| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Jakie prawa przysługują pasażerowi

Jakie prawa przysługują pasażerowi

Jedną z najczęstszych form przemieszczania się jest korzystanie z transport lądowego. Jeździmy pociągami, autokarami, komunikacją miejską. Czy jednak na pewno wiemy jakie prawa przysługują nam od przewoźnika? Czy mamy świadomość, że możemy składać reklamacje, jeżeli przewóz został opóźniony?

Zwróćmy uwagę, że zgodnie z prawem przewozowym przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu środka transportowego. Przewoźnik odpowiada także za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego, jednak tylko wówczas, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

Odpowiedzialność przewoźnika za bagaż podróżnego

Za rzeczy, które podróżny przewozi ze sobą pod własnym nadzorem, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy. Natomiast za pozostałe rzeczy podróżnego przewoźnik odpowiada jak za przesyłkę, jeżeli podróżny umieści je, bez możliwości sprawowania nad nimi stałego nadzoru, w miejscu wskazanym przez przewoźnika lub na ten cel przeznaczonym. W sposób szczególny zostało uregulowane zagadnienie odpowiedzialności przewoźnika eksploatującego środki transportowe z pomieszczeniami przeznaczonymi do spania (np. pociąg z wagonami sypialnymi) za bagaż podróżnego.

Czy przewoźnik zawsze odpowiada z zagubiony bagaż

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko za rzeczy zazwyczaj wnoszone do pomieszczeń przeznaczonych do spania. Za inne rzeczy odpowiedzialność prowadzącego przedsiębiorstwo ogranicza się do wypadku, gdy przyjął je na przechowanie albo gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa jego lub osoby u niego zatrudnionej. Wysokość odszkodowania za utratę, ubytek lub uszkodzenie bagażu nie może przewyższać zwykłej wartości rzeczy. Z tym jednak wyjątkiem, że przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie pieniędzy, papierów wartościowych i cennych przedmiotów, w szczególności kosztowności albo przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną, chyba że rzeczy te przyjął na przechowanie albo szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa jego lub osoby u niego zatrudnionej.

Zobacz również: Zgubiony lub uszkodzony bagaż

Źródło: www.uokik.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna GHMW – Gach, Hulist, Prawdzic Łaszcz – Radcowie Prawni spółka partnerska

Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne związane z bieżącą obsługą przedsiębiorców (głównie spółek handlowych).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »