| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Jak wyegzekwować swoje prawa przy reklamacji?

Jak wyegzekwować swoje prawa przy reklamacji?

Sprzedawca nie odpowiedział na moją reklamację w obowiązkowym terminie 14 dni. Pomimo to nadal odmawia uznania moich żądań. Co mogę zrobić w tej sytuacji?

Takie zarzuty często można usłyszeć pod adresem nierzetelnych sprzedawców. Ci nie zawsze palą się do respektowania uprawnień, jakie przysługują konsumentom.

Najczęściej niezgodna z prawem praktyka ma miejsce przy merytorycznym rozstrzyganiu o reklamacji klienta. Odrzucenie reklamacji z kuriozalnych przyczyn często powoduje, że konsumenci muszą szukać pomocy u rzecznika konsumentów, czy też w organizacjach reprezentujących interesy konsumentów.

Niejednokrotnie zdarza się również, że sprzedawcy ignorują również ewidentne obowiązki, które nakładają na nich przepisy prawa. Jednym z nich jest obowiązek odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni.

Jan zareklamował zakupione niedawno spodnie. Sprzedawca nie odpowiedział na reklamację w terminie czternastu dni. Zgodnie z prawem w takiej sytuacji reklamacja zostaje uznana za uzasadnioną. Pomimo tego faktu sprzedawca konsekwentnie odmawia reklamacji.

Co zatem zrobić, by w takiej sytuacji skutecznie wyegzekwować swoje uprawnienia?

Nie rezygnuj ze swoich praw

Upór sprzedawcy nie zawsze oznacza, że konieczne będzie skorzystanie z drogi sądowej. Często jest to strategia na przetrzymanie klienta, oblicza na to, że zniechęcony konsument odpuści ze względu na małą wartość sporu.

Zadaj pytanie: Forum prawników

W takiej sytuacji powinieneś skorzystać z wszystkich swoich uprawnień. Napisz odwołanie, skontaktuj się z rzecznikiem, w ostateczności zagroź procesem. Sprzedawca podobnie jak klient nie ma ochoty występować przed sądem, zwłaszcza jeżeli nie jest przekonany do swoich racji.

Idealnym przykładem, gdy upór konsumenta może przynieść skutek jest właśnie naruszenie przez sprzedawcę ustawowego obowiązku odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni (art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). W takiej sytuacji reklamacja z mocy ustawy zostaje uznana za uzasadnioną. Dzieje się to automatycznie i nie ma znaczenia, czy roszczenia rzeczywiście są uzasadnione.

Tym samym na sprzedawcy ciąży obowiązek spełnienia roszczenia w takim samym stopniu, jakby sam uznał reklamację za uzasadnioną. W przypadku, gdy pomimo tego nie uczyni zadość naszej reklamacji, będziemy mogli nie tylko domagać się obniżenia ceny ale również odstąpić od umowy i zażądać całkowitego jej zwrotu. W tym celu trzeba jedynie napisać odpowiednie oświadczenie.

POBIERZ WZÓR: Oświadczenie o odstąpieniu

Przy odstąpieniu od umowy należy zwrócić również zakupiony towar.

Co ważne oświadczenie o odstąpieniu nie jest uzależnione od przyjęcia go do wiadomości i zaakceptowania przez sprzedawcę. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, oświadczenie o odstąpieniu musi jedynie dotrzeć do adresata, czyli sprzedawcy.

Jeżeli pomimo tego sprzedawca nie zamierza zwrócić pieniędzy, sprawę można śmiało skierować do sądu. 

Zobacz również serwis: W sądzie

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Najda Consulting

Realizacja projektów inwestycyjnych dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »