Co zrobić, żeby zakupy w sieci były bezpieczniejsze
REKLAMA
REKLAMA
Przyjemność i wygoda wybierania towarów z bogatej oferty sklepów internetowych może zostać przyćmiona niebezpieczeństwami czyhającymi na konsumenta w internecie.
REKLAMA
Najbardziej prawdopodobne zagrożenia:
- nie otrzymanie zamówionego towaru, za który się już zapłaciło,
- kradzież numeru karty kredytowej,
- nieostrożne udostępnianie informacji o danych osobistych,
- spam, cookie, programy wywiadowcze.
Na początku
Jeżeli dokonujemy zakupów w internecie po raz pierwszy powinniśmy być szczególnie rozważni. Można zacząć od sprawdzenia specjalistycznych portali, forum poświęconym towarom przeznaczonym sprzedaży oraz e-sprzedawcom. Warto jest zwracać uwagę na opinie i komentarze.
Aby wybrać dobry sklep trzeba zebrać o nim informacje. Trzeba zwrócić uwagę na dane, jakie sprzedawca internetowy przekazuje konsumentowi:
- czy udostępnia wszelkie dane kontaktowe, czy podaje jedynie skr. pocztową (można np. zadzwonić do sklepu i samemu porozmawiać z przedstawicielem firmy);
- czy sprzedawca chętny jest do przesłania katalogów, broszur;
- czy sklep internetowy posiada certyfikaty niezależnych organizacji (np. TRUSTe).
Uważaj na informacje jakie przekazujesz
Podstawową działalnością sklepów prowadzących handel w internecie jest sprzedaż towarów. Zdarza się jednak, że informacje o konsumentach są przez nie zbierane i gromadzone. Zazwyczaj dotyczą one różnych zwyczajów związanych z przeglądaniem treści internetowych i dokonany wyborów. Różne są powody, dla których sprzedawcy internetowi się tym trudnią, zazwyczaj ma to związek z efektywna sprzedażą. Warto jednak być tego świadomym.
Jakie informacje możemy udostępniać
Niektóre informacje gromadzone przez sklepy są obligatoryjne dla możliwości wykonania umowy sprzedaży. Chodzi przede wszystkim o numer karty kredytowej, adres albo numer telefonu, bez których umowa nie mogłaby być prawidłowo wykonana. Są również informacje osobiste, dotyczące indywidualnie danego klienta. Zaliczyć do nich można głównie dane odnośnie najczęściej kupowanych przez nas produktów, adres dostarczenia towaru, wreszcie właściwości samych produktów: rozmiar, kolor itp. W ten sposób sprzedawca może łatwiej i precyzyjniej stworzyć ofertę przeznaczona specjalnie dla danego konsumenta, jednocześnie zachęcając go do robienia kolejnych zakupów u niego.
Są sklepy, które współpracują z innymi firmami z tej samej lub pokrewnej branży. Proponują np. przekazywanie informacji klientowi o korzystnych promocjach lub usługach specjalnych danego przedsiębiorcy. Sklep internetowy może pochwalić się, że świadczy usługi kompleksowo, natomiast stwarza to zagrożenie dla klienta, że jego dane zostaną przekazane do innego sprzedawcy. Informacje jakie mogą zostać przekazane to przede wszystkim imię i nazwisko klienta, adres e-mail.
Jak się chronić
Nie wolno ujawniać informacji poufnych, chyba że są niezbędne do wykonania umowy sprzedaży.
Przede wszystkim należy sprawdzić oświadczenie przedsiębiorcy dotyczące zasad zachowania poufności informacji. Trzeba zwrócić uwagę na to, po co w ogóle firma je zbiera, w jaki sposób to robi oraz jak zamierza je wykorzystać. Oświadczenie takie niekiedy występuje pod nazwą „ochrona prywatności” i powinno zawierać:
- szczegółowy opis gromadzonych o użytkowniku informacji;
- informacje dotyczące sposobu dostępu do danych osobistych, które są w posiadaniu sklepu (powinna istnieć możliwość zmiany bądź usunięcia tych danych, jeżeli są nieprawidłowe);
- informacje o tym, w jaki sposób można uniemożliwić dalsze gromadzenie informacji;
- wskazanie osoby odpowiedzialnej za ochronę prywatności w tej witrynie.
REKLAMA
Jeżeli na stronie internetowej sklepu, podczas składania zamówienia, proszą nas o podanie bardzo szczegółowych danych np. o numerze rachunku bankowego, numeru ubezpieczenia itp., to należy być bardzo czujnym. Zazwyczaj tego typu informacje nie są niezbędne do zrealizowania transakcji.
Sprawdź, czy adres sieci Web, w którym chcemy podać np. nr karty kredytowej rozpoczyna się od ciągu https i czy w prawej dolnej części ekranu jest wyświetlana ikona zamkniętej kłódki.
Czytamy regulaminy
Regulamin jest zbiorem zasad, na jakich dana usługa bądź sprzedaż towarów ma być dokonana. Są w nim wskazane prawa i obowiązki obu stron: sprzedawcy i kupującego. Dlatego też warto jest zapoznać się z jego treścią, nawet jeżeli jest spisana na kilku stronach drobnym druczkiem, zanim podejmiemy decyzje o zawarciu umowy z danym przedsiębiorcą. Dzięki temu będziemy świadomi co tak naprawdę nam przysługuje i czego może żądać od sklepu. Trzeba zwrócić uwagę m.in. na koszty transakcji – koszty transportu, a w przypadku zakupów od zagranicznego przedsiębiorcy również opłaty podatkowe, cło.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat