| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Zakupy za granicą

Zakupy za granicą

Zanim dokonamy zakupu zagranicą, warto porównać ceny oraz warunki sprzedaży. Niejednokrotnie bowiem okazują się one być bardzo różne, i to nie tylko w obrębie poszczególnych krajów zjednoczonej Europy, ale też w rozlicznych sklepach wybranej sieci handlowej.

W poszukiwaniu informacji o sprzedawcy często przetrząsamy zasoby internetu, bądź posiłkujemy się zdaniem znajomych czy przewodnika wycieczki, warto jednak zachować dystans i nie poddawać się zakupowemu szaleństwu. Kilka cennych rad dobrze jest uwzględnić, zanim udamy się na zakupy.

Sprawdź ceny

Jak wiemy, porównanie cen towarów w poszczególnych krajach UE nie stanowi problemu. Przeważająca większość państw Unii Europejskiej należy do "strefy euro". Dla Polaków jednak zakup dóbr poza granicami kraju, wciąż jeszcze wiąże się z przeliczaniem wartości produktów na złotówki oraz uwzględnianiem różnic kursowych. Ważne, by zwracać zatem  szczególną uwagę na "końcową" cenę towaru, która może wahać się w zależności od preferowanej metody płatności. Warto zatem zawczasu wiedzieć np. czy nasz bank pobiera opłaty za korzystanie z kart kredytowych.

Radzimy zawczasu ustalić szczegóły takie jak cena transportu, zapakowanie towaru oraz jego ubezpieczenie, wysokość podatków oraz warunki płatności (przed / po dostawie, sposób płatności). Ustalenia te powinny znaleźć się na rachunku bądź na gwarancji.

Oznaczenia produktu

Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie oznakowanie produktów, np. czy są one opatrzone znakiem CE. Okoliczności takie jak jasno sprecyzowana cena czy oryginalność towaru także nie są bez znaczenia.

Umowy a drobny druk

Potencjalne zasadzki tradycyjnie mogą tkwić w szczegółach, takich jak zamieszczane u dołu komentarze do umowy. Niedoczytanie pisanych drobnym drukiem, uwag, może narazić nas na niemiłe niespodzianki oraz dodatkowe koszty.

Zadajmy sobie trud zapoznania się z instrukcją obsługi produktu, czy choćby jego specyfikacją, gdyż może okazać się, iż wybrany sprzęt jest niekompatybilny z dotychczas już posiadanym. Litera prawa w żaden sposób nie zobowiązuje sprzedawcy do bezwarunkowego uwzględniania "zwrotów". Jak wiemy, deklarowanie oddania towaru może obciążyć nas dodatkowymi kosztami w przypadku przesyłki zwrotu.

Nieodpłatnie możemy oraz powinniśmy oczywiście upominać się o podstawowe dokumenty sprzedażowe: paragon, fakturę, instrukcje montażu i obsługi, a także o kartę gwarancji.

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Krucka-Atak

Samodzielny specjalista ds. kadr z wieloletnim doświadczeniem, pasjonatka prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »