Kategorie

Wójt

Czy rada gminy może, w drodze uchwały, upoważnić kierownika jednostki organizacyjnej gminy do realizacji zadania wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu? Czy art. 18 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest przepisem lex specialis wobec art. 39 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym?
Potwierdzenie umowy dzierżawy przez wójta - kiedy jest wymagane? Czy wójt powinien potwierdzać umowę dzierżawy, czy tylko te umowy, w których stronami nie są osoby spokrewnione? Czy wymagane jest prowadzenie rejestru potwierdzanych umów dzierżawy?
Wojewoda w sytuacji kryzysowej zdecyduje, by straże gminne podlegały dowództwu komendanta policji na danym terenie. – To kolejny ruch ograniczający naszą autonomię, który nie ma uzasadnienia – mówią samorządowcy.
Zgodnie z podjętą przez radę uchwałą naszą gminę w związku komunalnym reprezentuje zastępca wójta. W związku z tym proszę o wyjaśnienie, czy skargę mieszkańców na działania zastępcy, jako reprezentanta gminy w tym związku, rozpatrywać powinien wójt czy też rada gminy?
Uznanie za obywatela polskiego tuż przed wyborami, tym bardziej podczas stanu epidemii, powoduje powstanie sytuacji, która przypomina tak zwany paradoks Kota Schrödingera. Z jednej strony decyzją wojewody jest już w Polsce o jednego obywatela więcej, z drugiej – dopiero komisja wyborcza w praktyce ma zadecydować, czy ta osoba jest „prawdziwym” obywatelem i czy będzie mogła zrealizować przewidziane w Konstytucji prawo do głosowania.
Fakt zdobycia przez kandydata na stanowisko urzędnicze największej liczby punktów w postępowaniu konkursowym nie oznacza obowiązku jego zatrudnienia. Organ może dokonać oceny przedstawionych mu kandydatur, w tym zatrudnić osobę, która nie uzyskała najwyższej liczby punktów, a nawet nie zatrudnić żadnego z kandydatów.
Żądanie udostępnienia kserokopii wniosków o zasiedzenie nie podlega realizacji w reżimie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Udostępnieniu podlega jakkolwiek wyciąg działek, które były przedmiotem wniosków o zasiedzenie składanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Senat wystąpił z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą możliwości zawieszenia wójta w czynnościach służbowych wyłącznie przez sąd.
W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności członków zarządów, wspólników lub partnerów w spółkach osobowych, wójtów, burmistrzów, prezydentów itd. Czyli osób z najwyższego kierownictwa, kierującymi i reprezentującymi swe organizacje. To oni mają obowiązek i uprawnienie zajmowania się sprawami kierowanych przez siebie podmiotów i reprezentowania jej. I to oni ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność.
Rada gminy chce podjąć uchwałę w sprawie przyznawania dotacji na inwestycje mające na celu ochronę zasobów wodnych (wykonanie systemów zbierania i gromadzenia wód opadowych). W treści projektu zapisano, że oceną wniosków o przyznanie takich dotacji zajmować się będzie powołana przez wójta komisja. W treści projektu uchwały określono także jej skład (dwóch radnych oraz jeden pracownik urzędu gminy). Czy rada może w uchwale wskazać skład osobowy takiej komisji?
W najbliższą niedzielę planowane są wybory przedterminowe i uzupełniające w dziewięciu miejscowościach w Polsce. Zagrożenia związane z epidemią koronawirusa znacząco ograniczą możliwość udziału w głosowaniu - wskazuje RPO. Osoby poddane kwarantannie nie będą mogły wziąć w nim udziału. Tymczasem Konstytucja mówi o powszechnym charakterze wyborów
Rada gminy chce ustalić wójtowi miesięczny limit przebiegu kilometrów na jazdy lokalne. Czy rada gminy jest do tego uprawniona?
W poniedziałek (30 września) mija termin na przekazanie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Najbliższe dni to zatem ostatni dzwonek na przeprowadzenie zebrań wiejskich w sprawie uchwalenia wniosku.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyniku rozpoznania skargi uznał, iż protokół obrad komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora jednostki (w tym przypadku – publicznego zakładu opieki) stanowi informację publiczną i jako informacja publiczna podlega ujawnieniu na odpowiedni wniosek.
Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może wywołać poważne skutki dla właścicieli nieruchomości. Wyjaśniamy na jakich zasadach gmina dokonuje takiej zmiany.
Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) może upoważnić swojego zastępcę albo zatrudnionego w gminie radcę prawnego do sporządzania testamentów alograficznych?
Jednostką organizacyjną, w której świadczy pracę dyrektor, jest zakład budżetowy. Wszelkie zaś decyzje pracownicze, m.in. ustalenie warunków pracy i płacy, zasady nagradzania względem dyrektora podpisuje wójt. Zważywszy na to, że dyrektor nie może jednocześnie występować w imieniu pracodawcy wobec własnej osoby, role takiego reprezentanta pełni wójt.
Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019r. (IV SAB/Wr 194/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Związku Zawodowego Pracowników Urzędu Miejskiego W. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
Wysokość opłat za posiłki nie ma charakteru komercyjnego, ponieważ do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Poza kosztem tzw. wkładu do kotła, który ponoszą rodzice dzieci, pozostałe wydatki związane z zapewnieniem uczniom wyżywienia powinny być ponoszone przez organ prowadzący szkoły.
Czy po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu wyborczego wójt (burmistrz, prezydent miasta) wybrany w wyborach przeprowadzonych jesienią 2018 r., a skazany prawomocnym wyrokiem sądu na karę grzywny, straci mandat? Czy w takiej sytuacji w gminie powinny się odbyć wybory przedterminowe na to stanowisko?
Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien powiadomić przedsiębiorcę o terminie kontroli, przeprowadzanej na podstawie art. 379 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (kontrola przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska)?
Czy rada gminy może uchwałą upoważnić wójta do zawarcia ugody sądowej, a także upoważnić organ wykonawczy do udzielenia pełnomocnictwa procesowego w imieniu gminy w toczącym się postępowaniu sądowym wskazanemu imiennie adwokatowi?
Chodzi tutaj o sytuację, kiedy trzeba podpisać umowę o dofinansowanie zadania ze środków UE (dodatkowo umowa posiada zabezpieczenie w postaci weksla in blanco). W urzędzie nie powołano zastępcy wójta, a o konieczności podpisania umowy dowiedzieliśmy się w trakcie urlopu wójta, więc nie ma możliwości udzielenia pełnomocnictwa innemu pracownikowi w tym zakresie.
Zmiany w Kodeksie wyborczym podpisane przez Prezydenta. Ustawa ma na celu przede wszystkim usunąć brak spójności przepisów ustawy o pracownikach samorządowych i Kodeksu wyborczego.
W tegorocznych wyborach zmieniła się osoba piastująca urząd wójta. Mamy wątpliwość, w jaki sposób należało potwierdzić nawiązanie z tą osobą stosunku pracy.
Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Samorządy chcą zmian.
Kiedy wójtowi można przyznać nagrodę jubileuszową? W jakiej wysokości naliczane są nagrody? Czy staż pracy przy naliczaniu nagrody ma znaczenie?
Czy wójt może w zarządzeniu ustalić nieodpłatne udostępnienie świetlic wiejskich na spotkania przedwyborcze dla wszystkich zainteresowanych organizowaniem zebrań przedwyborczych?
Czy rada gminy ma obowiązek podjąć uchwałę stwierdzającą złożenie ślubowania przez wójta?
W drugiej turze wyborów samorządowych, które odbyły się 4 listopada 2018 r. wybrano 649 wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W tegorocznych wyborach wybierano 2477 wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
Druga tura wyborów samorządowych odbędzie się 4 listopada 2018 r. W głosowaniu zwycięży kandydat, który otrzyma większą liczbę ważnie oddanych głosów.
Państwowa Komisja Wyborcza podała zbiorcze wyniki wyborów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W 649 gminach i miastach 4 listopada 2018 r. odbędzie się druga tura wyborów samorządowych.
Druga tura wyborów samorządowych odbędzie się 4 listopada 2018 r. Ponowne głosowanie będzie miało miejsce tam, gdzie w pierwszej turze wyborów żaden z kandydatów na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta nie otrzymał odpowiedniej liczby głosów.
Z Wiesławem Gołaszewskim, wójtem gminy Płaska o wyróżnieniu 
w ogólnopolskim programie Symbol Polskiej Samorządności 2018, rozmawia 
Michał Woźniakowski.
Kto został wójtem, burmistrzem, prezydentem? Kto został wybrany do organów stanowiących samorząd terytorialny? Wybory samorządowe już w najbliższą niedzielę 21 października 2018 r. W wyborach samorządowych wybierzemy nie tylko wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale również organy stanowiące samorząd terytorialny.
Pozostało kilka godzin na rejestrowanie kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W dniu 26 września 2018 r. o północy mija termin rejestrowania kandydatów.
W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.
Wybory samorządowe odbędą się w niedzielę 21 października 2018 r. Jak kandydować na wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Kto jest uprawniony do zgłaszania kandydatów i w jakim terminie powinno to nastąpić?
Z Elżbietą Krajewską, wójtem pomorskiej gminy Sadlinki rozmawia Dariusz Brombosz.
Zdaniem Wojewody Dolnośląskiego obniżenie wynagrodzenia wójta powinno nastąpić z zachowaniem okresu wypowiedzenia.
Przepisy Kodeksu wyborczego oraz ustawy o pracownikach samorządowych są ze sobą sprzeczne. O ile bowiem pierwsza ustawa umożliwia start w wyborach na wójta osobom skazanym na inną niż pozbawienie wolności karę, o tyle przepisy drugiej nie pozwalają na nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy z osobą skazaną prawomocnie na jakąkolwiek karę.
Na początku kwietnia 2018 r. mogliśmy usłyszeć deklaracje znacznej obniżki wynagrodzeń parlamentarzystów oraz wyznaczenie nowych, niższych limitów wynagrodzeń dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 15 maja br. rząd przyjął nowe rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Załączniki do rozporządzenia przewidują średnio 20-proc. obniżkę limitów wynagrodzeń zasadniczych osób pełniących funkcje zarządzające w samorządzie. Obniżka nastąpi jednak dopiero od 1 lipca 2018 r.
Przepisy nie przewidują szczególnych kompetencji nadzorczych wojewody w sprawach związanych z ustaleniem wynagrodzenia wójtów.
Od 1 lipca 2018 r. będą obowiązywały zmiany w wysokości wynagrodzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Pensje osób zarządzających w samorządach zostaną obniżone o dwadzieścia procent.
Zdaniem WSA w Poznaniu uchwała rady gminy w sprawie kierunków działania wójta winna mieć wyłącznie charakter programowy (intencyjny). Wyrokiem z dnia 8 marca 2018 roku (sygn. IV SA/Po 1053/17) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził w całości nieważność uchwały jednej z wielkopolskich rad miast w sprawie ustanowienia kierunków działania prezydenta miasta dotyczących powstania na terenie miasta hali widowiskowo-sportowej.
Obniżenie pensji ma dotyczyć nie tylko posłów, ale również wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Ile będzie zarabiał wójt (burmistrz, prezydent miasta)? Co się zmieni w ustawie o pracownikach samorządowych?
Gospodarka nieruchomościami stanowi jedno z najważniejszych zadań własnych gminy. Jej prowadzenie ustawodawca powierzył zarówno organowi wykonawczemu, jak i stanowiącemu, przypisując każdemu z nich odrębny zakres kompetencji w tym zakresie. Wójt i rada muszą tego podziału ściśle przestrzegać, aby dokonywane przez organy czynności mogły być ważne.
Rolę zarządcy w gminie pełni wójt. Odpowiedzialny jest za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej oraz efektywnej kontroli zarządczej. Wójt jest odpowiedzialny za zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach realizacji zamówień publicznych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w postanowieniu z dnia 7 marca 2017 r., uznał że bezczynność rady gminy w zakresie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Czy wymagane jest przy zawieraniu umów sprzedaży nieruchomości gminnych działanie w imieniu gminy pełnomocnika w rozumieniu art. 95 kc, czy też za konieczne należy uznać działanie upoważnionego pracownika urzędu wraz z zastępcą burmistrza – w trybie art. 46 ust. 1 u.s.g.?