REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

100 miliardów zł rocznie? Ekspert ostrzega: plany podatkowe prezydenta Nawrockiego mogą rozbić budżet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
100 miliardów zł rocznie? Ekspert ostrzega: plany podatkowe prezydenta Nawrockiego mogą rozbić budżet
100 miliardów zł rocznie? Ekspert ostrzega: plany podatkowe prezydenta Nawrockiego mogą rozbić budżet
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Plany podatkowe prezydenta Karola Nawrockiego mogą kosztować państwo nawet 100 miliardów złotych rocznie – ostrzega ekonomista Michał Myck z CenEA. Zerowy PIT dla rodzin, wyższa kwota wolna i obniżka VAT mają dać ulgę podatnikom, ale mogą zderzyć się z ambitnymi wydatkami inwestycyjnymi.

rozwiń >

Zapowiedzi prezydenta Karola Nawrockiego, obejmujące szeroki pakiet ulg podatkowych dla rodzin z dziećmi, zmiany w podatku VAT oraz podwyższenie kwoty wolnej od podatku, mogą oznaczać gigantyczne koszty dla finansów państwa. Według szacunków Michała Mycka z Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA, które przedstawił w rozmowie z Polską Agencją Prasową, całkowity koszt tych propozycji mógłby sięgnąć nawet 100 miliardów złotych rocznie. Ekonomista ocenia, że tak duże obniżenie dochodów budżetu jest nie do pogodzenia z innymi deklaracjami prezydenta dotyczącymi ambitnych programów inwestycyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zerowy PIT i podwyższenie progu – dla kogo największe zyski?

Myck zwrócił uwagę, że już sama ulga w postaci zerowego PIT dla rodzin wychowujących co najmniej dwójkę dzieci, obowiązująca do progu 140 tysięcy złotych, mogłaby kosztować prawie 16 miliardów zł rocznie. Wlicza się w to również poszerzenie możliwości korzystania z ulg prorodzinnych przez przedsiębiorców rozliczających się w innych formach niż według skali podatkowej. Do tego dochodzi zapowiedź prezydenta dotycząca podniesienia progu do 140 tysięcy złotych dla wszystkich rozliczających się według skali, co – jak zaznacza ekspert – podniosłoby koszty o kolejne trzy miliardy złotych.

Prezydent proponuje jednak również podniesienie progu do 140 tys. zł dla wszystkich rozliczających się według skali, co dodatkowo podniosłoby koszty tego pakietu o kolejne 3 mld zł rocznie” – powiedział PAP Michał Myck z CenEA.

Bogaci zyskają najbardziej – ogromne dysproporcje

Według niego, w praktyce na tych zmianach w podatku dochodowym w największym stopniu skorzystaliby podatnicy najlepiej zarabiający. „Według naszych szacunków, po zmianach w przypadku rodzin, w których oboje rodzice zarabiają po 20 tys. zł miesięcznie, korzyści wyniosłyby ponad 5200 zł miesięcznie – to ponad sześciokrotnie więcej w porównaniu do wsparcia w ramach 800+. Z kolei korzyści rodziny z dwójką i trójką dzieci, w których oboje rodzice zarabiają płacę minimalną, wyniosłyby nieco ponad 300 zł miesięcznie. Te dysproporcje są zatem olbrzymie” – zaznaczył ekspert.

REKLAMA

W jego opinii polski system wsparcia rodzin jest obecnie „płaski”, co oznacza, że zarówno rodziny najbiedniejsze, jak i najbogatsze, otrzymują porównywalne kwoty wsparcia, zależne niemal wyłącznie od liczby i wieku dzieci. Tymczasem w wielu krajach Unii Europejskiej większa pomoc trafia do tych rodzin, które mają niższe dochody. Zmiany proponowane przez prezydenta miałyby więc, zdaniem Mycka, efekt odwrotny – najwięcej zyskaliby ci, którzy i tak mają najwięcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie kwoty wolnej i obniżka VAT – cena to miliardy

Nawrocki zapowiedział również podniesienie kwoty wolnej od podatku z obecnych 30 tysięcy złotych do 60 tysięcy złotych, co było jedną z kluczowych obietnic wyborczych Koalicji Obywatelskiej. Jak wylicza Myck, koszt takiego rozwiązania to około 45–55 miliardów złotych rocznie. Ekonomista zauważa, że łączny koszt pakietu prezydenckiego wraz z podwyżką kwoty wolnej byłby niższy niż suma kosztów wprowadzenia tych rozwiązań oddzielnie, jednak wciąż oznaczałby wydatki na poziomie około 70 miliardów złotych rocznie.

Do tego dochodzą skutki planowanej przez prezydenta obniżki głównej stawki VAT z 23 do 22 procent, które – jak mówi ekspert – oznaczałyby „kilkadziesiąt miliardów zł” mniej w budżecie. W sumie daje to właśnie szacunkową kwotę około 100 miliardów zł rocznie mniej w dochodach państwa.

„Nie można zrobić i jednego, i drugiego”

Zmiana w stawce VAT to powrót do poziomu sprzed 2011 roku, kiedy to podwyżka z 22 do 23 procent miała być rozwiązaniem tymczasowym. Jednak kolejne rządy odwlekały decyzję o jej cofnięciu. Od 2024 roku obowiązuje reguła, że stawka 23 procent jest utrzymywana, jeśli wydatki na obronność przekraczają 3 procent PKB. „Dziwi mnie bardzo brak spójności w wypowiedziach prezydenta w odniesieniu do ogólnego pakietu gospodarczego – z jednej strony chciałby on ambitnych programów inwestycyjnych i obronnych, na które należałoby przeznaczyć dziesiątki miliardów zł, a z drugiej mobilizuje rząd do zmian w podatkach, które o dziesiątki miliardów zł rocznie obniżają dochody budżetu państwa. Nie można zrobić i jednego, i drugiego” – podkreślił Michał Myck.

Ekspert zwraca uwagę, że utrzymanie ambitnych programów rozwojowych wymaga stabilnych i wysokich dochodów państwa. Jeśli Polska ma inwestować w obronność, infrastrukturę, nowe technologie oraz oferować wysokiej jakości usługi publiczne, nie można równocześnie ograniczać dochodów budżetowych w tak dużej skali. „Zwłaszcza jeśli deficyt budżetu i dług publiczny są na takim poziomie, jak obecnie” – zaznaczył.

Plan 21 – obietnice kontra realia finansowe

W kampanii wyborczej prezydent Karol Nawrocki promował swój program „Plan 21”, który poza zmianami w podatkach obejmuje obniżenie rachunków za prąd o 33 procent, zatrzymanie unijnego Zielonego Ładu, wsparcie rolnictwa i budownictwa mieszkaniowego oraz realizację ogromnych projektów inwestycyjnych, takich jak Centralny Port Komunikacyjny, elektrownie jądrowe, rozwój portów i „stref inwestycyjnych”. Prezydent podkreślał również znaczenie utrzymania polskiego złotego i powołania Funduszu Rozwoju Technologii Przełomowych. Problem w tym, że każdy z tych punktów wymaga dużych nakładów finansowych, a jednoczesne wprowadzenie tak szerokich ulg i obniżek podatków może skutecznie uniemożliwić realizację zapowiadanych inwestycji.

Niskie, proste i prorodzinne podatki – podatkowy kontrakt Karola Nawrockiego

Podwyższenie II progu podatkowego to jeden z filarów „Planu 21”, ogłoszonego przez Karola Nawrockiego w marcu podczas konwencji w Szeligach pod Warszawą. Podobnie jak zerowy PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci, ma służyć wzmocnieniu polskiej klasy średniej i wsparciu rodzin. A oto cały plan podatkowy Karola Nawrockiego, zamieszczony na stronie https://karolnawrocki2025.pl/podatki/:

Tama przed podwyżką podatków

Nie podpiszę ustaw podnoszących podatki dla Polaków!

Obniżka VAT do 22%

Pierwszego dnia urzędowania 6 sierpnia 2025 r., złożę projekt ustawy obniżającej podstawową stawkę VAT z 23% do 22%

Pakiet „Niższe i prorodzinne podatki”

Również 6 sierpnia 2025 r. złożę do Sejmu projekty ustaw zawierające następujące rozwiązania:

  • PIT 0% dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci - zwolnienie z podatku dochodowego do 140 tysięcy zł dochodu rocznie dla każdego rodzica wychowującego co najmniej 2 dzieci (małoletnich, niepełnosprawnych lub uczących się do 25. roku życia).
  • Korzyści z ulg prorodzinnych dla przedsiębiorców – ulgi podatkowe obejmą także przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym (19%) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
  • Podwyższenie II progu podatkowego – podwyższenie drugiego progu do 140 000 zł.
  • Likwidacja podatku Belki – zniesienie podatku od zysków kapitałowych do 140 000 zł dochodu rocznie.
  • Sprawiedliwa waloryzacja emerytur Waloryzacja emerytur minimum o 150 zł i zawsze powyżej wskaźnika inflacji.

Konstytucyjna ochrona przed podatkiem katastralnym

Zaproponuję wpisanie do Konstytucji RP zasady zakazującej wprowadzenia podatku katastralnego od mieszkań i domów polskich rodzin.

Konstytucyjna gwarancja dziedziczenia bez podatku

Zaproponuję wpisanie do Konstytucji RP zasady dziedziczenia majątku z pokolenia na pokolenie bez podatku.

„Budżetowy pancerz” – ochrona finansów publicznych

Złożę projekt ustawy „Budżetowy pancerz” zapewniający skuteczną ochronę budżetu państwa przed nadużyciami. Ukróci to działalność mafii VAT-owskich oraz innych grup wyłudzających publiczne pieniądze. Z ostatnich danych Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że znowu po 8 latach dramatycznie spadają wpływy podatkowe. Pracownicy KAS alarmują, że Polsce grozi przez to zapaść finansów publicznych. Trzeba to powstrzymać!

Prezydent RP Karol Nawrocki

PAP

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 2026 roku zmieniają się zasady ogrzewania domów. Kary idą w grube tysiące złotych

Jesienne chłody rozgościły się już na dobre, a wraz z nimi ruszył nowy sezon grzewczy. To także początek kolejnej odsłony antysmogowej ofensywy. Związane z tym restrykcyjne przepisy obowiązują już w wielu regionach. Każdy z samorządów przyjął własną uchwałę. Tym, co je łączy jest dyktowany unijnymi regulacjami zakaz używania starych pieców na węgiel.

Od 240 zł do 960 zł za pomoc radcy prawnego z urzędu od 1 stycznia 2026 r. Zmiany dotyczą tej grupy spraw

Radca prawny z urzędu po 1 stycznia 2026 r. weźmie za sprawy z zakresu prawa rodzinnego od 240 zł do 960 zł. Są nowe stawki kosztów pomocy prawnej. Sprawdź za co, ile zapłacisz w 2026 r.

Bon ciepłowniczy 2025: 500, 1000 albo 1750 zł. Wnioski od 3 listopada

Już 3 listopada 2025 r. gminy zaczną przyjmowanie wniosków o bony ciepłownicze za okres od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. Drugi nabór wystartuje na początku przyszłego roku. Czym jest bon ciepłowniczy i ile wynosi? Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać takie wsparcie? Kiedy można spodziewać się wypłaty środków?

Możesz to zrobić na swojej działce do końca lutego 2026 - potem wchodzą ograniczenia

Jak doskonale wiemy, prawo własności nie zawsze oznacza dowolność i pełną swobodę działania, nawet na swoim własnym terenie. Przepisy wprowadzają liczne ograniczenia, w których trudno się odnaleźć. Tak jest i w omawianym poniżej przypadku wykonywania specyficznych prac na własnej działce.

REKLAMA

Rewolucja w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2026 r. Okresy prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania pracy na podstawie umów zleceń oraz umów agencyjnych będą wliczały się do stażu pracy

Karol Nawrocki podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Czy pracowników i pracodawców czekają rewolucyjne zmiany? Jak się okazuje nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni?

4 134 zł miesięcznie bez komisji, na której „po raz kolejny trzeba udowadniać swoją niepełnosprawność”, aby otrzymać świadczenie. Koniec z niepotrzebnym narażaniem na stres oraz „punktowaniem i podważaniem niepełnosprawności”

4 134 zł miesięcznie, czyli świadczenie wspierające w najwyższej dopuszczalnej ustawowo wysokości, bez konieczności uczestniczenia w procedurze ustalania poziomu potrzeby wsparcia przez osoby legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym, które są niezdolne do samodzielnej egzystencji, aby nie „narażać ich na stres związanych z dodatkowymi komisjami lekarskimi, na których kolejny raz muszą udowadniać swoją niepełnosprawność” – to postulat, który trafił niedawno na biurko Prezydenta.

Najpierw 65 lat i 11 miesięcy, a następnie 67 lat dla obu płci. Nowy wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn jest wprowadzany stopniowo

Sytuacja demograficzna w Europie osiągnęła poziom krytyczny. Starzejące się społeczeństwo stawia poważne wyzwania przed systemami emerytalnymi. W 2024 roku dotacja z budżetu państwa dla ZUS wzrosła o ponad 25%, a na jego wsparcie państwo przeznacza już 7% PKB. Czy Polska, wzorem innych krajów, powinna podnieść i zrównywać wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn?

Przedsiębiorcy trafią przez to pod lupę skarbówki. Fiskus sprawdzi każdą firmę

Na razie to dobrowolne, ale już w przyszłym roku stanie się obowiązkiem. Żaden przedsiębiorca już nie ucieknie przed e-fakturowaniem. Czemu służą te zmiany? Z jednej strony e-faktury mają ułatwić prowadzenie firmy - przyspieszyć obieg dokumentów i skrócić czas rozliczeń. Z drugiej – dają fiskusowi wgląd w każdą transakcję niemal w czasie rzeczywistym, co ma ograniczyć wyłudzenia VAT i zmniejszyć lukę podatkową.

REKLAMA

Osoby niepełnosprawne i ich rodziny: Dlaczego nam to robicie? Komisje orzecznicze uzdrawiają

PZON: Przez 10 lat stopień znaczny niepełnosprawności. I nagle w 2025 r. cudowne ozdrowienie. Stan zdrowia bez zmian osoby niepełnosprawnej, ale orzeczenia o znacznym stopniu już nie. W mojej ocenie (być może mylnej) narasta problem „cudownych” ozdrowień dzieci i młodych ludzi obciążonych zespołem Aspergera. To samo dotyczy autyzmu. Chodzi o to, że PZON zmieniły praktykę orzeczniczą. Przy niezmienonym stanie zdrowia 10-latek otrzymywał znaczny stopień niepełnosprawności, a dziś już tak nie jest (drugi wariant takiej sytuacji to zabranie z orzeczenia pkt 7 i 8). Wczoraj był stopień znaczny niepełnosprawności i świadczenie pielęgnacyjne. Dziś cudowne uzdrowienie i nie ma znacznego stopnia niepełnosprawności.

Czy, gdyby Tato wystąpił po świadczenie wspierające, to czy ja nadal mogłabym otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne, jak dotychczas?

Założeniem obecnego systemu wspierania osób niepełnosprawnych jest wygaszenie świadczenia pielęgnacyjnego (starego) dla opiekunów niepełnosprawnych osób dorosłych. Tylko osoby dorosłe mogą otrzymać świadczenie wspierające. Więc osoba niepełnosprawna (dorosła) składając wniosek o świadczenie wspierające "zabiera" np. swojej córce świadczenie pielęgnacyjne (stare). Nowe świadczenie pielęgnacyjne jest tylko dla opiekunów opiekujących się dziećmi do 18. życia (które nie mają prawa do świadczenia wspierającego).

REKLAMA