REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność nierejestrowana. Limit do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38700 zł rocznie)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Działalność nierejestrowana. Limit do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38700 zł rocznie)
Działalność nierejestrowana. Limit do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38700 zł rocznie)
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca tego roku można zarobić do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38 700 zł rocznie) bez potrzeby rejestracji działalności gospodarczej. Kto może skorzystać z tzw. działalności nieewidencjonowanej, jak rozliczyć osiągane dochody, i z jakich dodatkowych ulg można skorzystać?

Jak wynika z art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Po przekroczeniu ww. progu, od dnia, w którym nastąpiło, działalność traktowana jest już jako gospodarcza. Koniecznym jest wówczas złożenie do CEIDG wniosku o wpis działalności w terminie 7 dni od dnia przekroczenia limitu (działalność można zarejestrować również dobrowolnie także bez przekroczenia limitu). Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie w Polsce wynosi 4300 zł, co oznacza, że na działalności nierejestrowanej będzie można zarabiać do 3225 zł miesięcznie.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są korzyści z działalności nierejestrowanej? Kto może ją prowadzić?

Działalność nieewidencjonowania pozwala na prowadzenie działalności bez konieczności płacenia z jej tytułu składek na ZUS, comiesięcznych ani kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy (tylko rozliczenie roczne), oraz bez konieczności rejestracji do VAT (poza sytuacją gdy prowadzący działalność nierejestrowaną sprzedaje towary lub usługi, które podlegają obligatoryjnej rejestracji do VAT, np. większość towarów akcyzowych, sprzedaż online preparatów kosmetycznych, wyrobów elektronicznych i urządzeń elektrycznych, albo usługi jubilerskie, prawnicze). Można ją prowadzić i jednocześnie pozostawać na etacie.

Działalność nieewidencjonowaną może prowadzić tylko osoba fizyczna, która w okresie 60 miesięcy poprzedzających jej podjęcie nie wykonywała działalności gospodarczej (jako niewykonywanie działalności gosp. traktowane jest również jej zawieszenie w tym okresie). Z tej formy zarobkowania nie mogą jednak skorzystać osoby wykonujące działalność w ramach spółki cywilnej. Poza tym, działalności nierejestrowanej nie można prowadzić w dziedzinach, dla których wymagane jest założenie firmy. Chodzi o rodzaje działalności, dla których wykonywania konieczna jest koncesja, zezwolenie, wpis do rejestru, albo które zostały zdefiniowane jako działalność gospodarcza w ustawie Prawo przedsiębiorców (np. sprzedaż alkoholu, usługi detektywistyczne, organizacja imprez turystycznych, pośrednictwo ubezpieczeniowe, usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych).

Jak należy rozliczać dochody z działalności nierejestrowanej? Co mówią przepisy?

Brak rejestracji działalności nie oznacza, że z osiąganych przychodów nie trzeba rozliczać się z fiskusem. Przychodem należnym, o którym mowa w art. 5 ust. 1, są kwoty jakie należą się prowadzącemu działalność, nawet jeśli ich faktycznie nie otrzymał, pomniejszone o wartość zwróconych mu towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jednak comiesięczne sumowanie wszystkich źródeł przychodu należnego niezbędne jest na potrzeby pilnowania 75% limitu, którego przekroczenie oznaczać będzie utratę prawa do prowadzenia działalności nieewidencjonowanej.

REKLAMA

Jeśli chodzi bowiem o opodatkowanie, to podlegać mu będzie wyłącznie przychód w postaci środków otrzymanych (np. zapłata, także zaliczka) lub postawionych do dyspozycji oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych. Nie powiększy go wartość zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (zniżki za przedterminowe płatności). Przychody należne, ale jeszcze nie otrzymane, np. w danym miesiącu, staną się przychodem podatkowym w momencie zapłaty (np. w kolejnym miesiącu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są obowiązki podatkowe przy działalności nieewidencjonowanej?

Na potrzeby rozliczania działalności nierejestrowanej należy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży i rozliczać się w zeznaniu rocznym PIT-36 na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej). Trzeba pamiętać, że pomimo braku rejestracji działalności, należy dochowywać przy jej prowadzeniu staranności jakiej wymaga się od przedsiębiorcy. Na żądanie klienta wystawiać rachunki (ewentualnie także faktury), i przede wszystkim przestrzegać praw konsumentów – np. ich prawa do odstąpienia od umowy, czy do złożenia reklamacji. Nie wolno również zapominać, że w przypadku usług, umowa na ich świadczenie będzie traktowana jak umowa zlecenie. Zleceniodawca będzie więc zobligowany do odprowadzenia składek ZUS za prowadzącego działalność nierejestrowaną usługodawcę. Ten ostatni wymóg nie dotyczy oczywiście prowadzących taką działalność studentów do ukończenia 26 roku życia.

Kolejnym obowiązkiem jest konieczność ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej po przekroczeniu 20 000 zł obrotu w poprzednim roku podatkowym, a także (niezależnie od obrotu) wtedy gdy przedmiotem sprzedaży są towary lub usługi objęte obowiązkiem ewidencjonowania na kasie (np. sprzęt RTV, gaz płynny, czy usługi fryzjerskie, kosmetologiczne, przewozu osób taksówkami, albo doradztwo podatkowe).

Jakie koszty uzyskania przychodu można uwzględnić przy działalności nierejestrowanej?

Odliczeniu podlegają wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością nieewidencjonowaną. Należy je właściwie dokumentować dowodami zakupów. Najbezpieczniej by zawierały one imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania nabywcy prowadzącego tę działalność. Koszty rozpoznaje się metodą kasową, a więc w dacie faktycznego poniesienia wydatku (np. zapłaty za fakturę).

Prowadzenie działalności nieewidencjonowanej nie odbiera prawa do wspólnego rozliczania się z małżonkiem. Poza tym, można korzystać z innych ulg przysługujących podatnikom: ulga termomodernizacyjna, ulga na dziecko, ulga na Internet, ulga rehabilitacyjna, ulga abolicyjna, ulga na zabytki, ulga dla inwestujących w alternatywne spółki inwestycyjne lub spółki kapitałowe, preferencje z tytułu wpłat na IKZE, czy możliwość odliczania darowizn i składek na ubezpieczenie społeczne.

Podsumowując, od 1 lipca 2024 r. można, bez potrzeby zakładania firmy, zarobić na działalności nierejestrowanej do 38 700 zł. Ważne by pilnować miesięcznego limitu. Przepis mówi wyraźnie, że przekroczenie miesięcznego ograniczenia dopuszczalnego przychodu oznacza automatyczne przejście na działalność gospodarczą. Pozbawi to możliwości prowadzenia działalności nieewidencjonowanej przez kolejne 60 miesięcy. Równie istotne jest prawidłowe rozliczanie osiąganych przychodów, także na gruncie opodatkowania VAT (podatnik sam musi rozliczać i również badać, czy z uwagi np. na rodzaj prowadzonej, nawet w niewielkich rozmiarach działalności, nie stał się podatnikiem VAT). Warto więc wesprzeć się pomocą biura rachunkowego, księgowej, także by nie stracić prawa do dodatkowych ulg. Trzeba również pamiętać, że brak rejestracji działalności i firmy nie oznacza, że prowadzący ją nie podlega kontroli. Urzędnicy mogą ją w każdej chwili przeprowadzić na mocy przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług.

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Nowelizacja kodeksu pracy wprowadziła nowe zaświadczenia z ZUS. 24 miesiące na przedstawienia ich pracodawcom

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

REKLAMA