| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Terminy > Przedawnienie roszczeń

Przedawnienie roszczeń

Moja sprawa trwa dość długo. Półtora roku temu kupiłem drukarkę. Po roku ujawniła się w niej wada. Złożyłem od razu reklamacje do sklepu i zażądałem jej naprawienia. Po 3 tygodniach otrzymałem odpowiedź, że mojej reklamacji nie uznano, bez żądnego uzasadnienia. Ponieważ zaraz po tym fakcie musiałem wyjechać na pół roku do Irlandii, to niestety nie mogłem zająć się tą sprawą. Po powrocie dowiedziałem się, że wówczas moja sprawa powinna być pozytywnie rozpatrzona. Czy nie minęło już za dużo czasu i czy mogę coś jeszcze w tej kwestii zrobić?

Tak. Roszczenia kupującego dotyczące (w tym przypadku) żądania naprawy produktu przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru z umową. Przy czym przedawnienie nie może się skończyć przed upływem 2 letniego terminu odpowiedzialności sprzedawcy. W powyższym przykładzie wszystkie pozytywne przesłanki są spełnione. To znaczy:

  • niezgodność towaru z umową ujawniła się przed upływem 2 lata od momentu zakupu drukarki,
  • konsument niezwłocznie poinformował o tym sprzedawcę składając do niego reklamacje,
  • minęło niewiele ponad pół roku od momentu złożenia reklamacji, co oznacza że roszczenie jeszcze się nie przedawniło, ponieważ nie upłynął rok.

Zobacz również: Kiedy można złożyć reklamację do sprzedawcy

Kolejnym pozytywnym dla kupującego aspektem tej sprawy jest to, że sprzedawca nie udzielając konsumentowi odpowiedzi na jego żądanie nie dochował należytego obowiązku. Ustosunkowanie się do reklamacji nastąpiło po 3 tygodniach od momentu jej złożenia. Przepisy ustawy mówią wyraźnie, że jeżeli przedsiębiorca nie udzieli odpowiedzi na reklamację dotyczącą żądania naprawy albo wymiany w ciągu 14 dni, to uważa się ją za uzasadnioną. W opisywanej sprawie termin ten został przekroczony.

Zobacz również: Reklamacja: czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenia

Podsumowując: konsument może złożyć pismo do sprzedawcy z żądaniem naprawienia jego drukarki i wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin. Jeśli przedsiębiorca nie wykona tego, kupujący będzie mógł wystosować kolejne roszczenia.

Podstawa prawna:

art. 8, 10 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »