| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Co zrobić jeśli zostanie zmieniony termin wycieczki

Co zrobić jeśli zostanie zmieniony termin wycieczki

Kilka miesięcy temu wykupiłam wycieczkę do Portugali. Wylot planowany był na 2 lutego. Jednak miesiąc przed podróżą otrzymałam informacje z biura podróży, że niestety wycieczka została odwołana. Co mogę takiej sytuacji zrobić. W chwili obecnej nie znajdę już tak korzystnej oferty cenowej.

Niekiedy organizatorzy turystyki uzależniają powodzenie wycieczki od ilości otrzymanych zgłoszeń. Wtedy faktycznie można spodziewać się, że wycieczka, którą wykupiliśmy zostanie odwołana, ponieważ nie cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów. Jednak nawet w tym przypadku takie rozwianie powinno być przewidziane w umowie. Powinna ona również określać termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu podróży.

W innych przypadkach, jeśli biuro podróży poinformuje nas o zrezygnowaniu ze świadczenia usługi turystycznej mamy do czynienia ze zmianą istotnych warunków umowy. Wówczas konsument ma prawo wyboru:

  • uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie;
  • żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Niekiedy samo odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu pieniędzy nie uchroni nas przed poniesieniem szkody. Ze względu bowiem na czas, w jakim wykupujemy wycieczkę różne są ich ceny. Obecnie dość powszechne stają się oferty tzw. first minute. Biura podróży zaczynają akcje promocyjne już zimą w zamian za obniżki cen na podróży, które odbywają się w sezonie letnim. Jeżeli wycieczka, która wykupiliśmy po atrakcyjnej cenie zostanie odwołana, to trudno jest znaleźć w krótkim czasie równie interesującą podróż. Zazwyczaj konsument chcąc wyjechać na wakacje musi zapłacić więcej. Różnica między ceną nowej wycieczki a tą, którą wykupiliśmy pierwotnie i która została odwołana jest dla nas szkodą. Można wówczas dochodzić stosownego odszkodowania. Nie jest to możliwe tylko, gdy odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu:

  • zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie;
  • siły wyższej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych R. Ptak i Wspólnicy sp.k.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »