| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Sprzedaż towarów w sklepach internetowych rośnie z każdym rokiem. Taka forma zakupów jest bardzo atrakcyjna ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, dlatego warto pamiętać o prawach jakie przysługują nam jako konsumentom.

Przedsiębiorca musi informować

Warunki zakupów przez internet, czyli umów zawieranych na odległość, określa ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. Zobowiązuje ona każdego przedsiębiorcę do poinformowania konsumenta, w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, o:

  • imieniu i nazwisku, adresie zamieszkania przedsiębiorcy, numerze pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany;
  • dokładnych właściwościach i cechach przedmiotu świadczenia;
  • wysokości oraz zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia (umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia);
  • kosztach, terminie i sposobie dostawy (o ile strony nie postanowią inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy);
  • prawie odstąpienia od umowy (w terminie nie krótszym niż 10 dni);
  • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość (złożenie propozycji zawarcia umowy za pomocą danych środków nie może odbywać się na koszt konsumenta);
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie ma charakter wiążący;
  • miejscu i sposobie składania reklamacji (powinny być wyznaczone w sposób nie powodujący nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta).

Zobacz również serwis: Konsument w sieci

Odstąpienie od umowy

Każdemu klientowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy, bez podania przyczyny, dokonywane prze złożenie pisemnego oświadczenia w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy lub zawarcia umowy, jeżeli dotyczy ona usług. Przedsiębiorca może zastrzec w umowie inny termin, pod warunkiem, że nie będzie on krótszy niż dziesięć dni. Do zachowania powyższych terminów wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Konsument korzystając z prawa odstąpienia od umowy zwolniony jest z wszelkich zobowiązań, z wyjątkiem kosztów transportu zwracanego towaru. Niedozwolone jest przy tym zastrzeżenie przez przedsiębiorcę w umowie odstępnego, czyli prawa odstąpienia za zapłatą określonej kwoty. W razie odstąpienia od umowy strony zobowiązane są do zwrotu dotychczasowych świadczeń, co przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie.

Konsumentowi, którego przedsiębiorca nie poinformuje o najistotniejszych warunkach umowy, przysługuje dłuższy termin na odstąpienie od umowy.

Jeżeli przedsiębiorca nie potwierdzi informacji, do których udzielenia jest zobowiązany, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy wynosi trzy miesiące. Przy czym liczony jest on od dnia wydania rzeczy albo od dnia zawarcia umowy (w przypadku usług).

Zobacz również: Czy po rozpakowaniu towaru można odstąpić od umowy?

Należy przy tym pamiętać, że w sytuacji, w której konsument po rozpoczęciu biegu powyższego terminu otrzyma wymagane potwierdzenie, termin na odstąpienie od umowy ulegnie skróceniu do dziesięciu dni i będzie liczony od dnia otrzymania potwierdzenia.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »