| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Dziecko to też konsument

Dziecko to też konsument

Młodzi konsumenci mają pieniądze i często dokonują zakupów. Ale czy znają swoje prawa? Z okazji Dnia Dziecka UOKiK zaprasza na www.konsumenckieabc.pl – stronę, która uczy najmłodszych, jak być świadomym uczestnikiem gry rynkowej.

Twój jacht ma awarię... Na szczęście przylatuje pomoc - samolot, który zrzuca potrzebne do przeżycia produkty. Za każdy zebrany dobry produkt dostajesz punkty dodatnie, za uszkodzone lub przeterminowane – płacisz – na szczęście tylko wirtualnie. Wygrywasz, jeśli świadomie podejmujesz decyzje zakupowe. To nie streszczenie akcji filmu przygodowego, ale fabuła prostej gry konsumenckiej, która uświadamia reguły rynku.

Więcej edukacyjnych zabaw i rebusów na stronie internetowej www.konsumenckieabc.pl, która w nowej szacie graficznej zaprasza wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć: na co zwracać uwagę na zakupach, jak sprawdzać informacje na opakowaniach, co zrobić z wadliwym produktem, jakie prawa i obowiązki mają konsumenci. Interaktywna strona internetowa jest jednym z elementów dużej kampanii edukacyjnej, której pomysłodawcą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rebusy, quizy, psychotesty mają przekonać młodych konsumentów do świadomego kupowania. Dla maluchów przygotowano kolorowanki oraz historyjki z istotnymi dla nich informacjami.

Najmłodsi stanowią bardzo poważną grupę konsumentów dysponującą często własnymi funduszami. Dwie trzecie rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe w wysokości około 55 zł miesięcznie (Ipsos, 2008) – łączna kwota, którą dysponuje młodzież w wieku szkolnym jest zatem bardzo wysoka.

Nie zawsze jednak kupują oni uważnie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS na zlecenie UOKiK*, prawie 60 proc. dzieci sprzedano wadliwy produkt. Jednocześnie najmłodsi są grupą szczególnie narażoną na wpływ niedozwolonych mechanizmów rynkowych.

Zobacz: Prawa konsumenta

UOKiK stara się uczyć konsumentów w każdym wieku, podejmując wiele inicjatyw edukacyjno-informacyjnych. Jedną z nich jest kończący się w czerwcu projekt będący kontynuacją kampanii „Moje konsumenckie ABC” przeprowadzonej przez Urząd w 2006 r. Jego celem było zapoznanie młodych konsumentów z prawem, a także z takim pojęciami jak rynek, marketing, reklama.

Zadaj pytanie: Forum

W tegoroczną kampanię zaangażowało się 1500 nauczycieli z gimnazjów i szkół średnich z całej Polski, którzy wzięli udział w specjalnie opracowanych szkoleniach. Ponadto otrzymali pomoce dydaktyczne, scenariusze lekcji oraz 75 tys. bezpłatnych podręczników – wszystko, by mogli skutecznie uczyć, jak być świadomym konsumentem. Materiały są także dostępne na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednocześnie Urząd przypomina dzieciom, ale również dorosłym o tym, że:

* dzieci poniżej 13. roku życia, zgodnie z kodeksem cywilnym, nie powinny zawierać umów, nawet dotyczących bieżących spraw życia codziennego;
* dzieci między 13 a 18 rokiem życia mogą zawierać umowy powszechne (czyli zwykłe i bardzo popularne), jeśli dotyczą one drobnych bieżących spraw życia codziennego. Zgodna z prawem jest więc sprzedaż nastolatkom gazet, artykułów papierniczych lub żywności.

W obu przypadkach jeżeli umowa została wykonana (kupujący zapłacił, a sprzedawca wydał towar) – jest ważna, o ile młody konsument nie został pokrzywdzony – przykładowo przez żądanie przez przedsiębiorcę rażąco wygórowanej ceny za towar. Ponadto, jeśli okaże się, że dziecko zrobiło drogie zakupy bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych, mają oni prawo żądać rozwiązania umowy i zwrotu pieniędzy. W myśl przepisów taka umowa nie jest ważna.

Źródło: UOKiK

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Informacja Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »