| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Umowa o pracę > Jak określić rodzaj pracy w umowie o pracę?

Jak określić rodzaj pracy w umowie o pracę?

Wskazanie rodzaju pracy jest elementem koniecznym, który decyduje o skuteczności zawarcia umowy o pracę. Pracownikowi i pracodawcy powinno zależeć na prawidłowym jego określeniu.

Treść umowy o pracę

Każda umowa o pracę zawierana pomiędzy pracownikiem a pracodawcą musi określać rodzaj pracy, jaką ma wykonywać pracownik.

Określenie rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy dla pracodawcy stanowi ważną informację. Na podstawie takiego zapisu w umowie o pracę może wymagać od pracownika wykonywania ściśle określonych czynności.

Pracownikowi określenie rodzaju pracy pozwala sprecyzować wymagania i oczekiwania pracodawcy dotyczące jego pracy.

Jeśli z umowy o pracę nie wynika rodzaj pracy i nie można ustalić go na podstawie całokształtu okoliczności towarzyszących zawarciu umowy, należy uznać, że nie doszło do zawarcia umowy o pracę.

Pracodawca może w umowie o pracę określić więcej niż jeden rodzaj pracy.

Zobacz: Co musi się znaleźć w świadectwie pracy?

Określenie rodzaju pracy

Określenie rodzaju pracy w umowie o pracę najczęściej odbywa się przez podanie stanowiska pracy. Może to także nastąpić przez wskazanie:

  • zawodu,
  • funkcji,
  • specjalności,
  • charakteru pracy lub czynności, które ma wykonywać pracownik.

Zakres zadań wynikających z zajmowanego stanowiska może być szczegółowo określony:

  • przez przedstawienie pracownikowi pisemnego zakresu czynności
  • w drodze poleceń pracodawcy

Zobacz: Porada prawna

Rodzaj pracy a zakres obowiązków

Pracodawca może w momencie zawierania z pracownikiem umowy o pracę włączyć do niej zakres obowiązków pracownika. Wówczas będą one stanowiły doprecyzowanie rodzaju wykonywanej przez pracownika.

Określenie obowiązków będzie stanowiło skonkretyzowanie rodzaju pracy. Określenie takie wiąże pracodawcę i wyznacza jednocześnie granice podporządkowania pracownika.

Pracodawca nie może żądać od pracownika wykonywania wszelkich swoich poleceń, ale tylko takich, które zostały przez strony określone w umowie.

Jeśli strony stosunku pracy chcą zmienić rodzaj pracy, potrzeba zgody pracownika i pracodawcy.

Pracodawca może również wręczyć pracownikowi zakres obowiązków już po zawarciu z nim umowy o pracę. Określenie zakresu obowiązków nie będzie integralną częścią umowy o pracę.

Zobacz serwis: Rozwiązanie umowy

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jeśli z umowy o pracę nie wynika rodzaj pracy i nie można ustalić go na podstawie całokształtu okoliczności towarzyszących zawarciu umowy, należy uznać, że nie doszło do zawarcia umowy o pracę.
Jeśli z umowy o pracę nie wynika rodzaj pracy i nie można ustalić go na podstawie całokształtu okoliczności towarzyszących zawarciu umowy, należy uznać, że nie doszło do zawarcia umowy o pracę.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »