REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, żeby zakupy w sieci były bezpieczniejsze

Anna Śmigulska
Robiąc zakupy przez internet należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Robiąc zakupy przez internet należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy w sklepach internetowych są wygodne, szybkie i przyjemne. Sprzedawcy kuszą niższą ceną, dostępnością przez 24 godziny na dobę oraz dużym wyborem. Jednak kupowanie w sieci wiąże się również z pewnymi zagrożeniami.

Przyjemność i wygoda wybierania towarów z bogatej oferty sklepów internetowych może zostać przyćmiona niebezpieczeństwami czyhającymi na konsumenta w internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej prawdopodobne zagrożenia:

  • nie otrzymanie zamówionego towaru, za który się już zapłaciło,
  • kradzież numeru karty kredytowej,
  • nieostrożne udostępnianie informacji o danych osobistych,
  • spam, cookie, programy wywiadowcze.

Na początku

Jeżeli dokonujemy zakupów w internecie po raz pierwszy powinniśmy być szczególnie rozważni. Można zacząć od sprawdzenia specjalistycznych portali, forum poświęconym towarom przeznaczonym sprzedaży oraz e-sprzedawcom. Warto jest zwracać uwagę na opinie i komentarze.

Aby wybrać dobry sklep trzeba zebrać o nim informacje. Trzeba zwrócić uwagę na dane, jakie sprzedawca internetowy przekazuje konsumentowi:

REKLAMA

  • czy udostępnia wszelkie dane kontaktowe, czy podaje jedynie skr. pocztową (można np. zadzwonić do sklepu i samemu porozmawiać z przedstawicielem firmy);
  • czy sprzedawca chętny jest do przesłania katalogów, broszur;
  • czy sklep internetowy posiada certyfikaty niezależnych organizacji (np. TRUSTe).

Uważaj na informacje jakie przekazujesz

Podstawową działalnością sklepów prowadzących handel w internecie jest sprzedaż towarów. Zdarza się jednak, że informacje o konsumentach są przez nie zbierane i gromadzone. Zazwyczaj dotyczą one różnych zwyczajów związanych z przeglądaniem treści internetowych i dokonany wyborów. Różne są powody, dla których sprzedawcy internetowi się tym trudnią, zazwyczaj ma to związek z efektywna sprzedażą. Warto jednak być tego świadomym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie informacje możemy udostępniać

Niektóre informacje gromadzone przez sklepy są obligatoryjne dla możliwości wykonania umowy sprzedaży. Chodzi przede wszystkim o numer karty kredytowej, adres albo numer telefonu, bez których umowa nie mogłaby być prawidłowo wykonana. Są również informacje osobiste, dotyczące indywidualnie danego klienta. Zaliczyć do nich można głównie dane odnośnie najczęściej kupowanych przez nas produktów, adres dostarczenia towaru, wreszcie właściwości samych produktów: rozmiar, kolor itp. W ten sposób sprzedawca może łatwiej i precyzyjniej stworzyć ofertę przeznaczona specjalnie dla danego konsumenta, jednocześnie zachęcając go do robienia kolejnych zakupów u niego.


Są sklepy, które współpracują z innymi firmami z tej samej lub pokrewnej branży. Proponują np. przekazywanie informacji klientowi o korzystnych promocjach lub usługach specjalnych danego przedsiębiorcy. Sklep internetowy może pochwalić się, że świadczy usługi kompleksowo, natomiast stwarza to zagrożenie dla klienta, że jego dane zostaną przekazane do innego sprzedawcy. Informacje jakie mogą zostać przekazane to przede wszystkim imię i nazwisko klienta, adres e-mail.

Jak się chronić

Nie wolno ujawniać informacji poufnych, chyba że są niezbędne do wykonania umowy sprzedaży.

Przede wszystkim należy sprawdzić oświadczenie przedsiębiorcy dotyczące zasad zachowania poufności informacji. Trzeba zwrócić uwagę na to, po co w ogóle firma je zbiera, w jaki sposób to robi oraz jak zamierza je wykorzystać. Oświadczenie takie niekiedy występuje pod nazwą „ochrona prywatności” i powinno zawierać:

  • szczegółowy opis gromadzonych o użytkowniku informacji;
  • informacje dotyczące sposobu dostępu do danych osobistych, które są w posiadaniu sklepu (powinna istnieć możliwość zmiany bądź usunięcia tych danych, jeżeli są nieprawidłowe);
  • informacje o tym, w jaki sposób można uniemożliwić dalsze gromadzenie informacji;
  • wskazanie osoby odpowiedzialnej za ochronę prywatności w tej witrynie.

Jeżeli na stronie internetowej sklepu, podczas składania zamówienia, proszą nas o podanie bardzo szczegółowych danych np. o numerze rachunku bankowego, numeru ubezpieczenia itp., to należy być bardzo czujnym. Zazwyczaj tego typu informacje nie są niezbędne do zrealizowania transakcji.

Sprawdź, czy adres sieci Web, w którym chcemy podać np. nr karty kredytowej rozpoczyna się od ciągu https i czy w prawej dolnej części ekranu jest wyświetlana ikona zamkniętej kłódki.

Czytamy regulaminy

Regulamin jest zbiorem zasad, na jakich dana usługa bądź sprzedaż towarów ma być dokonana. Są w nim wskazane prawa i obowiązki obu stron: sprzedawcy i kupującego. Dlatego też warto jest zapoznać się z jego treścią, nawet jeżeli jest spisana na kilku stronach drobnym druczkiem, zanim podejmiemy decyzje o zawarciu umowy z danym przedsiębiorcą. Dzięki temu będziemy świadomi co tak naprawdę nam przysługuje i czego może żądać od sklepu. Trzeba zwrócić uwagę m.in. na koszty transakcji – koszty transportu, a w przypadku zakupów od zagranicznego przedsiębiorcy również opłaty podatkowe, cło.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

REKLAMA

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

REKLAMA

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA