| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > E-korespondencja z urzędem

E-korespondencja z urzędem

E-korespondencja z urzędem będzie łatwiejsza dzięki zmianom, jakie weszły w życie 11 maja 2014 r. w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz w ustawie - Ordynacja Podatkowa. Ich celem jest ułatwienie realizacji spraw drogą elektroniczną oraz e-komunikacji obywateli z urzędem.

E-korespondencja - co to jest?

Tzw. e-korespondencja rozpoczyna się już przez sam fakt wysłania pisma na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) urzędu. Niepotrzebna jest żadna dodatkowa zgoda na taki rodzaj komunikacji. E-dokument jest równy papierowemu. Nie należy jednak mylić wysłania pisma na ESP z wysłaniem zwykłego maila. W większości przypadków nasza korespondencja z urzędem powinna być odpowiednio uwierzytelniona (np. przez tzw. profil zaufany).

Zadaj pytanie na: Forum

Korespondencja z urzędem przez Internet

Pierwszym krokiem powinno być założenie profilu zaufanego. Jest to podpis elektroniczny, który pozwala potwierdzić naszą tożsamość w kontaktach online z urzędem. Mając taki profil, możemy korzystać z usług Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Założenie profilu zaufanego ePUAP

Profil zaufany zakłada się na platformie ePUAP. Jest on bezpłatny. Aby posługiwać się profilem zaufanym, wystarczy tylko raz potwierdzić go w urzędzie. Można to też zrobić w wybranych placówkach Poczty Polskiej lub bankach.

Zobacz również: Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Łatwiejsza e-korespondencja

Nowe przepisy wprowadzają wiele zmian, dzięki którym e-korespondencja będzie łatwiejsza, m.in.:

  1. Jeśli zdecydujemy się komunikować z urzędem elektronicznie, to cała sprawa będzie załatwiona bez użycia papieru.
  2. Nadal obowiązywać będzie zasada dwóch awiz (zawiadomień). Oba będą jednak wysyłane elektronicznie.
  3. Możliwe będzie zapoznanie się z przesyłką nawet po upływie 14 dni od uznania dostarczenia. Takie udogodnienie nie jest możliwe w przypadku papierowej korespondencji.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Źródło: premier.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Prometeia

Grupa doradczo-inwestycyjna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »