| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Gwarancja, jako źródło uprawnień konsumenta, nie zamyka drogi do dochodzenia roszczeń wynikających z ustawy na podstawie niezgodności towaru z umową.

Gwarancja

Kupujący może otrzymać na zakupiony towar gwarancję. Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta (najczęściej jest nim sprzedawca) do spełnienia określonego w tym oświadczeniu świadczenia, jeżeli właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Gwarancja w żaden sposób nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Instytucje te funkcjonują równolegle, o ile oczywiście gwarancja zostanie udzielona, i to od decyzji kupującego zależy, z którego z uprawnień zamierza skorzystać. Przykładowo, uprawnienia z tytułu gwarancji mogą być udzielone na okres dłuższy niż przyznane przez ustawę uprawnienia w przypadku niezgodności towaru z umową.

Zobacz również: Gwarancja a ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy

Udzielenie gwarancji następuje nieodpłatnie przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie. Oświadczenie powinno wskazywać obowiązki gwaranta i uprawnienia jakie przysługują kupującemu, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Jeżeli oświadczenie gwaranta nie kształtuje jego obowiązków wówczas nie może być uznane za gwarancję.

Kupujący powinien otrzymać od gwaranta wraz z towarem dokument gwarancyjny, zawierający niezbędne dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji (w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w RP, czas trwania gwarancji oraz terytorialny zasięg udzielanej gwarancji). Gwarant posiada swobodę w kształtowaniu elementów treści udzielanej przez siebie gwarancji i nie musi zapewniać takiej ochrony, jaka przysługuje kupującemu na podstawie przepisów o niezgodności towaru z umową.

Wydaje się, że jeżeli konsument postanowi, że będzie dochodził swych roszczeń na podstawie gwarancji, to nie może jednocześnie korzystać z uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową. Dopiero, jeżeli gwarant nie zrealizuje w terminie żądania kupującego opartego na gwarancji, wówczas kupujący może posłużyć się uprawnieniami z tytułu niezgodności towaru z umową bądź dalej korzystać z gwarancji (pogląd oparty na analogicznych rozważaniach Sądu Najwyższego w stosunku do zbiegu uprawnień z rękojmi i gwarancji jakości– wyrok z dnia 5 lutego 2003 r. II CKN 1248/00, Lex nr 78871).

reklama

Polecamy artykuły

Autorzy:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Niezgodność towaru z umową rodzi po stronie kupującego szereg uprawnień.
Niezgodność towaru z umową rodzi po stronie kupującego szereg uprawnień.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK