REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania techniczne 2025 – nowa stawka od września. Ile zapłacą kierowcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Badania techniczne 2025 – nowa stawka od września. Ile zapłacą kierowcy?
Nowe opłaty za badania techniczne pojazdów – sprawdź ile teraz zapłacisz
Media

REKLAMA

REKLAMA

Od września 2025 roku kierowcy w Polsce zapłacą więcej za obowiązkowe badania techniczne pojazdów. Stawka za samochód osobowy wzrośnie z 98 zł do 149 zł. To pierwsza podwyżka od ponad 20 lat. Wyjaśniamy, dlaczego wprowadzono zmianę i jakie reformy planuje jeszcze Ministerstwo Infrastruktury.

rozwiń >

Nowe stawki opłat za badania techniczne pojazdów – zmiany po 20 latach

Od ponad dwóch dekad kierowcy w Polsce płacili za badanie techniczne samochodu osobowego niezmienną stawkę – 98 zł. Była to jedna z najniższych opłat w całej Unii Europejskiej. W momencie jej wprowadzenia kwota ta była jeszcze w miarę dopasowana do średnich zarobków w kraju i odpowiadała ówczesnym realiom gospodarki.

REKLAMA

REKLAMA

Dziś jednak, po latach wzrostu kosztów życia, inflacji i podwyżek cen usług, 98 zł stało się zupełnie nieadekwatne – to kwota, która nie pokrywa już faktycznych wydatków ponoszonych przez stacje kontroli pojazdów. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt zmian, mający dostosować opłaty do obecnych warunków rynkowych.

Badania techniczne pojazdów – stare i nowe stawki

Rodzaj pojazdu

Dotychczasowa opłata (zł)

Proponowana opłata (zł)

Uwagi

Samochód osobowy

98 zł

149 zł

najczęstsze badanie w Polsce

Motocykl / motorower

62 zł

93 zł

obejmuje jednoślady

Samochód ciężarowy do 3,5 t

98 zł

149 zł

jak w przypadku osobowych

Samochód ciężarowy powyżej 3,5 t

153 zł

233 zł

obejmuje pojazdy dostawcze i cięższe

Autobus

199 zł

299 zł

badanie zależne od liczby miejsc

Ciągnik rolniczy

63 zł

95 zł

dotyczy pojazdów rolniczych

Przyczepa lekka (do 750 kg)

41 zł

62 zł

-

Przyczepa ciężka (powyżej 750 kg)

153 zł

233 zł

-

Pojazd uprzywilejowany (np. karetka, straż)

50% stawki

50% nowej stawki

ulga ustawowa pozostaje

Badanie po wypadku / kolizji

94 zł

141 zł

dodatkowe sprawdzenie stanu technicznego

Sprawdzenie instalacji gazowej (LPG/CNG)

63 zł

95 zł

doliczane do podstawowego badania

Co oznaczają nowe stawki?

  • Podwyżka obejmie wszystkie grupy pojazdów, nie tylko auta osobowe.
  • Największe różnice odczują właściciele ciężarówek, autobusów i flot firmowych.
  • Dla samochodów osobowych i dostawczych stawka wzrośnie o 51 zł.
  • System ma zostać uszczelniony, a w przyszłości opłaty będą automatycznie waloryzowane np. o inflację.

Dlaczego zmieniają się opłaty za badania techniczne?

Problem braku waloryzacji stawek był od lat podnoszony przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz samych właścicieli stacji kontroli pojazdów. Minister Agnieszka Majewska, czy Rzecznik MŚP, wielokrotnie byli informowani, o tym, że obecne stawki nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów prowadzenia badań technicznych.

W odpowiedzi na te postulaty Ministerstwo Infrastruktury przygotowało nowelizację rozporządzenia, która zakłada podwyżkę opłaty za badanie techniczne samochodu osobowego z 98 zł do 149 zł.

REKLAMA

Polska na tle Unii Europejskiej

Wysokość opłat w Polsce należy obecnie do najniższych w Europie. Dla porównania w wielu krajach UE koszt badania technicznego przekracza równowartość 200 zł, a w niektórych sięga nawet 300–400 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według ministra infrastruktury Stanisława Bukowca zmiana ma charakter urealnienia kosztów, a nie dodatkowego obciążenia dla kierowców.

Reforma systemu badań technicznych

Ministerstwo podkreśla, że proponowana nowelizacja rozporządzenia to rozwiązanie przejściowe. Równolegle trwają prace nad zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym, które wprowadzą kompleksową reformę systemu badań technicznych.

Planowane zmiany obejmują m.in.:

  • uszczelnienie systemu badań technicznych i nadzoru nad stacjami kontroli,
  • nowy system szkolenia diagnostów,
  • cyfrową dokumentację badań,
  • w przyszłości – automatyczną waloryzację stawek, powiązaną z obiektywnym wskaźnikiem ekonomicznym (np. inflacją).

Jak zmiany wpłyną na kierowców i przedsiębiorców?

Podwyżka będzie dotyczyć wszystkich właścicieli pojazdów, zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą z wykorzystaniem floty aut.

Z jednej strony oznacza to wyższe koszty dla posiadaczy pojazdów, z drugiej bardziej sprawiedliwy poziom opłat dla stacji kontroli pojazdów, które od lat borykają się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności.

Rzecznik MŚP – rola w procesie zmian

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców od lat działa na rzecz wyrównania interesów w tym obszarze. Jako niezależny organ ochrony prawa, wspiera przedsiębiorców, monitoruje przepisy i interweniuje, gdy istnieją bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Jak podkreślono w komunikacie, prace nad reformą badań technicznych to efekt wieloletnich wystąpień i dialogu prowadzonego przez Rzecznika MŚP z administracją publiczną.

Podsumowanie

Po ponad 20 latach stawki za badania techniczne pojazdów w Polsce mają zostać dostosowane do obecnych realiów. Podwyżka z 98 zł do 149 zł jest pierwszym krokiem w kierunku głębszej reformy systemu, która obejmie także zmiany prawne, nowy nadzór nad stacjami i system szkolenia diagnostów.

Dla kierowców oznacza to wyższe koszty corocznego badania, ale dla rynku stacji kontroli, szansę na stabilne funkcjonowanie i lepszą jakość usług.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Nowe świadczenie 1000 plus miesięcznie na drugie (również dorosłe) dziecko dla każdego, jeżeli rodzina nie przekracza 280 tys. zł dochodu rocznie. Powszechny sprzeciw samorządów, bo nie przyniesie wzrostu dzietności, a pogłębi kryzys finansowy

„Szacuje się, że w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie” – poinformowała Kancelaria Prezydenta, po podpisaniu przez Karola Nawrockiego, w dniu 8 sierpnia br., projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który został następnie wniesiony przez Prezydenta do Sejmu. Świadczenie ma być skierowane do osób z co najmniej dwójką dzieci (również już dorosłych – jeżeli będą spełniać określone w ustawie warunki), które nie przekraczają poziomu dochodów 140 tys. zł rocznie na małżonka, czyli 280 tys. zł rocznie na rodzinę. Wprowadzenie nowego wsparcia budzi jednak powszechny sprzeciw samorządów, w opinii których – „nie przyniesie ono wzrostu dzietności, a uszczupli dochody publiczne”, doprowadzając do kryzysu finansowego w gminach.

Prawie 5 tysięcy złotych dla każdego. Staż pracy nie ma znaczenia. Pracodawca musi pieniądze wypłacić. Czy wiecie o tej zmianie w przepisach?

4806 zł brutto. Tyle od stycznia ma wynosić płaca minimalna w Polsce. „Dużo czy mało?” – pytanie wydaje się retoryczne. Bo choć to o 140 zł więcej niż obecnie, nikt nie ma wątpliwości: tej podwyżki nie da się nazwać ani odważną, ani satysfakcjonującą. Nie takiego ruchu oczekiwali związkowcy. Nie takiej decyzji chcieli pracodawcy.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

Oni nie muszą brać wolnego. I bez tego mają długi weekend. Sprawdź, czego nie uda ci się załatwić 10 listopada

Listopad rozpoczął się długim weekendem. Układ kalendarzowy roku sprawił, że wielu pracowników 10 listopada zostanie w domach i odda się relaksowi, zamiast pracy. Niektórzy wykorzystają w tym celu 1 dzień urlopu, inni nie będą musieli tego robić.

MEN bez danych o absencjach uczniów. Resort planuje centralny e-dziennik

Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. młodzieży przedstawiciele MEN przyznali, że resort nie ma szczegółowych danych o absencjach uczniów. Ministerstwo analizuje stworzenie centralnego, bezpłatnego e-dziennika.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

800 zł mniej za prąd rocznie. Prezydent Karol Nawrocki pokazał projekt ustawy Tani prąd – 33%

Nawrocki dotrzymał obietnicy? Prezydent zaprezentował ustawę Tani prąd – 33%, która ma zmniejszyć rachunki za energię nawet o 800 zł rocznie. Z ulgi skorzystają miliony Polaków, a reforma ma objąć wszystkie gospodarstwa domowe. Dokument trafi do Sejmu, a prezydent zapewnia, że to realna obniżka kosztów życia i koniec z dodatkowymi opłatami na rachunkach. Sprawdź, czy Ty też zapłacisz mniej.

REKLAMA