REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klienci sklepów stacjonarnych i internetowych w jednakowym stopniu oczekują ułatwień, które może im zapewnić sztuczna inteligencja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W najbliższych miesiącach w handlu kluczowe staje się znalezienie równowagi pomiędzy pierwiastkiem ludzkim a sztuczną inteligencją
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa konsumentów uważa, że inteligentne technologie zaprojektowane co do zasady z myślą o ułatwieniu nam życia, mogą przejąć nad nim kontrolę. Połowa badanych nie wyobraża sobie jednak świata bez rozwiązań cyfrowych i pozytywnych doświadczeń jakie niesie za sobą automatyzacja.

Cyfryzacja i postęp technologiczny sprawiły, że ponad połowa badanych przez Mindshare używa gadżetów i aplikacji, które ulepszają sposób w jaki żyją i pomagają w dokonywaniu codziennych wyborów. W miarę rozwoju sztucznej inteligencji – AI, pojawiają się jednak obawy, że stajemy się coraz bardziej niezdolni do uczenia się nowych rzeczy lub samodzielnego myślenia.

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci już się oswoili ze sztuczną inteligencją

Mindshare publikuje globalny raport #ID Culture: Automated Life, oparty na danych z 12. rynków, zgłębiający postawy konsumentów wobec sztucznej inteligencji.

Choć istnieją obawy dotyczące wpływu AI na naszą codzienność, technologie oparte na sztucznej inteligencji mogą przynieść wiele możliwości i korzyści.

Marki starają się uczynić ją przyjazną dla ludzi i coraz częściej włączają elementy technologiczne do swojej oferty. To z kolei wpływa na preferencje konsumentów, których oczekiwania względem ścieżki zakupowej zmieniają się – w świecie przeładowanym informacjami i pragnieniem natychmiastowej gratyfikacji, wydajność dzięki automatyzacji stała się ich podstawowym wymogiem.

REKLAMA

Sklepy stacjonarne w dalszym ciągu odgrywają znaczącą rolę w doświadczeniu zakupowym (72 proc. badanych lubi odwiedzać sklepy fizyczne, aby zobaczyć i dotknąć produkty, które ich interesują). Wiele osób w pierwszej kolejności stawia jednak na e-commerce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponad połowa respondentów (52 proc.) jest zadowolona z uproszczenia swoich zakupów online i otrzymywania wszystkiego z jednego miejscu (jak np. na Allegro czy Amazonie). Warto zaznaczyć, że choć konsumenci poddają się internetowym gigantom, wciąż co drugi z nich poszukuje bardziej wyjątkowych doświadczeń u niezależnych i niszowych marek.

Sztuczna inteligencja powinna wspierać i e-commerce i zakupy w tradycyjnym sklepie

Każda z form zakupowych niesie za sobą inne atuty, jednak w obydwu przypadkach konsumenci stawiają na pierwiastek ludzki i coraz częściej poszukują przede wszystkim fizyczno-cyfrowych doświadczeń, które urozmaicą ich ścieżkę na każdym etapie podróży konsumenckiej. Aż 69 proc. osób woli wchodzić w interakcje z markami osobiście niż za pośrednictwem chatbotów lub automatycznych odpowiedzi na ich stronach internetowych/w aplikacjach.

Podobnie podczas zakupów stacjonarnych – 57 proc. badanych chciałoby, aby produkty i doświadczenia w sklepach fizycznych również były spersonalizowane.

Dlatego marki powinny pamiętać o zapewnieniu konsumentom zarówno personalizacji i interakcji z drugim człowiekiem, jak również upewnić się, że automatyzacja jest używana prawidłowo. Jeśli marki w zbyt dużym stopniu zapewniają możliwości interakcji z ludźmi, klienci mogą czuć się odłączeni. Natomiast jeżeli zautomatyzowane procesy nie będą wystarczająco spersonalizowane lub istotne z punktu widzenia potrzeb klienta, mogą zostać przez niego zignorowane.

Konsumenci potrzebują równowagi: tradycja a sztuczna inteligencja

Postępująca digitalizacja życia sprawia, że ludzie nie tylko w kontekście zakupowym, ale również stylu życia dążą do upraszczania, aby czerpać z codzienności jak największą przyjemność.
Ponad połowa (51 proc.) chciałaby zautomatyzować zwykłe, rutynowe czynności, aby wygospodarować więcej czasu wolnego. Pożądana jest również automatyzacja i uproszczenie w kontekście podejmowania decyzji – 46 proc. badanych poszukuje rozwiązań i technologii, które usprawniłyby te procesy. 

Istotna jest również kwestia usług streamingowych – aż 63 proc. respondentów czuje przytłoczenie nadmiarem treści wideo do wyboru. Ponad połowa użytkowników (55 proc.) chciałaby, aby platformy sugerowały nowy i nieoczywisty content do oglądania lub słuchania. Wyrażają też zainteresowanie nowymi serwisami, które skupią wszystkie treści strumieniowe w jednym miejscu.

W najbliższych miesiącach kluczowe staje się znalezienie równowagi pomiędzy pierwiastkiem ludzkim a AI. Marki powinny zapewnić konsumentom kontrolę nad decydowaniem o ich zautomatyzowanych doświadczeniach - za pomocą przyjaznych dla nich technologii - aby mogli poczuć się w pełni samodzielni. Ważne będzie również zagwarantowanie doświadczeń podobnych do tych, jakie konsumenci mogą spotkać w środowisku fizycznym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady nadawania polskiego obywatelstwa w ramach realizacji strategii migracyjnej – co się zmieni?

Propozycje Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczące zaostrzenia zasad nadawania obywatelstwa polskiego to istotna zmiana w polityce migracyjnej państwa. Kierunek zaproponowany przez resort obejmuje m.in. wprowadzenie testu integracyjnego, obowiązek dobrej znajomości języka polskiego, deklarację lojalności wobec Rzeczypospolitej oraz wydłużenie wymaganego okresu pobytu. Celem rządu jest wzmocnienie znaczenia obywatelstwa jako przywileju, a nie wyłącznie formalnego statusu administracyjnego.

Od 2026 r. KFS dla większej liczby osób. Dodano działalność gospodarczą i umowy cywilnoprawne

Od 2026 r. ze środków z KFS będzie mogła korzystać większa liczba osób. Krajowy Fundusz Szkoleniowy otwiera się na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz świadczące usługi na podstawie umów cywilnoprawnych. Jakie jeszcze zmiany w KFS przewidziano na 2026 r,?

To koniec z mrożeniem cen prądu - Minister Energii wydał jasny komunikat. W 2026 zapłacimy więcej?

Ceny prądu dla odbiorców mają pozostać zamrożone jedynie do końca tego roku, a rząd nie będzie kontynuował programu mrożenia cen prądu. To oznacza, że ceny za energię elektryczną zostaną uwolnione od stycznia 2026 r. Czy to oznacza, że już od stycznia trzeba będzie sięgać głębiej do portfela przy rachunkach za prąd?

Z egzaminów próbnych nie wystawia się ocen! To dotyczy ósmoklasistów i maturzystów. Przypomniał o tym dyrektor CKE

Egzaminy próbne nie są obowiązkowe, ale szkoła może je zorganizować na podstawie zaleceń CKE. Trzeba jednak pamiętać, że nie wystawia się z nich ocen, a uczeń powinien otrzymać informację zwrotną o swoich mocnych i słabych stronach.

REKLAMA

Ranking lokat bankowych [październik 2025 r.] Masowa obniżka oprocentowania oszczędności

W październiku 2025 r. aż 12 banków pogorszyło warunki lokat i rachunków oszczędnościowych. Podobny ruch zaplanował też Minister Finansów ogłaszając od listopada kolejne cięcie oprocentowania detalicznych papierów skarbowych. Na razie napływ oszczędności do banków nie maleje, bo Polacy spodziewając się dalszych cięć stóp procentowych, chcą skorzystać z dotychczasowych ofert - ocenia Bartosz Turek, niezależny analityk rynku finansowego.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Przesunięcie wypłat emerytur w listopadzie 2025. Zobacz, jak ZUS zmodyfikował harmonogram. Emerytura części seniorów dotrze dopiero w grudniu...

Harmonogram wypłat emerytur z ZUS w listopadzie zostanie zmieniony z powodu dni wolnych od pracy, które kolidują z ustalonymi stałymi terminami. W konsekwencji, niektórzy seniorzy otrzymają swoje pieniądze wcześniej, co oznacza, że świadczenie za listopad może pojawić się na koncie już pod koniec października, a kolejna wypłata (już za grudzień) nastąpi dopiero w grudniu. Oto szczegóły.

REKLAMA

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

D. Tusk o rozsądnym rozważeniu opuszczenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Rzecznik rządu prostuje

W wywiadzie dla brytyjskiego dziennika „Sunday Times”, opublikowanym 26 października 2025 r., premier polskiego rządu Donald Tusk zauważył, że istotną częścią problemu migracji jest sztywna i rozszerzająca się interpretacja Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Jak cytował Tuska brytyjski dziennik: jeśli 46 sygnatariuszy konwencji nie może dojść do porozumienia w sprawie jej modyfikacji, to jego zdaniem całkiem rozsądne będzie rozważenie po prostu opuszczenia konwencji”. W dniu 27 października 2025 r. rzecznik rządu Adam Szłapka powiedział Polskiej Agencji Prasowej, że Polska nie miała i nie ma planu wypowiedzenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

REKLAMA