| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rekrutacja > Jak przebiega sesja Assessment Center

Jak przebiega sesja Assessment Center

Sesja Assessment Center selekcyjnego najczęściej trwa jeden dzień, w miejscu łatwo dostępnym dla kandydatów (dogodny dojazd), ale zawsze poza firmą, do której aplikują kandydaci. Wynika to z założenia, aby przebieg sesji Assessment Center w żaden sposób nie kolidował z codziennym funkcjonowaniem firmy.

Przebieg sesji Assessment Center

Spotkanie Assessment Center otwierają organizatorzy sesji, najczęściej pracownik odpowiedzialny za rekrutację i selekcję. Przedstawiany jest cel spotkania, oczekiwania wobec kandydatów, harmonogram ćwiczeń i przerw oraz zachęca się uczestników do aktywności oraz optymizmu. Kandydaci najczęściej przedstawią się sobie, wstępnie się poznają i ustalają zasady komunikowania się między sobą. Koordynacja przebiegu Assessment Center to bardzo trudne logistycznie zadanie, gdyż tempo jest duże i różne ćwiczenia przebiegają równolegle.

Rola obserwatorów

Obserwatorzy - asesorzy to osoby wyznaczone do oceny kompetencji wskazanych im kandydatów, podczas realizowanych przez nich określonych zadań. Dysponują oni takimi samymi kryteriami i kartami do oceny uczestników. Asesorzy, których podczas jednej sesji Assessment Center jest najczęściej od 5 do 8. Oceniają oni różnych kandydatów. Podczas jednego ćwiczenia - jednego kandydata ocenia przynajmniej 2 obserwatorów. Praca asesora polega na obserwowaniu zachowań wyznaczonego mu do oceny kandydata, a następnie zapisywaniu znamiennych zachowań. Na tej podstawie możliwe jest zaklasyfikowanie poszczególnych zachowań ocenianych kompetencji i w końcowym efekcie – ocenianie poszczególnych kompetencji z wykorzystaniem skali.

Asesorami mogą być uprzednio przygotowani pracownicy danej firmy lub zewnętrzni doradcy personalni, wyspecjalizowani w ocenianiu kompetencji oraz biegli w metodzie Assessment Center. Uczestnictwo w zespole oceniającym, w przypadku pracowników danej firmy jest dobrowolne, jednak osoby wchodzące w jego skład muszą się legitymować dłuższym stażem w organizacji, znajomością występujących w niej problemów oraz dobrymi wynikami w swojej dotychczasowej działalności. Wśród kadry oceniającej często znajdują się również psychologowie.

Kryteria oceny

Liczba ocenianych kryteriów/wymiarów wynosi 10 - 52. Do najważniejszych należą m. in.:

  • przywództwo,
  • organizacja i planowanie,
  • podejmowanie decyzji,
  • ustne i pisemne umiejętności komunikowania się,
  • inicjatywność,
  • energiczność,
  • zdolności analityczne,
  • odporność na stres,
  • umiejętność delegowania uprawnień,
  • elastyczność zachowania,
  • kompetencje w zakresie stosunków międzyludzkich,
  • oryginalność,
  • kontrolowanie,
  • samokierowanie,
  • potencjał ogólny.

Do najważniejszych kryteriów możemy zaliczyć umiejętności interpersonalne, dotyczące interakcji, komunikowania się i współdziałania z grupą oraz podejmowania decyzji. Mniejszą wagę przywiązuje się do cech osobowych.. Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych testów sytuacyjnych należą: "koszyk dokumentów" oraz dyskusja grupowa.

Kontakt: mdabrowska@target-consulting.pl

www.targetcc.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »