| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > O czym należy pamiętać robiąc zakupy przez Internet?

O czym należy pamiętać robiąc zakupy przez Internet?

Konsumenci, którzy decydują się na dokonanie zakupów przez Internet, mają więcej praz niż w przypadku zakupów tradycyjnych. O czym powinni pamiętać robiąc zakupy przez Internet, jakich zasad przestrzegać i na co uważać?

Kupujemy w sieci coraz więcej dzięki czemu oszczędzamy czas oraz niejednokrotnie pieniądze. Jedyne, co może nas zniechęcać, to brak możliwości bezpośredniego obejrzenia, dotknięcia bądź przymierzenia rzeczy. Dlatego też internetowemu konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu - ma on 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu, który nie spełnił jego oczekiwań. W tym czasie e-klient powinien poinformować o swej decyzji przedsiębiorcę, wysyłając stosowne oświadczenie (można również skorzystać z załączonego formularza). Nie trzeba przy tym podawać powodu odstąpienia od umowy.

Wraz z wejściem w życie przepisów tzw. dyrektywy konsumenckiej (styczeń 2015 roku) powyższy termin zostanie wydłużony do 14 dni.

Zadaj pytanie na: Forum

Stan produktu

Co ważne, niechciany produkt powinien być odesłany w stanie niezmienionym (niezniszczonym), ale może być rozpakowany. Wyjątkiem są tu płyty CD, DVD, czy programy komputerowe, które muszą zostać zwrócone w oryginalnym opakowaniu.

Pamiętajmy też, kiedy prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje. Dzieje się tak, gdy kontrahentem jest drugi konsument (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji. Nie obejmuje ono także m.in. towarów wykonanych na specjalne zamówienie, prasy oraz biletów na imprezy rozrywkowe. Więcej informacji o sytuacjach, w których nie można odstąpić od umowy zawartej na odległość można znaleźć tutaj.

Zobacz również: Porady dla e – konsumenta przed świętami

Koszt przesyłki zwrotnej

Wiele wątpliwości pojawia się także wokół kwestii na kim spoczywa koszt przesyłki zwrotnej. Przypominamy, że pokrywa go konsument, ale przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić klientowi równowartość ceny towaru oraz doliczone do niej wcześniej opłaty za dostawę.

Wraz z wejściem w życie ustawy implementującej (styczeń 2015 roku) konsument zostanie obciążony jedynie kosztem przesyłki zwrotnej.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Te oraz inne wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci znajdują się na specjalnej stronie uruchomionej przez Urząd. W serwisie znaleźć można również przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e-przedsiębiorcą.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »