ZUS wypłaci emerytom i rencistom dodatkowe pieniądze (348,22 zł miesięcznie). Warunek – ukończone 75 lat. Niektórzy muszą złożyć wniosek

REKLAMA
REKLAMA
Jeśli ukończyłeś 75 lat i pobierasz z ZUS-u emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, to dostaniesz dodatkowe pieniądze. Co do zasady bez wniosków i formalności. ZUS będzie je przekazywał na twoje konto razem z wypłatą głównego świadczenia. Jednak w niektórych przypadkach trzeba złożyć wniosek o ten dodatek.
- Dodatek pielęgnacyjny – ile i dla kogo
- Kiedy konieczny jest wniosek o dodatek pielęgnacyjny
- Obowiązek powiadomienia ZUS
Dodatek pielęgnacyjny – ile i dla kogo
Dodatek pielęgnacyjny to obecnie dodatkowe 348,22 zł miesięcznie do emerytury bądź renty. Dostaniesz go bez względu na wysokość już przyznanego świadczenia. Jeśli skończyłeś 75 lat i masz prawo do emerytury bądź renty, to ZUS przyzna ten bonusowy zastrzyk pieniędzy automatycznie.
- Obecnie na Opolszczyźnie dodatek pielęgnacyjny otrzymuje ponad 69 tysięcy klientów, głównie emerytów, rencistów ale też osoby całkowicie niezdolne do samodzielnej egzystencji. Do końca lutego przyszłego roku to dodatkowe 348,22 złotych miesięcznie „na rękę”. Dodatek pielęgnacyjny jest waloryzowany w marcu każdego roku. Wygodne jest to, że nie trzeba się o niego upominać lub składać wniosków, bo ZUS przyzna go z urzędu i potwierdzi wydaniem decyzji – informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Opolu.
REKLAMA
Kiedy konieczny jest wniosek o dodatek pielęgnacyjny
Jeśli pobierasz z ZUS-u emeryturę lub rentę i ukończysz 75 lat, Zakład przyzna świadczenie automatycznie. Natomiast osoby z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz samodzielnej egzystencji muszą złożyć wniosek o wypłatę tego dodatku. Do wniosku trzeba dołączyć wystawione przez lekarza orzeczenie o stanie zdrowia (druk OL-9). W chwili składania wniosku orzeczenie nie może być starsze niż miesiąc. Takie dokumenty można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.
Od decyzji przyznającej dodatek możesz się odwołać w ciągu miesiąca od jej otrzymania. Po tym terminie decyzja będzie prawomocna. Sprzeciw może mieć formę papierowej korespondencji przesłanej pocztą, ale można to też zrobić ustnie do protokołu podczas osobistej wizyty w placówce ZUS.
Obowiązek powiadomienia ZUS
Adresaci dodatku pielęgnacyjnego mają też pewien obowiązek. Jeśli jesteś w domu pomocy społecznej lub w zakładzie opiekuńczo-leczniczym to powinieneś o tym powiadomić ZUS, bo takie okoliczności mogą mieć wpływ na prawo do tego dodatkowego świadczenia. Ponadto każdy z odbiorców dodatku pielęgnacyjnego ma obowiązek informowania ZUS-u o każdej zmianie adresu do korespondencji.
Sebastian Szczurek, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa opolskiego
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA