| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Czy na podstawie wyblakłego paragonu można podbić kartę gwarancyjną?

Czy na podstawie wyblakłego paragonu można podbić kartę gwarancyjną?

W grudniu minionego roku kupiłem w jednym z dużych marketów telewizor i kino domowe. Jako dowód zakupu otrzymałem paragon, z którym miałem się zgłosić za jakiś czas, by podbić kartę gwarancyjną na kupiony towar. Gdy za jakiś czas wyjąłem z portfela paragon okazało się, że wyblakł tusz i zrobił się nieczytelny. Na paragonie widać jedynie pieczątkę ochrony (towar był sprawdzany przy wyjściu). Przy zakupie nie byłem sam, pamiętam też sprzedawcę. Czy mogę jeszcze podbić kartę gwarancyjną?

Tak. Problem nieczytelnych, już po kilku miesiącach, a nawet tygodniach od zakupu, paragonów jest bardzo częsty. Nie zdajemy sobie sprawy jak ważny to dokument, a jest niezbędny przy dochodzeniu naszych roszczeń. Bywa, że przy towarach o niskiej wartości z góry zakładamy zakup nowej rzeczy, gdy poprzednia ulegnie zniszczeniu lub zużyciu, dlatego z reguły nie przywiązujemy do niego uwagi, wielokrotnie wyrzucamy do kosza zaraz po zakupie. Przy towarach o wyższej wartości zachowujemy paragon (tak na wszelki wypadek) tylko, że przez 2 lata, bo tyle trwa ustawowa ochrona konsumenta, jest nie do wykorzystania, gdyż po krótkim czasie będzie wyblakły.

Paragon drukowany jest na papierze termoczułym i dlatego nawet trzymany w szufladzie lub portfelu szybko staje się nieczytelny. Jednym ze sposobów przedłużenia trwałości paragonu jest jego kopiowanie, ale najlepiej, gdy zażądamy od sprzedawcy pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy.

Bardzo dobrze, że na paragonie widnieje chociaż pieczątka ochrony (to informacja, że konsument kupił towary w tym sklepie, a nie w innym), natomiast fakt, że po kilku tygodniach chcemy podbić kartę gwarancyjną nie jest przeszkodą. Natomiast warto zadbać o pisemne potwierdzenie zakupu, tzn. informację - jakie kupiliśmy towary i za jaką cenę z oznaczeniem sprzedawcy, z jego adresem i datą sprzedaży oraz z podpisem sprzedawcy. Takim potwierdzeniem może być karta gwarancyjna, ale nie ma tam ceny i dlatego do karty gwarancyjnej też potrzebny jest paragon.

Warto pamiętać (raczej na przyszłość) żeby przy towarach o wyższych cenach żądać takiego potwierdzenia od razu, bo konsument ma do tego prawo na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a co ważne - na każde żądanie.

Jednak, jak sądzę, konsument kupił telewizor i kino domowe za cenę powyżej 2 tys. zł, a wtedy sprzedawca musi wydać pisemne potwierdzenie, ma taki obowiązek na podstawie tej samej ustawy (art. 2 ust. 2). Nie wiemy czy telewizor był osobnym towarem od kina domowego, czy to był komplet, w każdym razie w ustawie konsumenckiej nie ma nic na temat tego czy cena powyżej 2 tys. ma dotyczyć jednej rzeczy czy kilku. Jeżeli konsument zapłacił za towar więcej niż 2 tys. – może domagać się od sprzedawcy wydania takiego potwierdzenia. To już rola sprzedawcy, żeby odtworzył ze swoich dokumentów, jaka to była cena, marka, producent itd.

Zobacz także: Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

tel./fax: +48 (22) 635 46 00

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »