REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najniższa emerytura i renta na zupełnie nowych zasadach i podwyżka świadczeń dla przeszło 399 tys. emerytów i rencistów – jest decyzja MRPiPS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
emerytura, renta, najniższa emerytura, świadczenie, MRPiPS
Najniższa emerytura i renta na zupełnie nowych zasadach i podwyżka świadczeń dla przeszło 399 tys. emerytów i rencistów – jest decyzja MRPiPS
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z petycją obywatelską, która wpłynęła do Sejmu pod koniec 2023 r. i która zakłada zrewolucjonizowanie zasad ustalania najniższych świadczeń emerytalno-rentowych, w następstwie czego – przeszło 399 tys. emerytów i rencistów, pobierających emerytury i renty w najniższej wysokości, otrzymałoby podwyżki świadczeń – 18 grudnia 2024 r. sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała dezyderat do Prezesa Rady Ministrów. Dopiero w maju br. – MRPiPS ustosunkowało się do ww. wystąpienia.

Ile obecnie wynosi najniższa emerytura i renta i w jaki sposób są one ustalane?

Zgodnie z komunikatem Prezesa ZUS z dnia 18.02.2025 r. w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń – od 1 marca 2025 r., najniższe gwarantowane świadczenia emerytalno-rentowe, opiewają na:

REKLAMA

  • najniższa emerytura 1 878,91 zł,
  • najniższa renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy1 878,91 zł,
  • najniższa renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy1 409,18 zł,
  • najniższa renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową 2 254,69 zł,
  • najniższa renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową1 691,02 zł,
  • najniższa renta rodzinna1 878,91 zł oraz
  • najniższa renta socjalna 1 878,91 zł.

REKLAMA

Ww. kwoty najniższych świadczeń – zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ustawa FUS) – podlegają corocznej waloryzacji, od dnia 1 marca. Waloryzacja ta, ma na celu urealnienie wartości wypłacanych świadczeń w odniesieniu do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, dostosowując – w sposób ciągły – wartość wypłacanych świadczeń do zmian cen i polega ona na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez tzw. wskaźnik waloryzacji. Wskaźnik ten – zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy FUS – odpowiada średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, zwiększonemu o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

Zwiększenie o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia jest przedmiotem corocznych negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego. W przypadku braku porozumienia w ramach tych negocjacji – wysokość zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent, w danym roku, określa rozporządzenie Rady Ministrów.

W 2025 r. – wysokość zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent, rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19.07.2024 r. w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. – została ustalona na poziomie 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

Rzeczywisty wskaźnik rocznej waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych opiera się na danych dotyczących faktycznego wykonania w zakresie inflacji i realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym (ogłaszanych w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego). Do jego wyliczenia – potrzebne są zatem dane z dwóch komunikatów Prezesa GUS:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. dotyczące faktycznego wykonania w zakresie inflacji oraz
  2. dotyczące realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

W 2025 r., wynikały one odpowiednio z:

  1. komunikatu Prezesa GUS z dnia 15.01.2025 r. w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. – w zakresie faktycznego wykonania w zakresie inflacji, zgodnie z którym – średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wyniósł 103,6 (wzrost cen o 3,6%) oraz
  2. komunikatu Prezesa GUS z dnia 11.02.2025 r. w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r. – w zakresie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym, zgodnie z którym – realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r., w stosunku do 2023 r., wyniósł 9,5%.

REKLAMA

W związku z tym, że wskaźnik waloryzacji emerytur i rent to: średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym (a zatem wspomniane powyżej 3,6%), zwiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym (a zatem – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19.07.2024 r. w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. – o równe 20% ze wspomnianego powyżej 9,5%) – wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r., wyniósł 5,5% (tj. 3,6%+1,9%). Zgodnie z art. 89 ust. 6 ustawy FUS – został on ogłoszony w komunikacie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.02.2025 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Ww. komunikat ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego (którym aktualnie jest – Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) musi być, co roku, ogłoszony w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia ogłoszenia przez Prezesa GUS komunikatu w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

Waloryzacja emerytur i rent przeprowadzana jest z urzędu, co oznacza, że beneficjenci ww. świadczeń nie muszą składać w tej sprawie żadnego wniosku do ZUS. W następstwie dokonanej waloryzacji – każdy emeryt i rencista otrzymuje z ZUS decyzję z informacją o nowej wysokości swojego świadczenia. W 2025 r. – łączny koszt waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych, MRPiPS oszacowało na ok. 22,8 mld zł.

Najniższa emerytura i renta co najmniej na poziomie minimum socjalnego ustalonego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych i powiększonego o wskaźnik waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych

W dniu 11 grudnia 2023 r. do Sejmu została złożona petycja obywatelska (nr BKSP-155-X-44/23), w której jej autor zażądał zmiany art. 85 ust. 2 ustawy o FUS, w taki sposób, aby – kwota najniższej emerytury (z zastrzeżeniem z zastrzeżeniem art. 24a ust. 6, art. 54, art. 54a ust. 2 i art. 87 ustawy FUS) oraz renty rodzinnej – wynosiła od 1 marca każdego roku kwotę wynikłą z kwoty minimum socjalnego, obliczonego dla cen z pierwszego kwartału roku poprzedniego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, powiększonej co najmniej o przyjęty wskaźnik rocznej waloryzacji emerytur za poprzedni rok.

Ponadto – petytor zawnioskował o dodanie do ustawy dodatkowego zapisu (w art. 85 ust. 2 pkt 1 ustawy FUS) w następującym brzmieniu: „Rada Ministrów uchwałą do 15 lutego każdego roku (opublikowaną w Dzienniku Ustaw) określi wysokość kwoty najniższej emerytury i renty dla osób całkowicie niezdolnych do pracy, obowiązującej od 1 marca danego roku, której wysokość nie może być mniejsza od kwoty minimum socjalnego, obliczonego dla cen z pierwszego kwartału poprzedniego roku przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych dla 1-osobowego gospodarstwa emeryckiego, powiększonej co najmniej o przyjęty wskaźnik rocznej waloryzacji emerytur za poprzedni rok.”

W uzasadnieniu petycji argumentuje on, iż wnioskowane przez niego zmiany przyczyniłyby się do „polepszenia standardu życia około 1,5 mln osób, wskutek uwzględnienia ich praw wynikających z art. 2, 30 i 67 Konstytucji”. W jego ocenie – przepisy ustawy o FUS w obecnym brzmieniu – naruszają 2 i 30 w zw. z art. 67 Konstytucji RP, bowiem – renciści całkowicie niezdolni do pracy i emeryci nie mają zapewnionych świadczeń na poziomie co najmniej minimum socjalnego, zaś – „Państwo, w świetle obowiązującej Konstytucji, jest zobowiązane do zapewnienia każdemu renciście w pełni niezdolnemu do pracy i emerytowi ze stażem uprawniającym do pełnej emerytury stałych dochodów na poziomie co najmniej minimum socjalnego”, a „wysokość kwoty najniższej emerytury i renty w ustawie o emeryturach i rentach z FUS powinna wynikać z obliczenia minimum socjalnego przez Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, a nie z arbitralnego uznania polityków sprawujących władzę.”

Z pełną treścią petycji, można zapoznać się poniżej:

Petycja z 11.12.2023 r. w sprawie zmiany sposobu ustalania wysokości najniższej emerytury i renty

W opinii prawnej (nr BEOS-WP-493/24) z dnia 20 maja 2024 r., na temat ww. petycji – Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu, wyraziło pogląd, iż – Zastosowanie jako podstawy wymiaru najniższej emerytury i renty dla osób całkowicie niezdolnych do pracy wskaźnika minimum socjalnego wprowadziłoby zupełnie nowe rozwiązanie do systemu powszechnego ubezpieczenia społecznego, nieznajdujące uzasadnienia w parametrach, na których opiera się system ustalania wysokości tych świadczeń, jak również, iż – Taka zmiana spowodowałby również zróżnicowanie w sposobie ustalenia wysokości świadczeń dla jednolitej grupy świadczeniobiorców (emerytów lub rencistów otrzymujących świadczenie w minimalnej wysokości), ponieważ inni emeryci czy renciści niż ci, którzy otrzymują emeryturę lub rentę minimalną mieliby ustalane świadczenia w dotychczasowy sposób.

W ocenie BEOS – zmiana ta, mogłaby również oznaczać obniżenie kwoty przyszłej emerytury lub renty w stosunku do kwot wyliczonych według obecnych zasad, ponieważ minimalna emerytura (na dzień wydania ww. opinii, tj. w maju 2024 r.) wynosiła 1780,96 zł, a określone przez Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych minimum socjalne dla jednoosobowego gospodarstwa emeryckiego – 1710,94 zł (są to dane za IV kwartał 2023 r.).

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji do Spraw Petycji w dniu 11 lipca 2024 r., na którym petycja ta została poddana obradom jej członków – do powyższych argumentów odniósł się sam autor petycji, który stwierdził, że – gdyby proponowany przez niego sposób ustalania najniższych świadczeń emerytalno-rentowych został przyjęty – „najniższa emerytura w tej chwili wynosiłaby około 1820 zł [red.: wówczas – najniższa emerytura, ustalona zgodnie z ustawą FUS, wynosiła 1780,96 zł], więc de facto pokrywałaby/przynajmniej była na poziomie progu minimum socjalnego”.

Ile aktualnie wynosiłaby najniższa emerytura i renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy (jak również renta socjalna i renta rodzinna), jeżeli propozycja zmiany sposobu ustalania wysokości świadczeń, zostałaby przyjęta?

Jeżeli powyższe porównanie obecnego stanu prawnego w zakresie sposobu ustalania wysokości najniższych świadczeń emerytalno-rentowych z propozycją zawartą w petycji z dnia 11 grudnia 2023 r. przenieść do „czasów obecnych”, czyli roku 2025 – na dzień dzisiejszy:

  • wysokość najniższej emerytury, renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty socjalnej i renty rodzinnej wyliczonej zgodnie z propozycją zawartą w ww. petycji – opiewałaby na 1 935,59 zł, gdyż stanowiłaby ona równowartość minimum socjalnego socjalne dla 1-osobowego gospodarstwa emeryckiego (ale wg danych Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych za IV kwartał 2024 r.) tj. kwoty 1 834,68 zł1, powiększonej o wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. (tj. 105,5%), co daje ww. kwotę;
  • tymczasem najniższa emerytura i renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, ustalona na podstawie obowiązujących zasad, wynikających z ustawy FUS – opiewa na 1 878,91 zł.

Przyjęcie propozycji zawartej w petycji (ale przy założeniu, że przy wyliczaniu wysokości świadczeń na dany rok, byłyby brane pod uwagę dane nt. minimum socjalnego z IC kwartału roku poprzedzającego) – oznaczałoby zatem podwyżkę najniższych emerytur i rent o 56,68 zł. Podwyżka ta – według najnowszych danych statystycznych ZUS – dotyczyłaby 399,2 tys. osób, które po waloryzacji w marcu 2025 r. – pobierały emerytury i renty w najniższej ustawowej wysokości.2

Należy jednak podkreślić, że wyliczona powyżej podwyżka, miałaby miejsce tylko o tyle, o ile – dla ustalenia wysokości najniższych świadczeń emerytalno-rentowych w marcu danego roku, byłyby brane pod uwagę „najświeższe” dane na temat wysokości minimum socjalnego podane przez Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych (tj. z IV kwartału roku poprzedzającego), biorąc bowiem pod uwagę dane za I kwartał roku poprzedzającego – wyliczona w ten sposób kwota świadczeń, byłaby niższa niż ta ustalona na podstawie obowiązujących przepisów ustawy o FUS. W opinii prawnej na temat petycji – dokonując porównania wysokości świadczeń za rok 2024 – BEOS również posłużył się danymi na temat wysokości minimum socjalnego za IV kwartał 2023 r. W przeciwnym wypadku bowiem – proponowane zmiany, nie miałyby sensu i nie zostałby spełniony cel petycji – polepszenia standardu życia emerytów i rencistów.

Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie dezyderat do MRPiPS (za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów)

Po rozpatrzeniu petycji podczas posiedzenia w dniu 11 lipca 2024 r. – 18 grudnia 2024 r., sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w jej sprawie dezyderat (nr 58) do Prezesa Rady Ministrów. Po wyjaśnieniu, iż – zdaniem autora petycji: „państwo w świetle obowiązującej Konstytucji jest zobowiązane do zapewnienia każdemu renciście i emerytowi ze stażem uprawniającym do pełnej emerytury stałych dochodów na poziomie co najmniej minimum socjalnego”, jak również, iż „wysokość kwoty najniższej emerytury i renty w ustawie o emeryturach i rentach z FUS powinna wynikać z obliczenia minimum socjalnego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, a nie z arbitralnego uznania polityków sprawujących władzę”komisja zwróciła się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową i systemową analizę zmian legislacyjnych zaproponowanych w petycji oraz o przedstawienie stanowiska względem propozycji przedłożonych przez autora petycji (z uwzględnieniem opinii Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej), a ponadto – zadała premierowi pytanie – czy rozważał on powołanie międzyresortowego zespołu, składającego się m.in. z przedstawicieli Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak też innych organów i instytucji posiadających kompetencje w zakresie omawianej problematyki.

W następstwie ww. dezyderatu – zgodnie z art. 159 ust. 4 Regulaminu Sejmu – Prezes Rady Ministrów miał 30 dni (od otrzymania ww. dezyderatu) – na ustosunkowanie się do zawartych w nim postulatów i pisemne powiadomienie Marszałka Sejmu o zajętym stanowisku (chyba że Marszałek Sejmu, na wniosek Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z prezydium komisji – ustaliłby inny termin). Odpowiedź MRPiPS na ww. dezyderat została przekazana na ręce marszałka Sejmu w dniu 10 lutego 2025 r., a stała się ona przedmiotem rozpatrzenia przez Komisję do Spraw Petycji w dniu 21 maja 2025 r.

MRPiPS: nie można poprzeć postulatu nowelizacji przepisów o emeryturach i rentach z FUS

W odpowiedzi (z dnia 10 lutego 2025 r., nr BM-II.058.1.2025.MBu) na dezyderat komisji – MRPiPS zajęło stanowisko, iż – „nie można poprzeć sformułowanego w petycji postulatu nowelizacji przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.” Jako uzasadnienie ww. stanowiska – został przedstawiony opis aktualnego stanu prawnego, zgodnie z którym kształtowana jest wysokość najniższych świadczeń emerytalno-rentowych (zwłaszcza opisane na wstępie artykułu zasady corocznej waloryzacji świadczeń), w ramach którego wiceministra Aleksandra Gajewska (będąca autorką odpowiedzi) – zwróciła uwagę, iż w ramach corocznych negocjacji Rady Dialogu Społecznego „brane są pod uwagę różne przesłanki rzutujące na stanowiska negocjacyjne stron. Wśród nich ważną rolę odgrywają wskaźniki ustalane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, w tym kryterium minimum socjalnego [red.: od wysokości którego autor petycji chciał uzależnić wysokość najniższych świadczeń emerytalno-rentowych]. Są więc one pomocnicze w procesie kształtowania waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych, nie mogą być jednak [red: w ocenie MRPiPS] decydujące, tym niemniej pełnią funkcję poznawczą i informacyjną.”

Z pełną treścią odpowiedzi MRPiPS na dezyderat Komisji do Spraw Petycji, można zapoznać się poniżej:

Odpowiedź MRPiPS na dezyderat nr 58 Komisji do Spraw Petycji

Powyższa odpowiedź MRPiPS na petycję – została przyjęta przez sejmową Komisję do Spraw Petycji, co nie oznacza jednak, że petycja ta została już „w całości” rozpatrzona – to bowiem najprawdopodobniej nastąpi dopiero po otrzymaniu przez komisję odpowiedzi od drugiego z resortów, w zakresie kompetencji którego leży drugie z zagadnień będących przedmiotem petycji (nieuwzględnione w niniejszym artykule) a mianowicie – od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

1 Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Poziom i struktura minimum socjalnego w cenach z IV kwartału 2024 r., 3 kwietnia 2025 r.

2 ZUS, Departament Statystyki i Prognoz Aktuarialnych, Struktura wysokości świadczeń wypłacanych przez ZUS po waloryzacji w marcu 2025 r., Warszawa 2025

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 z późn. zm.)
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2.04.1997 r. (Dz.U. z 1997 r., nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
  • Komunikat Prezesa ZUS z dnia 18.02.2025 r. w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń (M.P. z 2025 r., poz. 152)
  • Komunikat Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.02.2025 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. (M.P. z 2025 r., poz. 129)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zasiłek pogrzebowy do reformy. Polska Izba Branży Pogrzebowej apeluje o uproszczenie i cyfryzację procedur

Obecny system przyznawania zasiłków pogrzebowych jest skomplikowany, niejednolity i przestarzały – alarmuje Polska Izba Branży Pogrzebowej. Jej doradca – Wojciech Labuda, w rozmowie z redakcją Infor.pl wskazuje, że potrzebna jest nie tylko deregulacja, ale również pełna cyfryzacja i ujednolicenie przepisów. Prace legislacyjne już ruszyły, ale – jak podkreśla ekspert – to dopiero początek drogi.

Pieniądze dla rodziców, którzy stracili dziecko, w tym przez poronienie (nawet, gdy nie można zidentyfikować płci). MRPiPS przygotowało projekt i uzupełniło lukę prawną

Pojawił się projekt rozporządzenia z dnia 23 maja 2025 r. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno – rentowe. Przedmiotowy projekt rozporządzenia wprowadza rozwiązania, które zrównają uprawnienia w dostępie do zasiłku pogrzebowego z tytułu poniesienia kosztów pogrzebu dziecka martwo urodzonego, bez względu na kryterium możności ustalenia płci takiego dziecka.Projekt skierowany został do uzgodnień i opiniowania.

Zwolnienia lekarskie kontroluje ZUS ale może też pracodawca. Kiedy chory może się spodziewać kontroli?

Jednym z zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest nadzór nad wydatkowaniem środków z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Działania te polegają m.in. na kontroli w zakresie zwolnień lekarskich. ZUS kontroluje, czy osoba, której wystawiono zwolnienie lekarskie rzeczywiście jest niezdolna do pracy oraz czy wystawione zaświadczenie lekarskie jest zasadne. ZUS kontroluje także prawidłowość wykorzystywania zwolnień lekarskich, czyli co faktycznie robi osoba na zwolnieniu lekarskim. Ale nie tylko ZUS ma prawo kontrolować zwolnienia lekarskie – również pracodawcy mają prawo sprawdzić, czy pracownik uczciwie korzysta z eZLA. Regionalni rzecznicy prasowi ZUS wyjaśniają te kwestie.

REKLAMA

List osoby niepełnosprawnej: Czy komisja miała prawo wyprosić mojego opiekuna {WZON PZON}?

List czytelnika: Czy komisja ma prawo wyprosić pełnomocnika albo opiekuna osoby niepełnosprawnej?

ZUS wypłaci emerytom i rencistom dodatkowe pieniądze (348,22 zł miesięcznie). Warunek – ukończone 75 lat. Niektórzy muszą złożyć wniosek

Jeśli ukończyłeś 75 lat i pobierasz z ZUS-u emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, to dostaniesz dodatkowe pieniądze. Co do zasady bez wniosków i formalności. ZUS będzie je przekazywał na twoje konto razem z wypłatą głównego świadczenia. Jednak w niektórych przypadkach trzeba złożyć wniosek o ten dodatek.

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

Złotówkowicze (kredytobiorcy kredytów w złotówkach z oprocentowaniem opartym o WIBOR) jeszcze nie szturmują sądów i prawników. Eksperci: wszyscy czekają na wyrok TSUE

Eksperci nie mają wątpliwości, że bez jasnego stanowiska Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie ma szans na to, by temat nieuczciwie potraktowanych przez banki konsumentów rozwiązać z korzyścią dla nich. Do rozstrzygnięcia zostały kwestie dotyczące informowania kredytobiorców o ryzyku zmiennego oprocentowania czy zagadnienia związane z prawami konsumenta. – Szanse na uzyskanie pozytywnego wyroku i nowych warunków umowy kredytowej dla „WIBOR-oców”, zwanych też „Złotówkowiczami” (chodzi oczywiście o osoby, które zaciągnęły kredyt w złotówkach z oprocentowaniem opartym o WIBOR) oceniam wysoko, ale ten temat potrzebuje jeszcze cierpliwości – mówi mec. Marek Jarosiewicz, adwokat i ekspert gospodarczy.

REKLAMA

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Ulga rehabilitacyjna 2025 – kto odliczy, jakie limity i ile zyskasz w PIT-37?

Ulga rehabilitacyjna 2025 pozwala osobom z niepełnosprawnością, lub ich opiekunom, odliczyć od dochodu wydatki na leki, sprzęt, adaptację mieszkania czy dojazdy własnym autem. Sprawdź, kto może z niej skorzystać, jakie obowiązują limity i jak bezbłędnie wpisać ulgę w formularzu PIT-37, aby fiskus zwrócił maksymalną kwotę.

REKLAMA