REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

41,11 zł za godzinę - taką wysokość ekwiwalentu dopuszczają przepisy. Jednak gminy wolą płacić mniej. Czy do kieszeni ratowników trafią w 2024 r. podwyżki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
OSP strażak ratownik ekwiwalent gmina
41,11 zł za godzinę - taką wysokość ekwiwalentu dopuszczają przepisy. Jednak gminy wolą płacić mniej. Czy do kieszeni ratowników trafią w 2024 r. podwyżki?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek 2024 roku to czas, gdy rady gmin podejmą nowe uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu dla strażaków ratowników. Ich wysokość ma szansę ulec podwyższeniu. Nie należy jednak spodziewać się rewolucji – samorządy w podejmowanych uchwałach rzadko zbliżają się do maksymalnej wysokości ekwiwalentu dopuszczanej przez ustawodawcę (41,11 zł – taka kwota obowiązuję do 9 lutego 2024 r.).

Kto decyduje o wysokości ekwiwalentu dla strażaków ratowników OSP?

O wysokości ekwiwalentu dla strażaków ratowników działających na terenie danej gminy decyduje jej rada. Wysokość tę należy ustalać nie rzadziej niż raz na 2 lata. Poprzednie uchwały ekwiwalentowe były podejmowane w pierwszej połowie 2022 r., a to oznacza, że początek 2024 r. to czas na podjęcie kolejnych. Jednocześnie jest to czas na naprawienie błędów, które w 2022 r. zostały popełnione w ogromnej ilości uchwał i stanęły na przeszkodzie wypłatom ekwiwalentów. Trzeba też pamiętać o tym, że po 2022 r. przepisy ustawowe dotyczące ekwiwalentów po raz kolejny uległy zmianie – istnieje więc ryzyko popełnienia nowych błędów.
Podstawą wypłaty strażakom ratownikom OSP ekwiwalentu są przepisy ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. i wywołała wiele zamieszania zarówno w radach gmin, jak i wśród druhów OSP. Jakby tego było mało, ustawodawca zapomniał o konieczności wprowadzenia przepisów przejściowych, co doprowadziło do powstania półrocznego okresu, w którym podejmowane na starej podstawie prawnej uchwały już wygasły, a nowych rady gmin nie zdążyły jeszcze podjąć. Problemowi próbowano zaradzić przyspieszając w samorządach prace nad nowymi uchwałami, co w wielu przypadkach dało efekt odwrotny od zamierzonego – uchwały zawierały wiele błędów i były masowo kwestionowane przez organy nadzorcze. Bałagan, który w tym zakresie panował sprawił, że w wielu gminach błędy nie zostały wyłapane. W 2024 r. nadszedł czas na to, by je wyeliminować. To jednak może nie być łatwe, bo przepisy ponownie zostały znowelizowane. I choć celem tych zmian było naprawienie błędów, które powstały na początku 2022 r. i poruszyły środowisko ochotniczych straży pożarnych, to w praktyce ustawodawca głównie obciążył samorządy kolejnymi obowiązkami.

REKLAMA

41,11 zł za godzinę – tej kwoty nie może przekroczyć ekwiwalent uchwalony przez radę gminy

Od 1 stycznia 2022 r. wysokość ekwiwalentu ustala, nie rzadziej niż raz na 2 lata, właściwa rada gminy w drodze uchwały. Nie może ona przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego. Przeciętne wynagrodzenie w trzecim kwartale 2023 r. wyniosło 7194,95 zł. Oznacza to, że do czasu ogłoszenia kolejnego komunikatu dot. jego wysokości w czwartym kwartale 2023 r., wysokość ekwiwalentu wskazana w uchwałach rad gmin nie może przekroczyć kwoty 41,11 zł. W praktyce, uchwalane przez samorządy kwoty nie zbliżają się do górnej granicy określonej przez ustawodawcę. Dla przykładu, z podjętych już przez rady gmin uchwał na nowy dwuletni okres wynikają następujące kwoty: 
1) za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, a także brał udział w zabezpieczaniu obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym planie ratowniczym (miejskim) – 30 zł (Duszniki Zdrój), 20 zł (Węgliniec), 35 zł (Karpacz), 35 zł (Gmina Żórawina), 20 zł (Miasto i Gmina Bogatynia);
2) za udział w szkoleniu lub ćwiczeniu – 15 zł (Duszniki Zdrój), 10 zł (Węgliniec), 20 zł (Karpacz).
Warto pamiętać, że wskazane kwoty to należność za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej lub gotowości do wyjazdu w celu realizowania zadań, bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny, a w przypadku kandydata na strażaka ratownika OSP – za każdą rozpoczętą godzinę szkolenia.

Wysokość ekwiwalentu dla strażaków ratowników ustala rady gminy, ale to jeszcze za mało, żeby wypłacić pieniądze

To rada gminy ustala wysokość ekwiwalentu przysługującego m.in. strażakom ratownikom OSP. Jednak żeby doszło do jego wypłaty, niezbędne jest także określenie trybu, w jakim ma to nastąpić. Jednak takiego upoważnienia rada gminy już od ustawodawcy nie dostała, a więc nie ma podstaw do tego, by w podejmowanej uchwale określiła w jakimkolwiek zakresie zasady wypłaty ekwiwalentu. Radom nie wolno wskazywać w uchwałach, że np. podstawą wypłaty ekwiwalentu będzie imienna lista sporządzana przez dowódcę akcji albo że wypłata ekwiwalentu nastąpi po przedłożeniu burmistrzowi wykazu imiennego członków i czasu trwania akcji ratunkowej lub szkolenia pożarniczego (por. rozstrzygnięcia nadzorcze: Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z 7 marca 2022 r., nr 32/2022; Wojewody Lubelskiego z 28 lutego 2022 r., nr PN-II.4131.54.2022)
Uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa wykonuje wójt, co wynika wprost z art. 30 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.). To do jego zadań należy w szczególności określanie sposobu wykonywania uchwał. Co za tym idzie, to on decyduje o zasadach wypłaty ekwiwalentu pieniężnego strażakom ratownikom (patrz: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 4 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Sz 848/11).

Podstawa prawna
art. 15 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 194 ze zm.)
art. 30 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.)

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wybory prezydenckie 2025 coraz bliżej. Sprawdź, jak głosować poza miejscem zamieszkania. Nie przegap terminów!

Już 18 maja odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Jeśli w dniu głosowania nie będziesz w swoim miejscu zameldowania, masz jeszcze kilka dni, by złożyć odpowiednie wnioski. Wyjaśniamy, jak zagłosować korespondencyjnie, przez pełnomocnika lub w innym lokalu – i do kiedy trzeba to załatwić.

Zmiany w urlopach: 2 dni wolne na 1 dziecko, 3 na 2 dzieci, 4 na 3 dzieci, 5 na 4 dzieci, a za odmowę udzielenia – 30 tys. zł kary dla pracodawcy

Na 1 dziecko – 2 dni wolne, na 2 dzieci – 3 dni wolne, na 3 dzieci – 4 dni wolne, a na 4 i więcej – 5 dni wolne, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

REKLAMA

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

Powstaje kompletnie nowa gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód: tylko czy będą chętni [PROJEKT skierowany do stałej komisji]

Powstaje kompletnie nowa gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód - podkreśla Łukasz Krasoń. Jednak czy będą chętni na tą specyficzną i wymagającą dużego wysiłku psychicznego i fizycznego pracę?: Nie wiadomo też jak będzie z wynagrodzeniem, a nie wydaje się, żeby byli chętni do tej pracy tylko za minimalną krajową.

Donald Trump spotkał się z Karolem Nawrockim w Gabinecie Owalnym Białego Domu. "You will win"

Prezydent Stanów Donald Trump spotkał się w czwartek 1 maja 2025 r. z kandydatem na prezydenta RP Karolem Nawrockim - podał Biały Dom. Nawrocki relacjonował, że D. Trump przepowiadał mu wygraną w wyborach.

7 lat ważności części orzeczeń o niepełnosprawności i inne zmiany. Nowelizacja rozporządzenia dot. orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

W dniu 30 kwietnia 2025 r. opublikowano projekt rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Celem tej nowelizacji jest doprecyzowanie zasad wydawania orzeczeń o niepełnosprawności oraz o stopniu niepełnosprawności, a także wydłużenie okresów ważności tych orzeczeń. Co się dokładnie zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

REKLAMA