REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Większość firm preferuje etapowe podejście do wdrożenia obowiązkowego KSeF - tak wynika z przeprowadzonych badań.
Ministerstwo Finansów opublikowało harmonogram konsultacji w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Konsultacje rozpoczną się 16 lutego. W siedzibie MF w Warszawie, przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbędzie się 9 spotkań w formule hybrydowej. Już teraz można zgłaszać chęć udziału w spotkaniach wypełniając on-line formularz zgłoszeniowy. Ministerstwo Finansów jasno komunikuje, że nie jest planowana rezygnacja z wdrożenia KSeF w wersji obligatoryjnej.
Ministerstwo Finansów opublikowało harmonogram konsultacji w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Konsultacje rozpoczną się 16 lutego. W siedzibie MF w Warszawie, przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbędzie się 9 spotkań w formule hybrydowej. Już teraz można zgłaszać chęć udziału w spotkaniach wypełniając on-line formularz zgłoszeniowy. Ministerstwo Finansów jasno komunikuje, że nie jest planowana rezygnacja z wdrożenia KSeF w wersji obligatoryjnej.
Minister Finansów Andrzej Domański zapewnia, że obowiązkowy KSeF na pewno zostanie wdrożony. W dniu 9 lutego Ministerstwo Finansów ogłosi harmonogram konsultacji w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności systemu KSeF. Na przełomie kwietnia i maja, na podstawie analiz i procesów audytowych ma być wskazana nowa data obowiązkowego korzystania z KSeF. Od czerwca w każdym z 400 urzędów skarbowych będzie można odbyć praktyczne szkolenie z korzystania z darmowego oprogramowania do wystawiania e-faktur.
REKLAMA
Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) jednak nie wejdzie w życie 2024 roku. Czy to dobra wiadomość dla przedsiębiorców?
Czy to początek końca Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)? Ministerstwo Finansów zapowiedziało zewnętrzny audyt informatyczny systemu i przesunęło termin obligatoryjnego wdrożenia systemu przez przedsiębiorstwa.
Podczas briefingu prasowego Andrzej Domański, minister finansów, poinformował, że Krajowy System e-Faktur nie zostanie wprowadzony jako rozwiązanie obligatoryjne w 2024 roku. Przypominamy, że z obowiązujących aktualnie przepisów wynika, że obligatoryjny KSeF wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2024 roku. Wiemy już jednak, że ustawa w tym zakresie będzie musiała zostać znowelizowana. Nie wiemy natomiast, jaka będzie nowa data planowanego wejścia w życie KSeF. Minister Finansów stwierdził, że poznanie tej daty możliwe będzie dopiero po uzyskaniu wyników audytu systemu, przeprowadzonego przy udziale zewnętrznego podmiotu.
REKLAMA
Termin wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur, czyli KSeF, który miał obowiązywać zgodnie z pierwotnym harmonogramem już 1 lipca 2024 r., zostaje przesunięty w czasie. Minister finansów nie podał konkretnej daty wdrożenia obowiązkowego KseF ale zapowiedział, że na pewno nie zdarzy się to w 2024 roku. To ogłoszenie ministra finansów wywołało dyskusję na temat potencjalnych konsekwencji i korzyści dla przedsiębiorców.
Minister finansów Andrzej Domański 19 stycznia 2024 r. na konferencji prasowej poinformował, że w 2024 roku na pewno nie zostanie uruchomiony obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowa data wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zostanie podana po przeprowadzeniu zewnętrznego audytu KSeF.
Minister finansów Andrzej Domański 19 stycznia 2024 r. na konferencji prasowej poinformował, że w 2024 roku na pewno nie zostanie uruchomiony obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowa data wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zostanie podana po przeprowadzeniu zewnętrznego audytu KSeF.
W odpowiedzi na pytanie redakcji Biuletynu VAT, Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów poinformował 9 stycznia 2024 r., że w chwili obecnej nie są prowadzone w MF prace nad przesunięciem terminu obowiązkowego KSeF.
W odpowiedzi na pytanie redakcji Biuletynu VAT, Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów poinformował 9 stycznia 2024 r., że w chwili obecnej nie są prowadzone w MF prace nad przesunięciem terminu obowiązkowego KSeF.
Co się dzieje w przypadku gdy wysłana faktura do KSeF jest odrzucona, czy taką fakturę poprawiamy i wysyłamy ponownie? Czy fakturę, która została odrzucona w KSeF można anulować lub wystawić korektę?
Odpowiedź na pytanie zadane w tytule jest prosta i zna ją każdy, kto zajmuje się na co dzień fakturowaniem: w Krajowym Rejestrze eFaktur będą od 1 lipca 2024 r. zgromadzone miliony dokumentów, które obiektywnie nie będą fakturami potwierdzającymi realnie wykonane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będzie to więc kosztowny śmietnik, który będzie wyłącznie przysparzał bólu głowy zarówno władzy jak i milionom podatników – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
Od rozliczenia za lipiec 2024 r. w JPK_V7 będzie można wpisywać oprócz numeru faktury również numer KSeF. Dotyczy to zarówno ewidencji sprzedaży i zakupów. Dopiero od rozliczenia za styczeń 2025 r. wpisywanie tego numeru w ewidencji sprzedaży będzie obowiązkowe.
Czy faktycznie KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich czynnych podatników VAT już od 1 lipca 2024 roku? Coraz częściej pojawiają się głosy o potrzebie przesunięcia tego terminu. Ostatnio Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie (największa izba gospodarcza w Polsce, zrzeszająca prawie 1500 firm) poparła postulat Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców dotyczący przesunięcia w czasie terminu wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur.
Na przejście na e-faktury Komisja Europejska dała wszystkim krajom UE czas do 2028 r. Natomiast polscy przedsiębiorcy musieliby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) już od połowy 2024 r.
KSeF to platforma stworzona na potrzeby faktur, gdzie będziemy mieć swoje konto. Czy każdy będzie miał jakiś swój osoby program do wystawiania faktur, który będzie z tym KSEF współdziałał?
Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowym systemem fakturowania w Polsce od 1 lipca 2024 r. Według raportu RetailTech 2023, jego wdrożenie jest aktualnie jednym z najważniejszych wyzwań dla niemal 70 proc. badanych przedsiębiorstw. Obowiązek KSeF wymusza na firmach liczne zmiany, które mogą wymagać dostosowań w procesach i systemach informatycznych oraz odpowiedniego przygotowania pracowników. Przedsiębiorcy muszą się przygotować także na potencjalne trudności, które mogą się pojawić już po wdrożeniu obowiązkowego systemu. Chodzi o różne sytuacje kryzysowe - np. awarie, brak dostępu, problemy techniczne.
KSeF w czasie wojny. Ostatnie lata nie oszczędzają nam sytuacji kryzysowych, jak pandemia czy wojna w Ukrainie. Poza ich oczywistym wpływem na funkcjonowanie każdego z nas, mocno odciskają się one także na sytuacji przedsiębiorców. W obliczu wielu wyzwań, z którymi muszą się w najbliższym czasie zmierzyć, jest także obowiązkowe wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Nauczeni doświadczeniem podatnicy już dzisiaj zadają pytania o to, jak system będzie funkcjonował w sytuacjach kryzysowych i jakie kroki podjąć, aby jak najlepiej się do nich przygotować już dziś.
Jak nadawać uprawnienia do KSeF większej liczbie pracowników? Uwierzytelnienie i autoryzacja w KSeF zapewnia podatnikowi pełen zakres uprawnień. Ministerstwo Finansów informuje, że poza podatnikiem w systemie może działać podmiot uprawniony przez tego podatnika, np. biuro rachunkowe lub konkretna osoba fizyczna. Korzyści jakie otrzymuje podatnik po uwierzytelnieniu to możliwość przeglądania, wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych.
E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.
Faktury w systemie KSeF. Czy faktury dla osób fizycznych (konsumentów) będą mogły być dobrowolnie wystawiane w KSeF?
Ministerstwo Finansów zachęca już dziś do logowania się do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i testowania możliwości tego elektronicznego systemu fakturowania. Sposób logowania do KSeF będzie się różnił w zależności od tego, czy użytkownikiem jest osoba fizyczna, czy spółka.
Ministerstwo Finansów rozpoczyna konsultacje dwóch aktów wykonawczych dotyczących powszechnego stosowania Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy obejmują zarówno tzw. rozporządzenie techniczne w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, jak i nowelizację rozporządzenia dotyczącego wystawiania faktur. Oba rozporządzenia mają obowiązywać od 1 lipca 2024 r.
Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur. Zaproponowane zmiany mają dostosować wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSeF. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną VAT, które będą obowiązywały od 2025 r.
Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. To nowe rozporządzenie ma od 1 lipca 2024 r. zastąpić rozporządzenie z 2021 r. o tej samej nazwie. W większości nowe rozporządzenie powieli dotychczasowe rozwiązania, ale wprowadza również nowe regulacje. ZAW-FA będzie można składać elektronicznie. Umożliwione zostanie samofakturowanie przez podmioty zagraniczne bez polskiego NIP. Wprowadzone zostanie większe zabezpieczenie dla wygenerowanych tokenów. Określono również zasady nadawania uprawnień i dostępu do faktur VAT RR przez rolników ryczałtowych oraz oznaczania faktur kodem QR.
W komunikacie z 27 listopada 2023 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o rozpoczęciu konsultacji dwóch aktów wykonawczych dotyczących powszechnego stosowania KSeF od 1 lipca 2024 r. To rozporządzenie techniczne oraz nowelizacja rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur. Nowe przepisy zawarte w tych projektach rozwiązania będą stosowane już w pierwszym etapie funkcjonowania obowiązkowego KSeF od 1 lipca 2024 r. Oczywiście trzeba mieć świadomość, że w grudniu bieżącego roku zostanie najprawdopodobniej powołany nowy rząd, a wraz z nim nowy minister finansów, który nie musi akceptować treści obecnych projektów i może wstrzymać wydanie tych przepisów.
Ministerstwo Finansów informuje, że już teraz (póki co dobrowolnie) mogą z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) korzystać zarówno mikroprzedsiębiorcy, jak i duże firmy. Resort wskazuje, że dostęp do KSEF i wystawianie faktur w tym systemie nie wymaga specjalnego oprogramowania. Można stosować bezpłatne narzędzia (aplikacje) przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dają one możliwość przetestowania e-fakturowania zarówno samodzielnie, jak i z partnerem biznesowym.
Nadal 27 proc. firm nie przygotowało się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur, który od 1 lipca 2024 roku będzie obowiązkowy dla czynnych płatników VAT – wynika z badania. Dotychczas postępy w kwestii zmiany sposobu fakturowania poczyniły największe firmy. Elektroniczne systemy do fakturowania zintegrowane lub gotowe na integrację z KSeF działają już w co trzecim przedsiębiorstwie zatrudniającym co najmniej 250 osób. Wśród mikroprzedsiębiorców, którzy także są objęci nowymi regulacjami, aż 53 proc. nie wykonało żadnego kroku w kierunku KSeF.
Jestem podatnikiem zwolnionym z VAT, więc obowiązkowy KSeF u mnie od 2025 r. Jak w związku z tym będę od 1 lipca 2024 r. odbierać faktury od podatników VAT czynnych?
Jeśli od lipca 2024 roku nie będzie not korygujących, to jak postąpić (jak skorygować fakturę) w przypadku pomyłki w danych nabywcy lub innych, które do tej pory mogą być korygowane notą?
Czy jeśli faktura zostanie wystawiona w danym dniu, to od razu trzeba ją wysłać do KSeF? Czy jest obowiązkowy termin wysłania wystawionych faktur w systemie księgowym do KSeF?
Już w połowie 2024 r. wejdzie w życie obowiązek stosowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla polskich podatników VAT. Oznacza to brak możliwość wystawienia faktury w inny sposób niż poprzez KSeF w przypadku przytłaczającej większości transakcji innych niż konsumenckie. Dlaczego już? Bo skala wyzwań oznacza, że tego czasu nie zostało już dużo, a same czynności konieczne przed wprowadzeniem ww. obowiązku mogą okazać się bardzo rozbudowane – co przedstawiam poniżej.
Czy data nadania numeru KSeF będzie dla nabywcy datą wystawienia tej faktury?
MF informuje w komunikacie: Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą dobrowolnie korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Warto już dziś zacząć działać w tym systemie, żeby dobrze przygotować się do obowiązkowego e-fakturowania od 1 lipca 2024 r. Podobne rozwiązania standaryzujące system wystawiania faktur są wprowadzane w różnych krajach na całym świecie. MF i KAS rozpoczynają ogólnopolski cykl spotkań on-line mający przybliżyć główne założenia KSeF.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa rozpoczynają ogólnopolski cykl spotkań on-line mający przybliżyć główne założenia Krajowego Systemu e-Faktur (w skrócie: KSeF). Jak wiadomo podatnicy mogą już teraz (od 1 stycznia 2022 r.) dobrowolnie korzystać z KSeF. Ale od 1 lipca 2024 r. KSeF stanie się obowiązkowym systemem do fakturowania dla większości podatników VAT. Zdaniem resortu finansów warto już teraz zacząć działać w tym systemie, aby dobrze przygotować się do obowiązkowego e-fakturowania od połowy przyszłego roku.
Od 1 lipca 2024 r. jednostki sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".
W związku z wprowadzeniem obowiązku podawania numeru KSeF w przelewie – czy to oznacza, że faktur ustrukturyzowanych nie będzie można opłacać gotówką?
Już wkrótce wszystkie firmy będące czynnym podatnikiem VAT zostaną objęte KSeF, czyli Krajowym Systemem e-Faktur. Oznacza to, że od 1 lipca 2024 roku wystawianie faktur za pośrednictwem KSeF stanie się obowiązkowe dla dużej ilości przedsiębiorstw. Niewypełnienie tego wymogu od 2025 roku będzie podlegać karze w wysokości nawet 100% podatku wykazanego na fakturze.
Co będzie w przypadku samofakturowania przez klienta zagranicznego, który wystawia za nas faktury? Czy taki klient również będzie musiał wystawiać faktury w KSeF?
Niemcy i Francja czekają. Holendrzy stawiają warunek. Do 2028 r. wszystkie kraje UE muszą wprowadzić e-faktury.
Jak będziemy wystawiać faktury sprzedaży poza Polskę? Mamy WDT oraz usługi. Czy w związku z tym od 1 lipca 2024 r. faktury będą musiały być wystawiane w KSeF?
W tytule niniejszego tekstu przedstawiono tezę zaliczającą się do tzw. oczywistych oczywistości. Aby jakikolwiek dokument mógł wywoływać skutki inter pares, musi być zgodna wola stron, chyba że wynika to z przepisu prawa regulującego wprost stawki cywilnoprawne (ius cogens). Czy takim przepisem jest ustawa o VAT regulujący wystawianie faktur? Odpowiedź jest oczywista: nie, przynajmniej od dnia 1 lipca 2004 r., gdy zaczęła obowiązywać nowa, unijna ustawa z dnia 11 marca 2004 r. – pisze profesor Witold Modzelewski.
KSeF w samorządach. Pomimo obecnych zmian w rządzie, na ten moment aktualne pozostają zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że Krajowy System e-Faktur (KSeF) zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Choć docelowo system ma na celu optymalizację procesów, budzi dziś wiele obaw. Z jakimi zmianami muszą liczyć się Jednostki Samorządu Terytorialnego?
A co z fakturami pro forma? Czy będzie można je wystawiać w KSeF?
Czy obligatoryjny system e-fakturowania przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur będzie dotyczył również najmu prywatnego, gdzie faktury są wystawiane na osoby fizyczne oraz na firmy?
Większość naszej sprzedaży nie jest fakturowana, tylko ewidencjonowana na kasie. Czy do KSeF trzeba będzie wysyłać raporty kasowe?
Na 10 miesięcy przed wejściem w życie obligatoryjnego KSeF, tylko 60 proc. polskich firm widzi potrzebę głębszej digitalizacji, a 38 proc. z nich wykorzystuje w biznesie jedynie podstawowe narzędzia – wynika z badania przeprowadzonego przez ZPP na zlecenie Symfonii. Grupą, która deklaruje najniższy poziom digitalizacji są mikroprzedsiębiorcy – niemal 40 proc. z tej grupy twierdzi, że nie wykorzystuje żadnych narzędzi cyfrowych.
REKLAMA