| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 1)

Jakie ustawy powinien znać konsument? (cz. 1)

Każdy z nas ogrywa rolę konsumenta w życiu gospodarczym. Uprawnienia konsumenckie reguluje wiele ustaw, z których wyłania się ogół uprawnień, jakie przysługują konsumentowi.

Przepisy konsumenckie

Prawo konsumenckie składa się z szeregu ustaw, które łącznie określają ogół uprawnień, z których może skorzystać konsument. Te najważniejsze dotyczą uprawnień konsumenckich w sytuacji zakupu towaru lub usługi. Chodzi o uprawnienia powstające przy tzw. sprzedaży konsumenckiej.

Sprzedaż konsumencka

Zgodnie z przepisami prawa o sprzedaży konsumenckiej mówimy, gdy jedną ze stron (kupującym) jest osoba fizyczna zawierająca umowę w celu niezwiązany z prowadzoną działalnością lub zawodem, z drugiej zaś strony (sprzedawca lub usługodawca) z przedsiębiorcą zawierającym umowę w zakresie prowadzonej działalności.

W odniesieniu do umów sprzedaży konsumenckiej najistotniejszą ustawą jest ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Odnosi się ona do sytuacji, w której zakupiona przez konsumenta rzecz ma wady, czyli, mówiąc językiem ustawy, jest niezgodna z umową. Przez niezgodność z umową należy rozumieć nie tylko wady fizyczne. Towar niezgodny z umową, to taki, który nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju.

To samo dotyczy sytuacji, gdy towar nie jest zgodny ze składanymi publicznie zapewnieniami sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. Zapewnienia te mogą być wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Przepisy tej ustawy określają uprawnienia konsumenta związane z reklamacją. Zgodnie z art. 8 tej ustawy w sytuacji zaistnienia niezgodności towaru z umową konsument może zażądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru z umową.

Zobacz serwis: Reklamacje

Reklamacja a gwarancja

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy w treści gwarancji wydawanej konsumentowi należy wskazać, iż nie uchyla ona, ani nie modyfikuje ona w żaden sposób uprawnień konsumenta wynikających z tej ustawy. Oznacza to, że uprawnienia wynikające z ustawy przysługują konsumentom zawsze, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży konsumenckiej. Mogą ona ulec ograniczeniu jedynie w niewielkim zakresie w przypadku sprzedaży rzeczy używanej, gdy sprzedawca może ograniczyć czas uprawnień co najwyżej do 1 roku (standardowo są to dwa lata).

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Usługi i komis

Wagę ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej podkreśla odesłanie do jej przepisów zawarte w przepisach kodeksu cywilnego dotyczące umów o dzieło (art. 6271) oraz sprzedaży komisowej (art. 7701).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rozwoju Biznesu

Firma doradczo-szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »