REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, żeby zakupy w sieci były bezpieczniejsze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Śmigulska
Robiąc zakupy przez internet należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Robiąc zakupy przez internet należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy w sklepach internetowych są wygodne, szybkie i przyjemne. Sprzedawcy kuszą niższą ceną, dostępnością przez 24 godziny na dobę oraz dużym wyborem. Jednak kupowanie w sieci wiąże się również z pewnymi zagrożeniami.

Przyjemność i wygoda wybierania towarów z bogatej oferty sklepów internetowych może zostać przyćmiona niebezpieczeństwami czyhającymi na konsumenta w internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej prawdopodobne zagrożenia:

  • nie otrzymanie zamówionego towaru, za który się już zapłaciło,
  • kradzież numeru karty kredytowej,
  • nieostrożne udostępnianie informacji o danych osobistych,
  • spam, cookie, programy wywiadowcze.

Na początku

Jeżeli dokonujemy zakupów w internecie po raz pierwszy powinniśmy być szczególnie rozważni. Można zacząć od sprawdzenia specjalistycznych portali, forum poświęconym towarom przeznaczonym sprzedaży oraz e-sprzedawcom. Warto jest zwracać uwagę na opinie i komentarze.

Aby wybrać dobry sklep trzeba zebrać o nim informacje. Trzeba zwrócić uwagę na dane, jakie sprzedawca internetowy przekazuje konsumentowi:

REKLAMA

  • czy udostępnia wszelkie dane kontaktowe, czy podaje jedynie skr. pocztową (można np. zadzwonić do sklepu i samemu porozmawiać z przedstawicielem firmy);
  • czy sprzedawca chętny jest do przesłania katalogów, broszur;
  • czy sklep internetowy posiada certyfikaty niezależnych organizacji (np. TRUSTe).

Uważaj na informacje jakie przekazujesz

Podstawową działalnością sklepów prowadzących handel w internecie jest sprzedaż towarów. Zdarza się jednak, że informacje o konsumentach są przez nie zbierane i gromadzone. Zazwyczaj dotyczą one różnych zwyczajów związanych z przeglądaniem treści internetowych i dokonany wyborów. Różne są powody, dla których sprzedawcy internetowi się tym trudnią, zazwyczaj ma to związek z efektywna sprzedażą. Warto jednak być tego świadomym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie informacje możemy udostępniać

Niektóre informacje gromadzone przez sklepy są obligatoryjne dla możliwości wykonania umowy sprzedaży. Chodzi przede wszystkim o numer karty kredytowej, adres albo numer telefonu, bez których umowa nie mogłaby być prawidłowo wykonana. Są również informacje osobiste, dotyczące indywidualnie danego klienta. Zaliczyć do nich można głównie dane odnośnie najczęściej kupowanych przez nas produktów, adres dostarczenia towaru, wreszcie właściwości samych produktów: rozmiar, kolor itp. W ten sposób sprzedawca może łatwiej i precyzyjniej stworzyć ofertę przeznaczona specjalnie dla danego konsumenta, jednocześnie zachęcając go do robienia kolejnych zakupów u niego.


Są sklepy, które współpracują z innymi firmami z tej samej lub pokrewnej branży. Proponują np. przekazywanie informacji klientowi o korzystnych promocjach lub usługach specjalnych danego przedsiębiorcy. Sklep internetowy może pochwalić się, że świadczy usługi kompleksowo, natomiast stwarza to zagrożenie dla klienta, że jego dane zostaną przekazane do innego sprzedawcy. Informacje jakie mogą zostać przekazane to przede wszystkim imię i nazwisko klienta, adres e-mail.

Jak się chronić

Nie wolno ujawniać informacji poufnych, chyba że są niezbędne do wykonania umowy sprzedaży.

Przede wszystkim należy sprawdzić oświadczenie przedsiębiorcy dotyczące zasad zachowania poufności informacji. Trzeba zwrócić uwagę na to, po co w ogóle firma je zbiera, w jaki sposób to robi oraz jak zamierza je wykorzystać. Oświadczenie takie niekiedy występuje pod nazwą „ochrona prywatności” i powinno zawierać:

  • szczegółowy opis gromadzonych o użytkowniku informacji;
  • informacje dotyczące sposobu dostępu do danych osobistych, które są w posiadaniu sklepu (powinna istnieć możliwość zmiany bądź usunięcia tych danych, jeżeli są nieprawidłowe);
  • informacje o tym, w jaki sposób można uniemożliwić dalsze gromadzenie informacji;
  • wskazanie osoby odpowiedzialnej za ochronę prywatności w tej witrynie.

Jeżeli na stronie internetowej sklepu, podczas składania zamówienia, proszą nas o podanie bardzo szczegółowych danych np. o numerze rachunku bankowego, numeru ubezpieczenia itp., to należy być bardzo czujnym. Zazwyczaj tego typu informacje nie są niezbędne do zrealizowania transakcji.

Sprawdź, czy adres sieci Web, w którym chcemy podać np. nr karty kredytowej rozpoczyna się od ciągu https i czy w prawej dolnej części ekranu jest wyświetlana ikona zamkniętej kłódki.

Czytamy regulaminy

Regulamin jest zbiorem zasad, na jakich dana usługa bądź sprzedaż towarów ma być dokonana. Są w nim wskazane prawa i obowiązki obu stron: sprzedawcy i kupującego. Dlatego też warto jest zapoznać się z jego treścią, nawet jeżeli jest spisana na kilku stronach drobnym druczkiem, zanim podejmiemy decyzje o zawarciu umowy z danym przedsiębiorcą. Dzięki temu będziemy świadomi co tak naprawdę nam przysługuje i czego może żądać od sklepu. Trzeba zwrócić uwagę m.in. na koszty transakcji – koszty transportu, a w przypadku zakupów od zagranicznego przedsiębiorcy również opłaty podatkowe, cło.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Łatwiej kupić i sprzedać mieszkanie po zadłużonej osobie[nowelizacja]

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

REKLAMA

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA