REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrorachunki w biurze rachunkowym - korzyści i zagrożenia

Mikrorachunki w biurze rachunkowym - korzyści i zagrożenia
Mikrorachunki w biurze rachunkowym - korzyści i zagrożenia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik posiada swój własny indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek). Biura rachunkowe muszą pamiętać, by wprowadzić numery mikrorachunków swoich klientów do używanych przez siebie systemów księgowych, tak, by od 1 stycznia 2020 r. każdą płatność z tytułu PIT CIT i VAT wykonywać na indywidualny rachunek podatkowy podatnika (klienta biura rachunkowego). Należy również zauważyć, że chociaż wprowadzenie jednego rachunku bankowego niewątpliwie przyspieszy i uprości proces płatności podatków to jednocześnie umozliwi urzędom skarbowym szybkie wykrycie zaległości podatkowych.

Do końca 2019 r. podatki VAT, PIT i CIT były płacone na osobne rachunki bankowe urzędu skarbowego. Wiązało się to z wykonywaniem dwóch lub więcej przelewów danego klienta biura rachunkowego (osobno na rachunek VAT, PIT, CIT). Pracochłonność tego procesu była jeszcze większa w sytuacji, gdy podatnik zmienił miejsca zamieszkania lub siedzibę. Wówczas biuro rachunkowe musiało odszukać osobne rachunki bankowe w nowym urzędzie, w którym po zmianie podatnik zobowiązany był do regulowania należności podatkowych. Obecnie (tj. od 1 stycznia 2020 r., na podstawie ustawy z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2019 r. poz. 1520) każdy podatnik dokonuje zapłaty podatków z tytułu:

REKLAMA

  • VAT,
  • PIT,
  • CIT,
  • niepodatkowych należności budżetowych (np. mandaty lub grzywny)

- na swój indywidualny rachunek podatkowy, bez rozróżnienia ze względu na należności podatkowe ze wskazanych tytułów. W przypadku przedsiębiorców indywidualny mikrorachunek będzie wykorzystany po raz pierwszy do opłacenia podatków za grudzień (płaconych w styczniu 2020 r.).

Uwaga (!)
Mikrorachunek podatkowy można sprawdzić, korzystając z generatora na stronie
www.podatki.gov.pl lub otrzymać go w dowolnym urzędzie skarbowym. Wystarczy podać swój numer identyfikacji podatkowej (odpowiednio PESEL lub NIP). Wskazany tam numer mikrorachunku jest zawsze taki sam, niezależnie od adresu zamieszkania czy właściwości urzędu skarbowego.

Zmiana ta niewątpliwie zwiększy komfort pracy biura rachunkowego działającego w imieniu podatnika w obszarze dokonywania płatności, głównie przez oszczędność czasu i zminimalizowanie ryzyka przekazania wpłat na niewłaściwe konto. Należy jednak zauważyć, że zmiana taka może się wiązać również z kilkoma niedogodnościami.

Korzyści z wprowadzenia indywidualnego rachunku podatkowego

Wprowadzenie jednego, stałego mikrorachunku podatkowego wiąże się z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wygodnym i prostym sposobem zapłaty zagregowanych podatków PIT CIT i VAT przez biuro rachunkowe działające w imieniu podatnika i zaliczek PIT dokonywanych w imieniu płatnika (duże uproszczenie i oszczędność czasu poprzez pokrywanie zobowiązania podatkowego na ten sam numer rachunku bankowego),
  • ograniczeniem liczby omyłkowych przelewów na niewłaściwe konto,
  • możliwością szybkiego sprawdzenia numeru mikrorachunku w każdym miejscu i czasie (numer mikrorachunku można sprawdzić na portalu podatkowym www.podatki.gov.pl, podając identyfikator podatkowy - PESEL lub NIP),
  • brakiem potrzeby szukania obowiązujących numerów rachunków przy zmianie miejsca zamieszkania lub siedziby klienta biura rachunkowego,
  • szybszą możliwością otrzymania potrzebnych zaświadczeń dotyczących tych podatków (w szczególności o niezaleganiu z podatkami przez klienta biura rachunkowego),
  • wpłatą (tak jak dotychczas) zbiorczej kwoty za wszystkich pracowników (pracodawca nie jest zobowiązany do pozyskiwania mikrorachunków podatkowych pracowników; tym samym biuro rachunkowe działając w imieniu płatnika będzie dokonywało wpłat na indywidualny mikrorachunek płatnika, którym jest klient biura rachunkowego).

Niedogodności związane z wprowadzeniem indywidualnego rachunku podatkowego

Wprowadzenie indywidualnego rachunku podatkowego spowodowało, że organy podatkowe mogą niemal natychmiast zidentyfikować brak płatności dla danego zobowiązania podatkowego. Zatem w przypadku podatników, którzy nie płacą swoich zobowiązań w ustawowych terminach, może się to wiązać ze skróceniem czasu, w którym taki brak będzie zauważony. Skutkować to będzie szybszym otrzymaniem powiadomienia o zaległości podatkowej, a tym samym może wzrosnąć liczba wszczętych procedur egzekucyjnych (co wiąże się dla podatnika z dodatkowymi kosztami). Zatem główny cel wprowadzenia indywidualnego rachunku podatkowego, jakim jest przyspieszenie procesu płatności, może sprawić, że nawet ci podatnicy, którzy nie płacą swoich zobowiązań niezamierzenie (np. gdy opóźnienie wynika z dłuższego okresu księgowania przelewów bankowych z banku zagranicznego na konto urzędu skarbowego), muszą się liczyć z tym , że powstaną u nich zaległości podatkowe.

Biura rachunkowe działające w imieniu i na rzecz swoich klientów (podatników) powinny wiedzieć, jak będą alokowane płatności otrzymywane przez urząd skarbowy I tak:

  1. jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz w dokonanym przelewie:
    • wskazuje konkretne zobowiązania podatkowe - urząd skarbowy zaliczy płatność na podstawie informacji przekazanych przez podatnika,
    • nie wskazuje żadnych konkretnych zobowiązań podatkowych - urząd skarbowy zaliczy otrzymaną kwotę w pierwszej kolejności na pokrycie najstarszego zobowiązania podatkowego;
  2. jeżeli podatnik posiada zaległości podatkowe, każda dokonana płatność będzie w pierwszej kolejności zaliczona na ich pokrycie. W zależności od tego, co zostanie wskazane przez podatnika w tytule przelewu, płatność zostanie zaliczona na pokrycie określonych zaległości podatkowych, zgodnie z następującą zasadą:
    • przy wskazaniu konkretnych zaległości podatkowych przez podatnika - urząd skarbowy zaliczy płatność na podstawie wniosku,
    • przy braku wskazania konkretnych zaległości podatkowych - płatność zostanie zaliczona na pokrycie najstarszych zaległości podatkowych.

Uwaga (!)
Biura rachunkowe muszą uważnie śledzić, jakie zaległości podatkowe klienta zostały uregulowane. Wskazanie w przelewie określonej zaległości podatkowej nie zawsze będzie oznaczało jej pokrycie.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Indywidualny rachunek podatkowy -  o czym jeszcze trzeba wiedzieć

Biura rachunkowe działające na rzecz podatników muszą wiedzieć, że:

  • w przypadku braku numeru PESEL i/lub NIP należności podatkowe należy wpłacać zgodnie z obwieszczeniem ws. wykazu rachunków bankowych urzędów skarbowych (w chwili opracowania niniejszego materiału obwieszczenie to nie zostało jeszcze opublikowane). W obwieszczeniu tym znajdą się szczegółowe objaśnienia, na który rachunek wpłacać poszczególne podatki. Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej wskazuje przy tym, że w przypadku dokonywania tego typu przelewu należy podawać w przelewie numer dokumentu, np. paszportu, dowodu osobistego, aby urząd skarbowy mógł zidentyfikować i prawidłowo rozliczyć wpłatę;
  • podatki inne niż PIT, CIT i VAT należy wpłacać na dotychczasowych zasadach, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych, zgodnie z obwieszczeniem ws. wykazu rachunków bankowych urzędów skarbowych (w chwili opracowania niniejszego materiału obwieszczenie te nie zostało jeszcze opublikowane). W obwieszczeniu tym znajdą się również szczegółowe objaśnienia, na który rachunek wpłacać poszczególne podatki;
  • zwroty nadpłat w podatkach są realizowane na rachunek bankowy zgłoszony przez podmiot (tak jak dotychczas);
  • zaliczki na podatek pracowników są wpłacane na mikrorachunek pracodawcy (czyli płatnika);
  • pracodawca nie musi pozyskiwać mikrorachunków podatkowych swoich pracowników (jako płatnik dokonuje wpłat na swój indywidualny rachunek podatkowy).

Podstawa prawna:

Paweł Muż, ekonomista, redaktor MONITORA księgowego, specjalista ds. rachunkowości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA