| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Postępowanie administracyjne > Jaki czas ma organ na wydanie decyzji?

Jaki czas ma organ na wydanie decyzji?

Organy samorządu terytorialnego większości rozstrzygnięć dokonują w formie decyzji administracyjnej. Zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego organ ma określony czas na wydanie decyzji.

Kwestię wydawania decyzji administracyjnych reguluje kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.). Tam należy szukać odpowiedzi na pytania dotyczące wydawania decyzji.

Wszczęcie postępowania

Postępowanie administracyjne wszczyna się na wniosek lub z urzędu. Przy czym zasadą jest wszczynanie postępowania na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Datą wszczęcia postępowania jest data doręczenia organowi wniosku. Od tego też terminu liczy się czas na wydanie decyzji.

Terminy

Zgodnie z przepisami organ powinien wydać decyzję w najkrótszym możliwym czasie. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które można rozstrzygnąć w oparciu o przedstawione przez stronę dowody. Dowody załącza się do wniosku.

Jeżeli organ musi przeprowadzić postępowanie dowodowe (zgromadzić dowody) wtedy na wydanie decyzji ma jeden miesiąc.

Jeżeli natomiast sprawa jest bardzo skomplikowana to organ ma aż 2 miesiące na wydanie decyzji.

Sprawy odwoławcze organ powinien rozpatrzyć w ciągu 1 miesiąca.

Przekroczenie terminów

Co jednak w sytuacji gdy organ nie dotrzyma terminu? Przewidziane w kodeksie terminy mają charakter jedynie instrukcyjny. Tak więc po jego przekroczeniu nie można domniemywać, że została wydana decyzja zgodna z treścią żądania lub odmowna.

W takiej sytuacji organ popada jedynie w zwłokę a strona ma dodatkowe uprawnienia.

Jeżeli organ nie dochowa terminu powinien zgłosić to stronie. Jednocześnie powinien wyjaśnić z jakich powodów nie wydał decyzji w określonym czasie a także podać nowy termin na jej wydanie.

Uprawnienia strony

W wypadku nie załatwienia sprawy w terminie ustawowym strona może wnieść skargę do organu wyższego stopnia. Organy wyższego stopnia określa kodeks postępowania administracyjnego jak również ustawy szczególne.

Jeżeli organ wyższego stopnia uzna zażalenie za uzasadnione wtedy wszczyna postępowanie wyjaśniające. Wyznacza on również dodatkowy termin na załatwienie sprawy. Postępowanie wyjaśniające natomiast służy ustaleniu przyczyn z powodu których nie wydano decyzji w terminie. W trakcie tego postępowania ustala się również winnych nie załatwienia sprawy.

Organ wyższego stopnia może ukarać pracownika, z którego winy nie wydano decyzji.

Podsumowanie

W postępowaniu administracyjnym strona nie ma zbyt wielu możliwości wpływania na czas załatwienia sprawy. Co fakt, kodeks postępowania administracyjnego podaje w jakich terminach powinna być wydana decyzja. Jednakże są to terminy jedynie instrukcyjne. Stanowią one wskazanie dla organu jednak w żaden sposób go nie wiążą.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.

Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »