| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Sprzedaż towarów w sklepach internetowych rośnie z każdym rokiem. Taka forma zakupów jest bardzo atrakcyjna ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, dlatego warto pamiętać o prawach jakie przysługują nam jako konsumentom.

Przedsiębiorca musi informować

Warunki zakupów przez internet, czyli umów zawieranych na odległość, określa ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. Zobowiązuje ona każdego przedsiębiorcę do poinformowania konsumenta, w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, o:

  • imieniu i nazwisku, adresie zamieszkania przedsiębiorcy, numerze pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany;
  • dokładnych właściwościach i cechach przedmiotu świadczenia;
  • wysokości oraz zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia (umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia);
  • kosztach, terminie i sposobie dostawy (o ile strony nie postanowią inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy);
  • prawie odstąpienia od umowy (w terminie nie krótszym niż 10 dni);
  • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość (złożenie propozycji zawarcia umowy za pomocą danych środków nie może odbywać się na koszt konsumenta);
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie ma charakter wiążący;
  • miejscu i sposobie składania reklamacji (powinny być wyznaczone w sposób nie powodujący nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta).

Zobacz również serwis: Konsument w sieci

Odstąpienie od umowy

Każdemu klientowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy, bez podania przyczyny, dokonywane prze złożenie pisemnego oświadczenia w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy lub zawarcia umowy, jeżeli dotyczy ona usług. Przedsiębiorca może zastrzec w umowie inny termin, pod warunkiem, że nie będzie on krótszy niż dziesięć dni. Do zachowania powyższych terminów wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Konsument korzystając z prawa odstąpienia od umowy zwolniony jest z wszelkich zobowiązań, z wyjątkiem kosztów transportu zwracanego towaru. Niedozwolone jest przy tym zastrzeżenie przez przedsiębiorcę w umowie odstępnego, czyli prawa odstąpienia za zapłatą określonej kwoty. W razie odstąpienia od umowy strony zobowiązane są do zwrotu dotychczasowych świadczeń, co przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie.

Konsumentowi, którego przedsiębiorca nie poinformuje o najistotniejszych warunkach umowy, przysługuje dłuższy termin na odstąpienie od umowy.

Jeżeli przedsiębiorca nie potwierdzi informacji, do których udzielenia jest zobowiązany, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy wynosi trzy miesiące. Przy czym liczony jest on od dnia wydania rzeczy albo od dnia zawarcia umowy (w przypadku usług).

Zobacz również: Czy po rozpakowaniu towaru można odstąpić od umowy?

Należy przy tym pamiętać, że w sytuacji, w której konsument po rozpoczęciu biegu powyższego terminu otrzyma wymagane potwierdzenie, termin na odstąpienie od umowy ulegnie skróceniu do dziesięciu dni i będzie liczony od dnia otrzymania potwierdzenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Lidia Bucka

Adwokat, doktor nauk prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »