| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Prawo pacjenta do informacji a zakaz reklamy aptek

Prawo pacjenta do informacji a zakaz reklamy aptek

Każdemu pacjentowi przysługuje prawo do dostępu do informacji. Obejmuje ono także prawo do informacji czerpanych z reklam leków i innych produktów sprzedawanych przez apteki. Czy zakaz reklamy aptek stanowi ingerencję w prawo pacjenta do informacji?

W UE obserwowane są przeciwne tendencje, zmierzające do wprowadzenia jasnych i precyzyjnych kryteriów rozróżnienia pomiędzy komunikatem a reklamą. Ma to na celu zapewnienie pacjentom rzetelnej informacji. Zakaz reklamy aptek oceniany jest jako niezgodny z prawem UE. Zapis ustawy stoi także w opozycji do zasady równej konkurencji. Niektóre leki, środki przeciwbólowe czy suplementy dostępne są w sklepach, na stacjach benzynowych, itp. Tych podmiotów nie obejmuje zakaz reklamy. Apteki i sklepy sprzedają więc takie same produkty, jednak apteki zostały pozbawione możliwości ich reklamowania, tym samym konkurowania z wymienionymi podmiotami.

Polecamy serwis: Prawa pacjenta

Zakaz reklamy aptek został zaskarżony do Komisji Europejskiej przez Konfederację Lewiatan. Podstawą skargi formalnej jest niezgodność regulacji z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Proponowanym rozwiązaniem jest powrót do stanu prawnego sprzed nowelizacji, kiedy to zakaz reklamy dotyczył tylko i wyłącznie leków refundowanych.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417),
  • ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 nr 126 poz. 1381).
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sofath

Prekursor i lider na europejskim rynku pomp ciepła.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »