| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Jak uzyskać odszkodowanie za zniszczony bagaż podczas lotu?

Jak uzyskać odszkodowanie za zniszczony bagaż podczas lotu?

Pasażer, którego bagaż został zniszczony podczas lotu może domagać się odszkodowania z tego tytułu od przewoźnika. Kiedy przewoźnik odpowiada za zniszczony bagaż? Czy może uchylić się od odpowiedzialności?

Pasażerowie korzystający z usług przewoźników linii lotniczych mogą być narażeni na szkody związane ze zniszczeniem bagażu. Nie warto bagatelizować problemu, gdyż przepisy dotyczące międzynarodowego przewozu lotniczego przyznają pasażerom możliwość dochodzenia odszkodowania z tego tytułu.

Odpowiedzialność przewoźnika za zniszczony bagaż

Odpowiedzialność przewoźnika regulują przepisy konwencji warszawskiej z 1929 r. oraz konwencji montrealskiej z 1999 r. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pierwszej umowy przewożący odpowiedzialny jest za szkody powstałe w razie zniszczenia, zagubienia lub uszkodzenia przyjętego do ekspedycji bagażu, jeżeli zdarzenie, które spowodowało szkodę, miało miejsce podczas przewozu powietrznego. Jednakże ta konwencja reguluje wyłącznie przewóz powietrzny, który obejmuje okres, w którym bagaż znajduje się pod opieką przewożącego, niezależnie od tego czy znajdują się one na lotnisku, na pokładzie statku powietrznego lub w jakimkolwiek innym miejscu, w razie wylądowania poza lotniskiem. Ponadto przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu zarejestrowanego, jeżeli tylko wydarzenie, które spowodowało zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub w czasie, gdy zarejestrowany bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika. W przypadku bagażu niezarejestrowanego, łącznie z przedmiotami osobistymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających (art. 17 ust. 2 konwencji montrealskiej). Oznacza to, iż warunkiem do ponoszenia odpowiedzialności jest wystąpienie szkody przez zdarzenie, czyli taka sytuacja, która zaszła zależnie bądź niezależnie od woli przewoźnika oraz w czasie, w którym bagaż pozostawał pod jego opieką. Ponadto istotne jest, aby bagaż został zarejestrowany, czyli formalnie oddany pod opiekę przewoźnika do czasu odbioru go z taśmy.

Przewoźnik, który zawarł umowę przewozu na całej trasie zobowiązany jest do naprawienia powstałej szkody względem pasażera. Jednakże przewoźnik nie jest odpowiedzialny w przypadku i w zakresie, w jakim szkoda wynikła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu oraz może uchylić się od odpowiedzialności w całości bądź w części, jeżeli szkoda powstała w wyniku niedbalstwa albo innego niewłaściwego działania lub zaniechania osoby dochodzącej odszkodowania lub osoby, od której wywodzi ona swe prawa (art. 20 konwencji montrealskiej).

Zobacz również: Zgubiony lub uszkodzony bagaż

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Rzewuski

Ekspert IT – systemy informatyczne ERP. Ukończone studia - Politechnika Warszawska.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »