| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Wybory samorządowe 2014 > Rejestr wyborców a obowiązek meldunkowy

Rejestr wyborców a obowiązek meldunkowy

Rejestr wyborców stanowi wykaz osób, które stale zamieszkują na terenie danej gminy i są uprawnione do udziału w wyborach. Stanowi formalną podstawę dla udziału w głosowaniu. Jak sprawdzić treść rejestru wyborców? Jak dopisać się do listy wyborców?

Obowiązek meldunkowy

Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U.2006.139.993 z późn. zm.) obowiązek meldunkowy ciąży na osobie. Polega on na konieczności zameldowania/ wymeldowania się w miejscu pobytu stałego lub czasowego, zameldowania o urodzeniu dziecka, o zmianie stanu cywilnego oraz o zgodnie osoby. Warto podkreślić, że w tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego oraz pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Obowiązku meldunkowego należy dopełnić w ciągu 30 dni od dnia przybycia do miejsca pobytu stałego lub czasowego. Następuje to poprzez wypełnienie i podpisanie stosownego formularza („Zgłoszenie pobytu stałego”/ „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”). Zgłoszenia dokonać należy w organie gminy.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Ustawa z dnia 24 września 2010 o ewidencji ludności (Dz.U. Nr 217, poz. 1427 z późn. zm) przewiduje zniesienie obowiązku meldunkowego z dniem 1 stycznia 2016 r.

Rejestr wyborców

Z obowiązkiem meldunkowym powiązana jest kompetencja gmin do prowadzenia rejestru stałych mieszkańców. Na jego podstawie wójt sporządza i aktualizuje spis wyborców. Jest on rozumiany jako lista osób, które stale zamieszkują na terenie danej gminy i tym samym uprawnione są do udziału w wyborach. Stanowi zbiór danych osobowych z ewidencji ludności. Spis jest więc formalną podstawą udziału w głosowaniu. Jest podzielony na dwie części A i B. Część A przeznaczona jest dla obywateli RP, część B – UE. Rejestr ma charakter stały, nie jest więc sporządzany na potrzeby konkretnych wyborów. Wgląd do rejestru można uzyskać na podstawie wniosku. Zgodnie z wyrokiem WSA w Gliwicach z dnia 18 marca 2013 r., (IV SA/Gl 6/13) „Rejestr wyborców stanowi informację publiczną, jednakże dostęp do informacji podlega ograniczeniom związanym z ochroną danych osobowych”. Nie można więc uzyskać dostępu do całego rejestru, a jedynie do danych nas dotyczących.

Wpis z urzędu

Z mocy prawa w rejestrze ujęci są obywatele polscy zameldowani na obszarze danej gminy na pobyt stały.

Zobacz również: Koniec z obowiązkiem meldunkowym od 2016 roku

Wpis na wniosek

Istnieje także możliwość „dopisania się” do listy wyborców. Następuje to na wniosek zainteresowanego. Ustawodawca nie zastrzega terminu na wniesienie prośby. Wystarczy wskazać, że jesteśmy obywatelem polskim oraz na obszarze danej gminy mamy stałe miejsce zamieszkania. Wniosek powinien zawierać m.in.: nazwisko, imię, imię ojca, datę urodzenia oraz numer PESEL wnioskodawcy. Do wniosku dołączyć należy także poniżej wymienione dokumenty: kserokopię dowodu osobistego oraz pisemną deklarację, w której podane jest obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polski.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

LingoLab.pl

Internetowa Szkoła Językowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »