| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Działalność gospodarcza > Od 1 lipca można założyć „firmę” przez Internet

Od 1 lipca można założyć „firmę” przez Internet

Od 1 lipca obowiązują przepisy ukształtowane według idei „zero okienek”. Dzięki nim przedsiębiorca będzie mógł założyć działalność gospodarczą za pośrednictwem internetu.

Już prawie siedem lat temu (dokładnie 21 sierpnia 2004 r.) weszła w życie znaczna część przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej „ustawa”),  która reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej w Polsce oraz zadania właściwych organów w tym zakresie.

Dopiero jednak od 1 lipca br. zaczęły obowiązywać przepisy rozdziału 3 ustawy, które mają na celu ułatwienie m.in. podejmowania działalności gospodarczej przez osoby fizyczne.

Idea „zero okienek”

Przepisy rozdziału 3 ustawy dotyczą Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej „CEIDG”), której zadaniem jest zastąpienie ewidencji działalności gospodarczych prowadzonych w poszczególnych gminach. CEIDG jest rejestrem centralnym, prowadzonym przez Ministra Gospodarki. Funkcjonuje w ramach systemu teleinformatycznego, więc można z niej korzystać za pośrednictwem Internetu. CEIDG została ukształtowana według idei „zero okienek”, której efektem ma być możliwość załatwiania spraw przez przedsiębiorców bez potrzeby udawania się do urzędów i tracenia czasu w kolejkach. Należy przy tym wskazać, że na przeniesienie swoich ewidencji do CEIDG gminy mają czas do końca 2011 roku.

Zobacz serwis: Działalność gospodarcza

Czym jest CEIDG?

Główne zadania CEIDG to ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, udostępnianie informacji o nich oraz o innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie, umożliwienie wglądu do danych udostępnianych bezpłatnie przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego, a także umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów do CEIDG oraz ustalenia organu, który zmiany dokonał.

Co istotne, przekazywanie danych oraz informacji do CEIDG oraz przekazywanie i udostępnianie danych oraz informacji z CEIDG odbywa się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (dalej „ePUAP”).

Elektroniczne wnioski

Wniosek o wpis do CEIDG od 1 lipca br. można złożyć w formie elektronicznej i jest on wolny od opłat. Można go składać za pośrednictwem ePUAP. W ten sam sposób można składać także wniosek o zmianę lub wykreślenie wpisu. Jednakże to przedsiębiorca zadecyduje, czy woli skorzystać z tradycyjnej, papierowej wersji wniosku, który nadal (tak jak dotychczas)  można złożyć we właściwym urzędzie gminy bądź wniosku w nowej formie elektronicznej.

Pozyskiwanie danych z CEIDG

Zgodnie z ustawą, dane zawarte w CEIDG mogą być nieodpłatnie udostępniane organom administracji publicznej. Dzięki temu przedsiębiorcy są zwolnieni z obowiązku przedstawiania zaświadczeń o wpisie do CEIDG, gdyż organ może sam bezpośrednio uzyskać dostęp do interesujących go danych. Ponadto dane przedsiębiorców, z wyjątkiem numeru PESEL oraz miejsca zamieszkania (o ile nie jest ono tożsame z miejscem wykonywania działalności gospodarczej), są jawne i dostępne dla wszystkich osób za pośrednictwem Internetu poprzez stronę CEIDG lub ePUAP. Zaświadczenie o wpisie w CEIDG można otrzymać w postaci elektronicznej lub jako wydruk ze strony internetowej CEIDG.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »