| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Czy biuro podróży odpowiada za przewoźnika

Czy biuro podróży odpowiada za przewoźnika

Nabywając wycieczkę po Hiszpanii, kupiłem jednocześnie w biurze podróży bilet lotniczy na samolot do Madrytu. Niestety rejs został odwołany, przez co musiałem skorzystać z innych linii lotniczych. W biurze powiedziano mi, że odszkodowania mogę domagać się tylko od przewoźnika. Czy to prawda?

Biura podróży oferują bilety lotnicze na mocy umowy agencyjnej, zawartej między biurem a konkretnym przewoźnikiem. W takiej sytuacji odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przewozu będzie spoczywała na przewoźniku. Oznacza to, że ewentualne roszczenia odszkodowawcze klient będzie zmuszony kierować właśnie do niego.

Biuro podróży sprzedające bilety na podstawie umowy agencyjnej czyni to na rzecz dającego zlecenie, czyli przewoźnika. Udział biura jest jedynie pośrednictwem.

Kupując bilet lotniczy za pośrednictwem biura podróży, tak naprawdę dokonujemy czynności prawnej z przewoźnikiem (linią lotniczą).

Jak stanowi art. 758 Kodeksu cywilnego przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się do stałego pośredniczenia przy zawieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie albo do zawierania ich w jego imieniu. W zamian agent otrzymuje określone wynagrodzenie.

Co do zasady zawieranie umowy za pośrednictwem agenta oznacza, że klient nie będzie miał możliwości dochodzenia roszczeń od osoby z którą umowę zawarł, lecz od dającego zlecenie.

Taka sama sytuacja będzie miała miejsce w przypadku zakupu biletu lotniczego. Zakupując go za pośrednictwem biura podróży pasażer zawiera umowę z przewoźnikiem i do przewoźnika należy obowiązek należytego wykonania zobowiązania.

Kodeks cywilny przewiduje jedynie wyjątkowo sytuacje, kiedy to agent będzie odpowiedzialny względem klienta za zawarcie umowy na rzecz dającego zlecenie. Tak też będzie w przypadku, gdy agent zawrze umowę nie mając umocowania lub gdy przekroczy jego zakres. Jeżeli dający zlecenie nie potwierdzi zawartej przez niego umowy, wtedy będzie on ponosił odpowiedzialność odszkodowawczą względem klienta (art. 7603).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »