Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Należyta staranność

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 2019 r. wprowadzono obowiązek należytej staranności przy poborze podatku u źródła (tj. WHT) oraz stosowaniu stawek preferencyjnych lub zwolnień z podatku, wynikających z ustawy lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Natomiast od stycznia 2022 r. rozszerzono zakres badania należytej staranności o weryfikację powiązań płatnika z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 updop.
Aby skorzystać z preferencji w podatku u źródła (niższej stawki lub zwolnienia ustawowego), płatnik musi dokonać odpowiedniej weryfikacji. Jednym z warunków, które trzeba zbadać aby dochować należytej staranności jest natomiast status kontrahenta jako rzeczywistego właściciela należności (z ang. beneficial owner).
Problemy zaczynają się już na etapie określenia, czym w ogóle jest należyta staranność w podatku u źródła. Próżno też szukać obiektywnego wzorca zachowania, na którym może oprzeć się płatnik. Organy podatkowe mają w zasadzie dowolność w ustalaniu standardów, które płatnik WHT powinien spełnić, i mogą one być nieproporcjonalnie wysokie. W rezultacie bardzo łatwo zarzucić płatnikowi, że podjęte przez niego działania były niewystarczające, a to z kolei może prowadzić do sporów. Płatnicy są w trudnej sytuacji także z tego powodu, że mają często mniejszą od skarbówki możliwość weryfikacji wymaganych informacji, zwłaszcza na temat podmiotów niepowiązanych. Wszystko to powoduje, że omawiane zagadnienie ciągle budzi bardzo wiele wątpliwości.
BusinessEurope spotkało się dzisiaj z naszymi firmami, aby przedstawić główne założenia projektu dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w obszarze zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Due Dilligence) zaproponowanego przez Komisję Europejską 23 lutego br.
Należyta staranność w podatku u źródła (WHT). Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia „dochowanie należytej staranności”. Z pomocą przychodzi orzecznictwo WSA, a także projekcie objaśnień podatkowych w sprawie zasad poboru podatku u źródła z dnia 19 czerwca 2019 r. opracowane przez resort finansów.
Miesiąc temu oddałam kurtkę skórzaną do renowacji w pralni. Gdy udałam się po odbiór kurtki okazało się, że nie ma jej obecnie na terenie pralni i najprawdopodobniej zaginęła. Uzyskałam informację, że pralnia w takiej sytuacji może zwrócić mi co najwyżej 10 krotność opłaty, którą poniosłam za wykonanie usługi. Takie ograniczenie odpowiedzialności przewiduje regulamin pralni. Zaproponowana przez pralnię kwota jest nieadekwatna do wartości zgubionej rzeczy. Jakie są moje prawa?
Utraciłam kartę płatniczą na skutek kradzieży. Jak przedstawia się w tej sytuacji moja odpowiedzialność co do transakcji dokonanych tą kartą?
Po ostatniej wizycie u kosmetyczki zaczęłam mieć problemy z cerą. Był to zabieg oczyszczania twarzy, który według mnie był wykonany nieprawidłowo. Czy można złożyć reklamację na usługę kosmetyczną?
Strony zawierając umowę zobowiązują się do jej wykonania zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Jeżeli deweloper nie przestrzega warunków umowy, to ponosi za to odpowiedzialność odszkodowawczą. Kupujący musi mieć pewność, że otrzyma nieruchomość, taką na jaką się umawiał.
Umowa zlecenia najczęściej kojarzona jest z umową między pracodawcą a pracownikiem. Jednakże z umową zlecenia mamy do czynienia także, gdy zawieramy umowę ze szkołą językową, z uczelnią wyższą bądź z operatorem telewizji kablowej. W jakiej sytuacji można ją wypowiedzieć?