| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Prawo pacjenta do informacji a zakaz reklamy aptek

Prawo pacjenta do informacji a zakaz reklamy aptek

Każdemu pacjentowi przysługuje prawo do dostępu do informacji. Obejmuje ono także prawo do informacji czerpanych z reklam leków i innych produktów sprzedawanych przez apteki. Czy zakaz reklamy aptek stanowi ingerencję w prawo pacjenta do informacji?

W UE obserwowane są przeciwne tendencje, zmierzające do wprowadzenia jasnych i precyzyjnych kryteriów rozróżnienia pomiędzy komunikatem a reklamą. Ma to na celu zapewnienie pacjentom rzetelnej informacji. Zakaz reklamy aptek oceniany jest jako niezgodny z prawem UE. Zapis ustawy stoi także w opozycji do zasady równej konkurencji. Niektóre leki, środki przeciwbólowe czy suplementy dostępne są w sklepach, na stacjach benzynowych, itp. Tych podmiotów nie obejmuje zakaz reklamy. Apteki i sklepy sprzedają więc takie same produkty, jednak apteki zostały pozbawione możliwości ich reklamowania, tym samym konkurowania z wymienionymi podmiotami.

Polecamy serwis: Prawa pacjenta

Zakaz reklamy aptek został zaskarżony do Komisji Europejskiej przez Konfederację Lewiatan. Podstawą skargi formalnej jest niezgodność regulacji z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Proponowanym rozwiązaniem jest powrót do stanu prawnego sprzed nowelizacji, kiedy to zakaz reklamy dotyczył tylko i wyłącznie leków refundowanych.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417),
  • ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 nr 126 poz. 1381).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria RK Legal

Od 10 lat wspieramy biznes naszych klientów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »