechnym. Jest ona jawna, z tą różnicą, że jest prowadzona przez superarbitra i dwóch arbitrów oraz może odbywać się bez względu na niestawiennictwo jednej lub obu stron.

Co to są stałe polubowne sądy konsumenckie

Stałe polubowne sądy konsumenckie, działające przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej, powołane są do rozstrzygania sporów o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie zawartej między nimi umowy.

Pozew składa się w postępowaniu uproszczonym

Konsument, który zdecyduje się na dochodzenia swoich praw przed sądem powszechnym musi pamiętać o pewnych obowiązkach związanych np. ze złożeniem pozwu na właściwym formularzu.

Czy można negocjować wysokość raty?

Wziąłem w banku kredyt hipoteczny na zakup mieszkania. Spłaciłem już ponad połowę rat. Niestety zostałem zwolniony z pracy i w tej chwili nie jestem w stanie spłacać raty w takiej wysokości jak dotychczas. Czy mogę wystąpić do banku z prośbą o zmianę wysokości raty?

Czy można wcześniej spłacić kredyt?

Wziąłeś kredyt na zakup jakiejś rzeczy, ale w międzyczasie twoja sytuacja finansowa poprawiła się i chcesz go spłacić wcześniej? Nie martw się o dodatkowe koszty prowizji z tego tytułu. W przypadku kredytów konsumpcyjnych nie musisz ich opłacać.

Nietrafiony prezent

Na prezent urodzinowy kupiłem żonie biżuterię. Niestety, nie jestem pewien, czy jej się spodoba. Czy sprzedawca ma obowiązek przyjęcia z powrotem takiego nietrafionego zakupu lub przynajmniej wymienienia go na inny towar?

Czy gwarancja wyłącza reklamację?

Masz problem z popsutą rzeczą, a skończyła ci się gwarancja? Sprzedawca upiera się, że nie może przyjąć reklamacji? Sprawdź, czy ma rację.

Czy mogę zwrócić prezent?

Chciałam zrobić rodzinie niespodziankę - zamówić wizytę Mikołaja z tradycyjnym workiem prezentów. Usługa jest dosyć droga, więc przygotowałam drobne, tanie prezenty, które Mikołaj mógłby wręczyć wszystkim domownikom. Niestety, w firmie zajmującej się wynajmem Mikołajów poinformowano mnie, że usługa przewidziana jest w tzw. pakiecie. Muszę zapłacić pewną kwotę na prezenty, a potem wybrać z katalogu rzeczy, które Mikołaj wręczy domownikom. Proponowane prezenty są drogie i zupełnie nieprzydatne. Czy mogłabym gdzieś złożyć reklamację, aby móc nie kupować tych prezentów?

REKLAMA