| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Finlandia

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Finlandia wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji w ramach fińskiej Ustawy o Ochronie Konsumenta. Oznacza to, że minimalna gwarancja w przypadku towarów wynosi 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej lub o ile takie założenie nie jest sprzeczne z charakterem produktu (na przykład żywotność produktu wynosi mniej niż 6 miesięcy), lub natura wady (na przykład zużycie spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem). Po upływie tego okresu sprzedawca nadal ponosi odpowiedzialność za wady, ale wtedy to konsument musi udowodnić, że wada istniała w momencie dostawy, chyba, że produkt objęty jest gwarancją.

W ramach zadośćuczynienia, konsument może domagać się wolnej od opłat naprawy lub zastąpienia wadliwego towaru w rozsądnym terminie i bez istotnej niedogodności. Innymi możliwymi formami zadośćuczynienia są obniżka ceny lub unieważnienie umowy. Ponadto konsument może ubiegać się o odszkodowanie za straty spowodowane przez wadę.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów lub sprzedawców nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów, a wręcz przeciwnie: by dane zobowiązanie można było nazwać gwarancją, konsument musi otrzymać coś więcej, niż to co, gwarantuje mu prawo. W Finlandii nie określono limitu czasowego ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy i w przypadku standardowego użytkowania produktu powinna ona trwać przynajmniej tyle, co oczekiwana żywotność produktu. Z tego względu ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy może trwać nawet po upływie okresu gwarancji. Im mniej czasu upłynęło od dnia sprzedaży i im dłuższa jest oczekiwana żywotność produktu, tym bardziej prawdopodobne, że sprzedawca będzie musiał przynajmniej partycypować w kosztach naprawy.

Wymiana towaru

Jeżeli towar nie jest wadliwy, sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Jest ona uzależniona od dobrej woli sprzedawcy.

Ceny

Walutą obowiązującą w Finlandii jest euro. Cena musi być umieszczona w sposób widoczny, musi być wyraźna i jednoznaczna. Na wystawianych towarach musi być umieszczona informacja o cenie za sztukę oraz cenie za jednostkę. Konsument nie może domagać się otrzymania towaru za cenę widniejącą na metce. Cena obejmuje podatek. Sprzedawcy nie mają obowiązku wydawać konsumentom paragonów, choć zwykle to czynią.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Szlawski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »