| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zarobki > Słownik > Premia

Premia

Świadczenie pieniężne do którego pracownik nabywa prawo po spełnieniu ściśle określonych warunków, przewidzianych u pracodawcy.

Premia jest zmienną częścią wynagrodzenia. Uzależniona jest od ilości i jakości wykonywanej pracy, nazywana jest też premią motywacyjną lub zadaniową.
Premia stanowi uzupełniający, niesamodzielny składnik wynagrodzenia za prace. Występuje zawsze obok innych składników wynagrodzenia. Jest niestałym składnikiem wynagrodzenia, wchodzi w jego skład tylko za okresy, w jakich nastąpiły okoliczności będące przesłankami przyznania premii. Premia jest świadczeniem obowiązkowym, co oznacza, że przysługuje pracownikowi za określone wyniki w pracy indywidualnej i zespołowej w danym okresie. W razie uzyskania tych składników pracownik uzyskuje roszczenie o zapłatę premii.

Premia może wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę. Zawsze zapisowi o premii towarzyszą jej pewne warunki, bez których spełnienia pracownik nie będzie miał do premii prawa. Zaliczyć możemy do nich np. wysokie wyniki sprzedaży, sumienne wypełnianie wszystkich obowiązków.
Możemy wyróżnić dwa rodzaje premii, uznaniową i regulaminową. Premia uznaniowa zależy od woli pracodawcy i nie muszą być określone żadne przesłanki uzależniające jej otrzymanie. To czy pracownik odbierze taką premię zależy tylko od pracodawcy.

Premia regulaminowa, jeżeli np. w regulaminie wynagradzania premia taka jest wyraźnie wskazana, wymienione są także warunki niezbędne do jej otrzymania, to nie można pracownikowi spełniającemu te przesłanki takiej premii odmówić.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »