REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sklepy mają coraz bogatszą ofertę piwa, niemal wszystkie starają się jak najlepiej prezentować je na sklepowych półkach

Sklepy prezentują coraz większą ofertę piw na swoich półkach, by zwiększyć sprzedaż
Sklepy prezentują coraz większą ofertę piw na swoich półkach, by zwiększyć sprzedaż
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Badanie ekspozycji pokazało, które sklepy mają najbardziej zróżnicowaną półkę piwną. Auchan i Leclerc – te sieci hipermarketów w pierwszym półroczu 2024 roku mogły pochwalić się największą i najbardziej zróżnicowaną ofertą piwną.

W kategorii dyskontów najlepsze okazały się pod tym względem Lidl i Netto, a niekwestionowanym liderem wśród sklepów formatu proximity pozostaje Intermarche.
To, jak duża i jak bardzo zróżnicowana była półka piwna w poszczególnych sieciach handlowych, zbadała firma eLeader, która bazując na narzędziach wykorzystujących sztuczną inteligencję, opracowała raport dotyczący półkowej ekspozycji piwa.

REKLAMA

Piwo na sklepowych półkach: duży wybór, staranna ekspozycja w prawie wszystkich sieciówkach

Przeprowadzona analiza pokazała, że sieci handlowe mają coraz bardziej zróżnicowaną ofertę piwną, a niektóre hipermarkety, dyskonty i sklepy proximity przewyższają pod tym względem standardy rynkowe.

REKLAMA

–Wielkość i zróżnicowanie regału z piwami zależą w dużej mierze od powierzchni sklepu, dlatego w naszym badaniu skupiliśmy się osobno na hipermarketach, dyskontach oraz kanale proximity – wyjaśnia Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Zaskoczeniem nie jest, że największą i najbardziej zróżnicowaną ofertę posiadają przede wszystkim sklepy wielkopowierzchniowe. Tam, gdzie ekspozycja była największa, było jednak również najwięcej wahań związanych z jej pojemnością.
Zauważyliśmy też, że w każdej z badanych kategorii sklepów znalazły się sieci, które zdecydowanie wyróżniają się pod względem różnorodności oferowanych producentów i marek piwa – mówi Iwona Puchacz-Wośko.

W tych sieciach półka z piwami jest najbardziej różnorodna

Obserwowany od dłuższego czasu spadek konsumpcji piwa, wzrost kosztów jego produkcji oraz zmieniające się trendy konsumenckie sprawiają, że nie tylko browary szukają nowych sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta. Czynią to także sieci handlowe, dla których jednym z podstawowych narzędzi jest ekspozycja półkowa.
Jak pokazuje raport eLeader, sklepy coraz mocniej stawiają na zróżnicowanie swojej oferty piwnej, starając się wyjść naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Marki piwa w sklepach

Marki piwa w sklepach

Marki piwa w sklepach

Materiały prasowe

W okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku największym facingiem piwa, czyli tym, co widzimy na froncie sklepowego regału, mogły pochwalić się sieci Auchan i Leclerc, wśród dyskontów Lidl i Netto, a w kategorii proximity Intermarche.
Wszystkie te sieci przodowały jednocześnie, jeśli chodzi o zróżnicowanie półki piwnej, tak pod względem obecnych na niej producentów, jak i marek.

Setki piw dziesiątek marek na półkach supermarketu

REKLAMA

Niekwestionowanym liderem we wszystkich kategoriach był Auchan, na którego półkach można było znaleźć w badanym okresie 281 marek piwa i 138 jego producentów. Hipermarketom niewiele ustępuje Intermarche, gdzie narzędzia AI naliczyły 130 producentów i 266 brandów. W kategorii dyskontów najlepszy okazał się Lidl, który ze średnio 111 producentami i 219 markami piwa, wyprzedził sieci takie jak Biedronka czy Netto.

– Auchan pozostaje liderem naszego zestawienia, nawet pomimo wyniku audytów image recognition, które wykazały, że ekspozycja piwa w tej sieci, w badanym okresie się zmniejszyła. Jednocześnie stała się ona jednak bardziej zróżnicowana – wyjaśnia Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Auchan posiadał rekordowy wśród badanych sieci udział piw kraftowych (38,6 proc.), oferował także największą liczbę marek piwa bezalkoholowego (30). W kategorii proximity zdecydowanie dominował Intermarche, który daleko w tyle pozostawił takie sieci jak Stokrotka, Polomarket czy Delikatesy Centrum. Wśród dyskontów walka była bardziej wyrównana, a pod względem wielkości i zróżnicowania oferty piwnej, od innych sieci odstawał jedynie Aldi – tłumaczy ekspertka.

Piwa na sklepowych półkach: kto stawia na krafty, a kto rozwija marki własne?

Raport eLeader potwierdza, że na sklepowych półkach nadal dominują piwa z największych w Polsce grup piwowarskich, jednak sieci coraz mocniej stawiają także na inne kategorie. Przy pomocy narzędzi AI eksperci sprawdzili, jak w sieciach detalicznych wyglądało czołowe 5 pozycji pod względem ilości faceów na ekspozycji piwnej. W trzech z nich (Carrefour, Kaufland, Żabka) do pierwszej piątki zakwalifikowały się piwa z browarów regionalnych i rzemieślniczych.
Na marki własne najmocniej stawiały: Aldi, Delikatesy Centrum, Dino, Netto i Polomarket. Resztę czołowych pozycji na półkach w badanych sieciach zajmowały piwa pięciu największych w Polsce Grup Piwowarskich (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska, Van  Pur, Perła Browary Lubelskie).

Piwo wiodący producenci

Piwo wiodący producenci

Piwo wiodący producenci

Materiały prasowe

– Sieci handlowe mają bardzo zróżnicowaną politykę, jeśli chodzi o ofertę piw. Piwa kraftowe, będące relatywnie wąską półką w przypadku małych sklepów detalicznych, stanowią istotną część oferty specjalistycznych sklepów alkoholowych – wujaśnia Maciej Ptaszyński, Prezes Polskiej Izby Handlu.
Coraz częściej pojawiają się także w supermarketach. Różne są również strategie sieci względem marki własnej. Według danych agencji CMR, udział piw marek własnych w małych sklepach wynosi zaledwie ok. 1,5 proc. wartości obrotu, za to w przypadku niektórych supermarketów ich udział wynosi aż 8 proc. wartości obrotu – dodaje Maciej Ptaszyński.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Czyste Powietrze" wstrzymane. Kiedy nowa odsłony programu? [komunikat NFOŚiGW]

Konsultacje społeczne ws. nowej odsłony programu "Czyste Powietrze" rozpoczną się w poniedziałek (9 grudnia). Tak wynika z komunikatu NFOŚiGW. Fundusz pod koniec listopada czasowo zawiesił przyjmowanie nowych wniosków w ramach tego programu antysmogowego.

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

Masło coraz droższe w sklepach: +30% r/r i mniej promocji. Bariera 10 zł za kostkę pęknie w I poł. 2025 roku

Od początku 2024 roku do listopada masło zdrożało w sklepach średnio o 2% rdr. Ceny poszły w górę w supermarketach, sieciach cash&carry i convenience, a spadły w hipermarketach i dyskontach. Natomiast w ostatnim czasie widać mocne i coraz większe wzrosty. Dla przykładu, w sierpniu rdr. wzrost był na poziomie 29,3%, we wrześniu – 30,1%, a w październiku – 32,2%. W połowie listopada wyniósł 31,8% rdr. Do tego przez większość roku ubyło rdr. 13,8% promocji. Dwucyfrowo zmniejszyły ich liczbę sieci cash&carry, supermarkety i hipermarkety, a jednocyfrowo – sklepy convenience. Jedynie dyskonty znalazły się na plusie. Do tego widać, że tylko w sierpniu na całym analizowanym rynku liczba promocji rdr. spadła o 33,7%, we wrześniu – o 25,2%, w październiku – o 14,5%, a po dwóch tygodniach listopada – aż o 41,1% rdr.

Drogi prąd w Polsce: Czy związki zawodowe blokują transformację energetyczną?

Polska jest liderwm, jeśli chodzi o wysokie ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym w Europie. Dlaczego tak się dzieje? Czy główną przyczyną jest nasza zależność od węgla, czy może istnieje inne wytłumaczenie? W rozmowie z Szymonem Glonekim z Infor.pl Jakub Wiech, z Energetyka24.com, przybliża tę kwestię, wskazując na wielowymiarowy problem, którego korzenie sięgają daleko w przeszłość.

REKLAMA

Wigilia 2025 r. wolna od pracy. Sklepy otwarte przez trzy niedziele. Na pracownika dwie niedziele (jak dziś)

Wszyscy już się przyzwyczaili, że Wigilia 2024 r. nie jest zwykłą nowelizacją przepisów. Pomysł szybko przebijany jest przez nowy pomysł. Trzech Króli miało stracić status wolnego dnia od pracy. Sejm uchwalił, że pracownicy handlu w grudniu będą pracowali 3 niedziele (dziś dwie). Najnowsza plotka dotyczy tego, że utrzymana zostanie zasada „pracownicy handlu będą pracowali trzy niedziele w grudniu 2025 r.”, ale jest zastrzeżenie „dany pracownik będzie pracował dwie niedziele". Taki pomysł ma pojawić się w Senacie.

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – od lipca 2024 r. czy od stycznia 2025 r.?

Posłowie pracują nad nowelizacją przepisów o dofinansowaniu wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Jedną z rozstrzyganych kwestii jest termin, od którego waloryzacja wejdzie w życie. W grę wchodzi 1 stycznia 2025 r. lub 1 lipca 2024 r.

Wynagrodzenia osób niepełnosprawnych. Wyższe dopłaty ze środków PFRON już od stycznia 2025 r.

Będą wyższe dopłat do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych z PFRON od 1 stycznia 2025 r. Stawki dofinansowań do wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami zostaną zwiększone o około 15 proc. Wysokość miesięcznego dofinansowania jest zależna od stopnia niepełnosprawności.

REKLAMA

Zasiłek pogrzebowy 2025 r. Czy będzie to 7 tys. zł?

Zasiłek pogrzebowy 2025 r. Czy będzie to 7 tys. zł? Od maja 2024 r. trwają prace nad zwiększeniem zasiłku pogrzebowego. Projekt wrócił pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Jakie zmiany wprowadzono w projekcie nowelizacji?

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

REKLAMA