| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Klimatyzacja w pracy a obowiązki pracodawcy

Klimatyzacja w pracy a obowiązki pracodawcy

Najczęściej kiedy przychodzi sezon letni przypominamy sobie o klimatyzacji w pracy. Należy jednak pamiętać, że to właśnie pracodawca jest zobowiązany przepisami prawa do zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu do rodzaju wykonywanej pracy.

Pracodawca często zapomina o tym, iż oprócz zainstalowania systemu klimatyzacji należy również odpowiednio o nią dbać. Szczegółowe kwestie w tej sprawie zostały uregulowane w Rozporządzeniu z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

Zgodnie z powołanym rozporządzeniem pracodawca musi zapewnić:

· odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii,
· stosowanie środków mających na celu ograniczenie natężenia i rozprzestrzeniania się hałasu i drgań powodowanych pracą urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

Należy również pamiętać, aby zamontować tak klimatyzację, by strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie był skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy, oraz nie powodował przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Jeżeli w związku z wydzielaniem się w procesie pracy substancji szkodliwych dla zdrowia awaria wentylacji może zagrażać zdrowiu pracowników, należy wówczas zastosować system kontrolny sygnalizujący stan zagrożenia.

Zobacz także serwis: Inspekcja pracy

Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.

Warto także przypomnieć, że zgodnie z w/w rozporządzeniem pracodawca w pomieszczeniach pracy musi zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy tj. metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania nie niższą niż 14 °C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają., zaś w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C (291 K).

Zobacz również serwis: Rozwiązanie umowy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy 

Rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Konik

Współwłaściciel Recrutamos, Konsultant projektów Direct Search/Executive Search

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »