REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Jaka jest wysokość składek zdrowotnych płaconych w 2024 roku przez przedsiębiorców opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Jakie są podstawy wymiaru tych składek?
Składka na ubezpieczenie zdrowotne dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2024 roku wyniesie 9% podstawy wymiaru składki. GUS podał kwotę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, która stanowi podstawę do obliczenia wymiaru składki na obecny rok.
Od 2023 r. jedyną formą opodatkowania przychodów z najmu prywatnego jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Podatnik nie ma jak wcześniej wyboru: podatek na zasadach ogólnych, a więc wyliczanych z tabeli według skali podatkowej lub ryczałt. Nie musi więc co roku podejmować decyzji o formie opodatkowania najmu.
Ryczałt za grudzień i czwarty kwartał 2023 r. podatnicy po raz pierwszy muszą wpłacić w nowym, krótszym terminie. Trzeba to zrobić do 22 stycznia 2024 r. (termin przesunięty, ponieważ w 2024 r. 20 stycznia przypada w sobotę), a nie do końca lutego - jak było w latach poprzednich.
REKLAMA
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że po wycofaniu lokali z działalności gospodarczej i przekazaniu ich do majątku prywatnego przychód z wynajmu można zaliczyć do przychodów z odrębnego źródła, tj. „najmu prywatnego” i opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że prowizje uzyskane z pośrednictwa w sprzedaży hurtowej mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że przychody ze świadczenia usług kremacji zwłok, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.03.11.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Skala podatkowa, ryczałt czy liniowy? Jak zmienić formę opodatkowania w 2024 roku? W jakich terminach jest to możliwe?
REKLAMA
Ile wynosi składka zdrowotna w 2024 roku? Dla opodatkowanych według skali podatkowej, podatkiem liniowym, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i stosujących kartę podatkową.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że przychód uzyskiwany z wytwarzania protez zębowych ruchomych i stałych może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.
Pracownikowi, który w celach służbowych używa prywatnego samochodu osobowego lub innego pojazdu niebędącego własnością pracodawcy, przysługują należności stanowiące zwrot poniesionych kosztów. Przejazdy można rozliczać przez przyznanie stałego ryczałtowego zwrotu kosztów. Możliwe jest także rozliczanie na podstawie faktycznie przejechanych kilometrów.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą i wybierający przedłużony rok obrotowy mogą odroczyć obowiązek zatrudnienia pracowników, aby spełnić warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że należności otrzymane od kupujących na pokrycie kosztów wysyłki towarów nie stanowią przychodu podatkowego, jeżeli sprzedający działa w imieniu i na rzecz kupującego na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
Krajowa Informacja Skarbowa wyjaśniła, że firma specjalizująca się w naprawie, konserwacji statków oraz instalacjach elektrycznych powinna stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącą 8,5%, a nie 5,5%, jak przypuszczał wnioskodawca.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że przychody z rocznego najmu domków rekreacyjnych można rozliczać jako najem prywatny z opcją ryczałtu ewidencjonowanego.
Praca zdalna – stała i okazjonalna od pół roku funkcjonuje w oparciu o przepisy Kodeksu pracy. Wiele wątpliwości związanych z pracą wykonywaną poza siedzibą firmy zostało wyjaśnionych. Natomiast praktyka pokazuje jak rozstrzygać kwestie takie jak choćby ryczałt za pracę zdalną.
Ryczałt z tytułu najmu, od nadwyżki ponad 100 tys. zł przychodu, wynosi 12,5%. Jednak w przypadku osiągania przychodów z wynajmu przez małżonków obowiązuje limit łączny w wysokości 200 tys. zł, czyli dla każdego małżonka po 100 tys. zł. Limity te będą mały zastosowanie także w 2024 roku.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że otrzymywane przez wynajmującego lokal użytkowy opłaty za refaktury za media powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził możliwość opodatkowania przychodu uzyskanego z najmu majątku osobistego, tj. apartamentów, pokoi gościnnych oraz lokalu użytkowego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług przygotowywania raportów i analiz w informatycznym systemie ERP (sklasyfikowanych według PKWiU 82.19.13.0.) mogą być opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że działalność gospodarcza wnioskodawcy, obejmująca zarządzanie systemami informatycznymi i sprzedaż zestawów prezentowych, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z 3% stawką podatku.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził, że przychody uzyskiwane przez podatnika w 2024 roku w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0) będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że do przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług wynajmu sprzętu bez obsługi, mieszczących się w grupowaniach PKWiU 77.32.10.0 oraz PKWiU 77.39.19.0, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że działalność pośrednictwa w branży fotowoltaicznej, może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że wynagrodzenie earn-out związane ze sprzedażą przedsiębiorstwa powinno być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, proporcjonalnie do przychodu uzyskanego w ramach działalności prowadzonej przez spółkę cywilną, właściwe dla roku podatkowego realizacji transakcji.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że osiągane przez podatnika przychody otrzymywane za pośrednictwem portalu internetowego za umożliwienie pobrania gry i korzystania z gry podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w swojej interpretacji wyjaśnił, że sprzedaż e-booków jest traktowana jako działalność wytwórcza i podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jeśli zrealizowana zostanie obietnica wyborcza jednej z partii, które tworzą teraz koalicję sejmową i rządową, to wszyscy emeryci otrzymujący świadczenia z tytułu osiągnięcia ustawowego wieku emerytalnego, poza dwiema waloryzacjami, dostaną teraz dodatek pielęgnacyjny. To będzie faktycznie podwyżka bowiem obecnie dodatek pielęgnacyjny przysługuje tylko po spełnieniu określonych warunków.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że usługi superwizji, zaliczane do pozaszkolnych form edukacji, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Testerzy oprogramowania, podobnie jak inni przedsiębiorcy, mogą wybierać między kilkoma formami opodatkowania. Jedną z nich jest zryczałtowany podatek dochodowy, który może być atrakcyjny ze względu na swoją prostotę i przewidywalność. Na co tester oprogramowania powinien zwrócić uwagę wybierając stawkę opodatkowania?
W niektórych sytuacjach możliwość opodatkowania ryczałtem jest wyłączona. Takie wyłączenie pojawia się w przypadku świadczenia usług na na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Co na ten temat mówią przepisy?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że przychody uzyskiwane z prowadzenia kwiaciarni jako jednoosobowej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że usługi administracyjne świadczone dla firmy budowlanej (PKWiU 82.11.10.0) mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawi 8,5%.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że lekarz specjalista, który zmienił formę zatrudnienia i zakres obowiązków, wciąż może opodatkować swoje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w roku podatkowym 2023.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że przedszkola i żłobki prowadzone jako jednoosobowa działalność gospodarcza mogą być opodatkowane ryczałtem, pod pewnymi warunkami i zastosowaniem odpowiedniej stawki oraz złożeniem oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji potwierdziła, że przychody uzyskiwane z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.21.10.2 - wykonywanie instalacji elektrycznych, podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że lekarz specjalista, który świadczy usługi medyczne o innym charakterze niż te, które wykonywał podczas swojej rezydentury, może korzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że działalność pośrednictwa w obrocie nieruchomościami podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ale stawka ryczałtu wynosi 15%, a nie 8,5%.
Dyrektor KIS potwierdził, że usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli są przychodem z działalności usługowej w stawce 8,5%.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że usługi informatyczne świadczone przez osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, nie muszą być jednoznacznie klasyfikowane jako „usługi programowania” i mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że wynajem lokali mieszkalnych, wycofanych z działalności gospodarczej i przeniesionych do majątku prywatnego, może zostać opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% do osiągnięcia przychodu w wysokości 100.000 zł oraz 12,5% po przekroczeniu tej kwoty.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu użytkowego nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na cele mieszkaniowe, nawet jeśli całość została przeznaczona na budowę budynku mieszkalnego.
Sprzedaż lokalu użytkowego po likwidacji działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem ewidencjonowanym jest opodatkowana ryczałtem w wysokości 10%. Podatnik nie musi płacić podatku tylko wtedy, gdy do sprzedaży lokalu dojdzie po upływie sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym działalność została zlikwidowana. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
W Dzienniku Ustaw ukazał się jednolity tekst rozporządzenia w sprawie należności z tytułu podroży służbowych pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z form opodatkowania, która pozwala na ustalenie podatku dochodowego w oparciu o stałe stawki procentowe od osiągniętych przychodów. Wybór tej formy opodatkowania wiąże się z koniecznością śledzenia aktualnych stawek i zrozumienia ich kwalifikacji. Poniżej przedstawiamy przegląd tabelaryczny stawek ryczałtu na rok 2024.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że montażu central wentylacyjnych i klimatyzacyjnych nie spełnia kryteriów robót budowlanych zgodnie z definicją ustawy prawo budowlane, dlatego nie może być opodatkowana stawką 5,5%.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% czynszu otrzymywanego na podstawie umowy dzierżawy znaku towarowego oraz zastosowania stawki 12,5% dla kwoty czynszu przekraczającego 100.000 zł.
Jakie będą składki ZUS przedsiębiorcy w 2024 roku? Zgodnie z przyjętymi założeniami projektu budżetu państwa na 2024 r., przeciętne wynagrodzenie wyniesie 7 824 zł. Oznacza to wzrost aż o 12,8 proc. w porównaniu z rokiem 2023. O tyle wzrośnie też wysokość składek ZUS dla firm.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że przychody z działalności postprodukcji ścieżek muzycznych podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że sprzedaż wirtualnych skórek w grach internetowych jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
REKLAMA