REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF od 2026 roku obowiązkowy. Co z działalnością nierejestrowaną i brakiem NIP?

KSeF a działalność nierejestrowana: czy brak NIP Cię wyklucza?
KSeF a działalność nierejestrowana: czy brak NIP Cię wyklucza?
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Już niebawem przedsiębiorca w Polsce będzie zobowiązany do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną, które nie są płatnikami VAT i nie posiadają kasy fiskalnej, oznacza to nową konieczność – uzyskanie numeru NIP. Choć przepisy pozwalają na jego nadanie, w praktyce procedura wymaga staranności, a wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że działalność nierejestrowana jest traktowana jako działalność gospodarcza na gruncie VAT.

rozwiń >

Od 1 kwietnia 2026 roku w Polsce obowiązkowy stanie się Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rejestracja w KSeF wymaga posiadania numeru NIP, bez którego niemożliwe jest wystawianie e-faktur. To rodzi pytania w kontekście działalności nierejestrowanej, którą prowadzą osoby fizyczne nieposiadające statusu VAT-owca ani kasy fiskalnej.

REKLAMA

REKLAMA

KSeF: Działalność nierejestrowana a status podatnika

Wbrew powszechnemu przekonaniu, działalność nierejestrowana nie jest działalnością „konsumencką”. Na gruncie VAT:

  • osoba prowadząca działalność nierejestrowaną jest podatnikiem VAT,
  • może jednak korzystać ze zwolnienia podmiotowego, jeśli jej roczne obroty nie przekraczają 200 tys. zł,
  • faktura konsumencka dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz konsumentów, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – w przypadku działalności nierejestrowanej mamy do czynienia z działalnością gospodarczą, a nie sprzedażą konsumencką.

KSeF. Problem z nadaniem NIP osobom prowadzącym działalność nierejestrowaną

Obowiązujące przepisy ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zwaną ustawą o NIP oraz ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują automatycznego nadania numeru NIP osobom prowadzącym działalność nierejestrowaną, które:

  • nie są płatnikami VAT,
  • nie posiadają kasy fiskalnej.

Składając formularz NIP-7, wnioskodawca w praktyce otrzymuje decyzję odmowną od naczelnika urzędu skarbowego. W efekcie osoby prowadzące działalność nierejestrowaną mogą napotkać przeszkody w korzystaniu z KSeF, mimo że formalnie świadczą usługi lub sprzedają produkty w ramach działalności gospodarczej.

REKLAMA

Rejestracja w KSeF dla podatników zwolnionych z VAT

Na szczęście - jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na zgłoszenie podatnika (Głos_podatnika_Ordynacja_podatkowa_117138) - obecne przepisy pozwalają na uzyskanie NIP w ramach obowiązujących regulacji, bez konieczności nowelizacji ustawy o NIP, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Podatnicy zwolnieni z VAT, w tym osoby prowadzące działalność nierejestrowaną, mogą wystąpić o nadanie NIP, korzystając z formularza NIP-7.
  • Uzyskanie NIP umożliwia rejestrację w KSeF i wystawianie e-faktur, nawet jeśli przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego.
  • Dotyczy to również podmiotów świadczących usługi w zakresie najmu nieruchomości na cele mieszkaniowe, o ile spełniają definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

KSeF także dla działalności nierejestrowanej

Okazuje się zatem, że działalność nierejestrowana jest na gruncie VAT działalnością gospodarczą, a osoba ją prowadząca jest podatnikiem – choć może korzystać ze zwolnienia podmiotowego. Przy czym faktura konsumencka nie obejmuje takich transakcji.

W praktyce oznacza to, że uproszczenie procedury nadania NIP osobom prowadzącym działalność nierejestrowaną jest konieczne dla umożliwienia im wystawiania e-faktur w KSeF. Obecne przepisy umożliwiają uzyskanie NIP, jednak wnioski o jego nadanie wymagają staranności i odpowiedniego uzasadnienia.

KSeF od 2026 roku – co dokładnie się zmieni i kogo obejmą przepisy?

Przypomnijmy, że jest już nowa ustawa, która wprowadza istotne zmiany w systemie podatkowym i fakturowaniu elektronicznym. Chodzi o ustawę nowelizującą ustawę o podatku od towarów i usług (VAT) oraz ustawę KSeF – czyli o zmianie ustawy z 16 czerwca 2023 roku dotyczącej Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 lutego 2026 roku i całkowicie zmienią sposób, w jaki przedsiębiorcy będą dokumentować sprzedaż i wystawiać faktury.

Najważniejszym celem nowych regulacji jest dostosowanie polskiego prawa podatkowego do nowoczesnych rozwiązań cyfrowych. Zgodnie z uzasadnieniem, zmiany mają pozwolić podatnikom lepiej przygotować się do obowiązkowego KSeF, a tym samym zminimalizować koszty i ryzyko zakłóceń w prowadzeniu działalności gospodarczej. Wdrożenie nowych mechanizmów będzie odbywać się etapowo, aby przedsiębiorcy mieli czas na dopasowanie swoich systemów księgowych i procesów finansowych.

Zmiany koncentrują się przede wszystkim na dostosowaniu ustawy KSeF, czyli regulacji dotyczącej Krajowego Systemu e-Faktur. To centralny system, w którym wszystkie faktury będą wystawiane i przechowywane w formie ustrukturyzowanej. Dzięki temu możliwe stanie się pełne zdigitalizowanie obiegu dokumentów księgowych w Polsce.

Według uzasadnienia do projektu, głównym celem nowelizacji jest umożliwienie podatnikom płynnego przejścia do obowiązkowego KSeF. Przepisy mają sprawić, że przedsiębiorcy unikną nadmiernych kosztów związanych z nagłym dostosowaniem się do nowego systemu oraz zachowają ciągłość i bezpieczeństwo swojej działalności.

E-faktury dla wszystkich podatników – kto i kiedy będzie musiał korzystać z KSeF?

Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur przez wszystkich podatników – zarówno tych czynnych w VAT, jak i zwolnionych. Jednak, aby nie obciążyć przedsiębiorców zbyt gwałtowną rewolucją, ustawodawca przewidział etapowe wdrażanie nowych zasad.

Etap pierwszy – od 1 lutego 2026 r. do 31 marca 2026 r.

W tym okresie podatnicy zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych będą mogli jeszcze korzystać zarówno z faktur elektronicznych, jak i papierowych, ale tylko pod pewnym warunkiem. Dotyczy to tych, których łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem w 2024 roku nie przekroczyła 200 000 000 zł.

Etap drugi – od 1 kwietnia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.

W drugim etapie możliwość wystawiania faktur papierowych lub elektronicznych zostanie mocno ograniczona. Będzie ona dostępna wyłącznie w przypadku, gdy łączna wartość sprzedaży udokumentowanej fakturami w danym miesiącu nie przekroczy 10 000 zł. W momencie przekroczenia tej wartości podatnik automatycznie traci prawo do wystawiania faktur poza systemem KSeF.

Etap trzeci – od 1 lutego 2026 r. do końca 2026 r.

W tym czasie przedsiębiorcy będą mogli nadal wystawiać faktury elektroniczne lub papierowe, ale wyłącznie przy użyciu kasy rejestrującej oraz paragonu fiskalnego, który zostanie uznany za fakturę zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT. Ostatecznie jednak od 2027 roku wszyscy podatnicy będą musieli korzystać z KSeF bez wyjątków.

Nowe rozwiązania techniczne – tryb offline24, załączniki do e-faktur i certyfikat KSeF

Oprócz samego obowiązku e-fakturowania ustawa wprowadza kilka istotnych nowości technicznych, które ułatwią korzystanie z KSeF.

Tryb „offline24” – wsparcie w przypadku problemów technicznych

Podatnicy otrzymają możliwość korzystania z tzw. trybu offline24, który pozwoli na wystawianie faktur nawet w sytuacji braku dostępu do systemu KSeF. Dzięki temu przedsiębiorcy unikną paraliżu działalności w przypadku awarii lub problemów z dostępem do internetu.

Załączniki do e-faktur – nowa funkcjonalność

Do tej pory w ramach KSeF nie przewidywano możliwości przesyłania załączników do e-faktur. Nowa ustawa wprowadza jednak taką opcję. Pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia zamiaru, podatnicy będą mogli przesyłać załączniki jako integralną część e-faktury. To rozwiązanie szczególnie ważne dla firm, które muszą dołączać dokumenty dodatkowe, np. specyfikacje towarów, umowy czy potwierdzenia dostaw.

Pobór certyfikatu KSeF – przygotowanie z wyprzedzeniem

Nowe przepisy przewidują także możliwość wcześniejszego pobrania certyfikatu KSeF – jeszcze przed wejściem w życie obowiązkowego fakturowania elektronicznego. Od 1 listopada 2025 r. podatnicy będą mogli uzyskać certyfikat i przetestować system, aby odpowiednio wcześnie przygotować swoje procesy księgowe i informatyczne.

Co oznaczają nowe przepisy dla przedsiębiorców i jak się przygotować?

Wdrożenie obowiązkowego KSeF to jedno z największych wyzwań ostatnich lat dla polskich firm. Każdy przedsiębiorca, niezależnie od wielkości czy branży, będzie musiał dostosować swoje procesy do nowych wymogów. Najważniejsze działania, które należy podjąć, to:

  • dostosowanie systemów księgowych i fakturowych do integracji z KSeF,
  • wcześniejsze przetestowanie systemu poprzez pobranie certyfikatu od 1 listopada 2025 r.,
  • przygotowanie procedur księgowych i kadrowych w firmie,
  • przeszkolenie pracowników odpowiedzialnych za wystawianie i obsługę faktur.

Dzięki etapowemu wprowadzaniu przepisów przedsiębiorcy zyskają czas na sprawdzenie nowych rozwiązań i eliminację błędów przed ich pełnym wejściem w życie.

VAT 2026. Komentarz

Dlaczego ustawa o KSeF jest tak ważna i jakie niesie korzyści?

Choć obowiązek korzystania z KSeF może wydawać się uciążliwy, to w dłuższej perspektywie przyniesie liczne korzyści zarówno dla przedsiębiorców, jak i administracji skarbowej. Do najważniejszych zalet należą:

  • szybszy i bardziej przejrzysty obieg dokumentów,
  • redukcja ryzyka błędów w fakturach,
  • lepsza kontrola podatkowa i ograniczenie szarej strefy,
  • łatwiejsze rozliczenia między kontrahentami,
  • możliwość szybszego uzyskania zwrotu VAT.

KSeF już od 2026 roku zmieni wszystko w fakturowaniu

Nowelizacja z dnia 5 sierpnia 2025 r. to przełom w polskim prawie podatkowym. Ustawa zmienia ustawę o VAT oraz ustawę KSeF i wprowadza obowiązek e-fakturowania dla wszystkich podatników od 1 lutego 2026 roku. Przepisy przewidują jednak etapowe wdrażanie, aby firmy miały czas na dostosowanie się do nowej rzeczywistości.

Dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań jak tryb offline24, możliwość dodawania załączników, wcześniejsze pobieranie certyfikatu czy zmiany w systemie kaucyjnym, przedsiębiorcy otrzymują narzędzia, które ułatwią korzystanie z KSeF i pozwolą uniknąć problemów w pierwszych miesiącach obowiązywania nowych regulacji. To prawdziwa rewolucja w polskim systemie podatkowym. Przedsiębiorcy muszą już teraz rozpocząć przygotowania, aby w 2026 roku wejść w nową erę fakturowania bez zakłóceń i zbędnych kosztów.

Podstawa prawna:

Nowelizacja wprowadzająca zmiany w KSeF została przyjęta ustawą z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1203). Jest to akt prawny, który modyfikuje wcześniejszą ustawę z 16 czerwca 2023 r. i nadaje jej nowy, bardziej rozbudowany kształt, dostosowany do wymogów pełnego wdrożenia e-faktur w Polsce.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

W 2026 roku osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności zyskają łatwiejszy dostęp do wsparcia. Umożliwią to uproszczone procedury, cyfrowe wnioski i rozszerzone programy PFRON. Nadal obowiązują ulgi podatkowe i dopłaty do sprzętu, a dodatkowo pojawia się świadczenie wspierające dla części osób z większymi potrzebami. Sprawdź, jakie prawa i kwoty Ci przysługują, aby nie stracić żadnej możliwości.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

REKLAMA

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA