| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rekrutacja > Jak przebiega sesja Assessment Center

Jak przebiega sesja Assessment Center

Sesja Assessment Center selekcyjnego najczęściej trwa jeden dzień, w miejscu łatwo dostępnym dla kandydatów (dogodny dojazd), ale zawsze poza firmą, do której aplikują kandydaci. Wynika to z założenia, aby przebieg sesji Assessment Center w żaden sposób nie kolidował z codziennym funkcjonowaniem firmy.

Przebieg sesji Assessment Center

Spotkanie Assessment Center otwierają organizatorzy sesji, najczęściej pracownik odpowiedzialny za rekrutację i selekcję. Przedstawiany jest cel spotkania, oczekiwania wobec kandydatów, harmonogram ćwiczeń i przerw oraz zachęca się uczestników do aktywności oraz optymizmu. Kandydaci najczęściej przedstawią się sobie, wstępnie się poznają i ustalają zasady komunikowania się między sobą. Koordynacja przebiegu Assessment Center to bardzo trudne logistycznie zadanie, gdyż tempo jest duże i różne ćwiczenia przebiegają równolegle.

Rola obserwatorów

Obserwatorzy - asesorzy to osoby wyznaczone do oceny kompetencji wskazanych im kandydatów, podczas realizowanych przez nich określonych zadań. Dysponują oni takimi samymi kryteriami i kartami do oceny uczestników. Asesorzy, których podczas jednej sesji Assessment Center jest najczęściej od 5 do 8. Oceniają oni różnych kandydatów. Podczas jednego ćwiczenia - jednego kandydata ocenia przynajmniej 2 obserwatorów. Praca asesora polega na obserwowaniu zachowań wyznaczonego mu do oceny kandydata, a następnie zapisywaniu znamiennych zachowań. Na tej podstawie możliwe jest zaklasyfikowanie poszczególnych zachowań ocenianych kompetencji i w końcowym efekcie – ocenianie poszczególnych kompetencji z wykorzystaniem skali.

Asesorami mogą być uprzednio przygotowani pracownicy danej firmy lub zewnętrzni doradcy personalni, wyspecjalizowani w ocenianiu kompetencji oraz biegli w metodzie Assessment Center. Uczestnictwo w zespole oceniającym, w przypadku pracowników danej firmy jest dobrowolne, jednak osoby wchodzące w jego skład muszą się legitymować dłuższym stażem w organizacji, znajomością występujących w niej problemów oraz dobrymi wynikami w swojej dotychczasowej działalności. Wśród kadry oceniającej często znajdują się również psychologowie.

Kryteria oceny

Liczba ocenianych kryteriów/wymiarów wynosi 10 - 52. Do najważniejszych należą m. in.:

  • przywództwo,
  • organizacja i planowanie,
  • podejmowanie decyzji,
  • ustne i pisemne umiejętności komunikowania się,
  • inicjatywność,
  • energiczność,
  • zdolności analityczne,
  • odporność na stres,
  • umiejętność delegowania uprawnień,
  • elastyczność zachowania,
  • kompetencje w zakresie stosunków międzyludzkich,
  • oryginalność,
  • kontrolowanie,
  • samokierowanie,
  • potencjał ogólny.

Do najważniejszych kryteriów możemy zaliczyć umiejętności interpersonalne, dotyczące interakcji, komunikowania się i współdziałania z grupą oraz podejmowania decyzji. Mniejszą wagę przywiązuje się do cech osobowych.. Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych testów sytuacyjnych należą: "koszyk dokumentów" oraz dyskusja grupowa.

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Janiak

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »