| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Edukacja > Edukacja seksualna

Edukacja seksualna

Edukacja seksualna to propozycja nowego, obligatoryjnego przedmiotu szkolnego, wysunięta przez resort edukacji. Właściwy poziom i jakość nauczania młodzieży w zakresie edukacji seksualnej ciągle wzbudza wiele wątpliwości i nie dorównuje zachodzącym zmianom społecznym.

Pojęcie oświaty seksualnej rozumiane jest wieloaspektowo. Ze względu na swoją interdyscyplinarność odnosi się do aspektu biologicznego, zdrowotnego, kulturowego, społecznego, filozoficznego, historycznego oraz prawnego i politycznego. Dotyczy szeroko pojętej seksualności człowieka.

Wychowanie do życia w rodzinie

Przedmiot „Przygotowanie/ wychowanie do życia w rodzinie” realizowany jest począwszy od piątej klasy szkoły podstawowej w wymiarze jednej godziny tygodniowo, czternastu godzin rocznie. Część zajęć (5 godzin) może odbywać się z podziałem na grupy ze względu na płeć. Formalną edukację dzieci rozpoczynają więc w wieku 11 lat. Zajęcia mogą być organizowane również w grupach międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 28 uczniów. Nie jest to obowiązkowy przedmiot. O uczestniczeniu lub nie  dziecka w takich zajęciach decyduje, wyrażona na piśmie, wola rodziców.

Zobacz również: Obniżenie wieku szkolnego

Proponowane zmiany

MEN pracuje nad nowym kształtem zajęć szkolnych dot. edukacji seksualnej. Komisja edukacji, nauki i młodzieży odrzuciła dwa, przedstawione jej projekty. Pierwszy z nich zakładał wprowadzenie do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przedmiotu "Wiedza o seksualności człowieka". Miał być to przedmiot obowiązkowy. W każdym tygodniu uczniowie mieliby jedną godzinę zajęć kształcących pod kątem tożsamości seksualnej, rozwoju psychoseksualnego, zdrowia, płci w znaczeniu społecznym i prawnym. Drugi pomysł opierał się na wprowadzeniu do szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych obowiązkowego przedmiotu „Edukacja seksualna”. Jego wymiar miał być nie mniejszy niż jedna godzina lekcyjna w tygodniu. Obydwa projekty zostały odrzucone. Wprowadzenie nowych, odrębnych zajęć, dotyczących edukacji seksualnej od pierwszych klas szkoły podstawowej byłoby niezgodne ze zintegrowanym systemem nauczania na wczesnym etapie edukacji. Wprowadzenie zmian w tym zakresie wymaga wyważenia interesów przede wszystkim dzieci i rodziców.

Przyczyny zmian

Ministerstwo edukacji dostrzega problem, który polega na tym, że dzieci pozyskują wiedzę, którą powinny pozyskiwać w szkole z innych źródeł. Obecnie obowiązująca ustawa nie zapewnia należytego poziomu przedmiotu szkolnego, jakim jest edukacja seksualna. Inną przyczynę stanowią podpisane przez Polskę dokumenty, które wymagają by edukacja o zdrowiu, w tym zdrowiu seksualnym i reprodukcyjnym oraz niezbędnych świadczeniach w tym zakresie, o równości płci, odpowiedzialnych zachowaniach seksualnych, chorobach w tym HIV/AIDS czy przemocy seksualnej powinna odbywać się na wszystkich poziomach kształcenia formalnego i poza formalnego.

Polecamy serwis: Dziecko i prawo

Zdaniem specjalistów – np. seksuologa Zbigniewa Izdebskiego – edukacja seksualna powinna być obowiązkowym przedmiotem szkolnym. Taki pogląd forsowany jest także przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Proponuje ona by rozmowy z dziećmi o seksualności rozpoczynać jak najwcześniej. Wymagają tego zachodzące zmiany społeczne.

Podstawa prawna:

Rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Ostrowski

Analityk rynku produktów bankowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »